Forslag vedr. "forumpolitiet"!

Medlem
20. juli 2009
Innlegg
474
Admin & seriøse postere her inne.

Vi ser fra tid til annen "forumpolitiet" går inn i tråder og ødelegger dem.

Stort sett dreier dette seg om små "brudd" på reglene og kanskje mot uerfarne postere.

Jeg har hittil klart og holde meg i ro og ikke blande meg inn i diskusjonen, det virker som om det er en "gjeng" som først og fremst vil ha innleggsteller sin OPP.

Foreslår derfor en ny regel:

Ikke ta rollen som moderator, benytt rapporteringsfunksjonen og/eller send PM til posteren og/eller admin/moderatorer og forklar hva du mener.

Takk for oppmerksomheten!
 
Innleggstelleren sin opp? Tror virkelig ikke det er noen her inne som bryr seg katten om innleggstellerene.. Sett bort i fra deg da, som er redd for at andre bryr seg om dem.

Såvidt jeg har sett har ikke Juice eller de andre moderatorerne her noe i mot at vi brukerere selvmoderer hverandre litt. Det gjør livet behagelig for moderatorne, og gjør at forumet renser seg selv for en del tema, diskusjoner og genrell oppførsel som er uønsket.
Ja, det fører også med seg at man enkelte ganger har noen svar fram og tilbake i den aktuelle tråden med hva som egentlig er en fornuftig anvendelse av gjeldende regler. Slik jeg ser det er det bare sunt. Vi er tross alt ikke en plass der vi ønsker helt firkatete regler der et hvert brudd på nevnte reglene blir slått ned på av moderatorne. Syntes det er mye koseligere med rundere regler der vi selv kan sende hverandre hint og tips om hva som er akseptert og hva som ikke er akseptert. Av og til går den praten i den aktuelle tråden, av og til går det per pm. :)
 
Tommel opp til "forumpolitiet," eneste negative ved dette forumet er mangelen på disiplin i kjøp/salg.

Sniker man i køen fortjener man smekk, være seg her inne eller taxikøen på lørdagsnatta.
 
Innleggstelleren sin opp? Tror virkelig ikke det er noen her inne som bryr seg katten om innleggstellerene.. Sett bort i fra deg da, som er redd for at andre bryr seg om dem.

Såvidt jeg har sett har ikke Juice eller de andre moderatorerne her noe i mot at vi brukerere selvmoderer hverandre litt. Det gjør livet behagelig for moderatorne, og gjør at forumet renser seg selv for en del tema, diskusjoner og genrell oppførsel som er uønsket.
Ja, det fører også med seg at man enkelte ganger har noen svar fram og tilbake i den aktuelle tråden med hva som egentlig er en fornuftig anvendelse av gjeldende regler. Slik jeg ser det er det bare sunt. Vi er tross alt ikke en plass der vi ønsker helt firkatete regler der et hvert brudd på nevnte reglene blir slått ned på av moderatorne. Syntes det er mye koseligere med rundere regler der vi selv kan sende hverandre hint og tips om hva som er akseptert og hva som ikke er akseptert. Av og til går den praten i den aktuelle tråden, av og til går det per pm. :)

+1 :)

Kloke ord! Juice har sågar bedt oss alle om å være med på å moderere i salgsforumet, da han ikke har tid og anledning til å passe på hele tiden. At det gjøres i posten kan bidra til at andre blir obs på gjeldende regelverk og på den måten unngår å gjøre samme feil.

Men, man skal ha en fin tone :)
 
Enig i at man kan melde tilbake når bumperegler blir brutt, men jeg må si meg litt enig med arthurF. Mange salgstråder blir ofte et forum for interndiskusjoner hvorvidt det var "greit og bumpe", "er prisen litt høy" etc. Dette kommer også frem i nyere annonser hvor det blir presisert at alt utenom spørsmål direkte knyttet til salget skal foregå utenfor annonsen.Hvis jeg legger ut en klokke for salg og noen har en formening om at prisen er for høy er det faktisk ok å få en tilbakemelding. Dog pr PM.

Anstein
 
Anstein, du har tatt poenget!

Folkeskikk er vel det jeg håper på.

Om det er gjengangere så er det selvsagt helt OK og si ifra, men slik det er nå så koster det enkelte ingenting og (etter min mening) spamme og ødelegge andres tråder.

Salgstråder f.eks. blir "uselgelige" grunnet alt "off-topic" i de, og den som gjør et lite overtramp får nok bakoversveis. Det har rammet nykommere og faste postere, begge ting er like trist.

Skal ikke komme med eksempler da det blir noe personlig og jeg mener og ha folkeskikk.

Håper selvsagt på en ny regel, selv om jeg er helt enig i at vi normalt klarer og moderere oss selv.

På den annen side er det kanskje behov for et "forumspolitiets særskilte etterforskningsorgan". :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Hehehe, forumpolitiets særskilste etterforskningsorgan er alt opprettet. :D
Det er jo hva som skjer hver gang noen protesterer på hva det første forumpolitiet kommenterer på. ;)

Jeg ser absolutt hva du mener, jeg prøver selv å sendte pm selv om det er noe jeg vil. Dog, er det noen som har satt spørsmålstegn ved noe jeg ikke er enig i åpent i en tråd, så vil jeg svare direkte i tråden. Da blir logikken rett og slett at om noen blir irettestatt offentlig i forumet for noe jeg ikke syntes er en overtredelse så tar jeg gjerne vedkommende i forsvar offentlig.

Men.. Jeg må inrømme at jeg ikke finner dette en veldig stor problemstilling.. At tråder blir kapret og dermed er jeg ikke enig i. At en salgstråd blir ødelagt av prat rundt en bumperegel forstår jeg ikke. Vedkommende burde jo heller bli glad for at tråden hans blir holdt på toppen en liten stund ekstra. :p At pris blir kommentert offentlig syntes jeg som hovedregel ikke noe om, i enkelte tilfeller er greit.
 
Altså folkeskikk er vel å lese regler for kjøp/salg før man skriver annonsen og ikke bumper i utide.

Alle spørsmål om pris eller andre ting i annonsen bør foregå over pm.
 
Foreslår derfor en ny regel:

Ikke ta rollen som moderator, benytt rapporteringsfunksjonen og/eller send PM til posteren og/eller admin/moderatorer og forklar hva du mener.


Takk for oppmerksomheten!

+1
Ser ingen grunn til at påpakk for brudd på bumpe-regler skal tas i tråden.

Synes det gir en slags gapestokk effekt for nye medlemmer som har oversett bumpe-regelen. Mye smooth'ere å ta sånt på en høflig PM.:)

Gjentatte snikbumpinger til tross for påpakk bør føre til sletting av tråden IMHO.
 
Det finnes hacks til vBB som vil gjøre mye av dette ganske meningsløst; kun trådstarter som kan poste i tråden, kun en post per X dag osv..