Forslag/tips til første klokke

Medlem
28. mai 2022
Innlegg
10
Sted
Oslo
Er godt på vei til å kjøpe min første klokke. Har vært hos urmaker å prøvd flere klokker, valgene står foreløpig mellom Omega Speedwatch Moonwatch, Omega Aqua Terra og Tudor BB58. Siden dette blir min første klokke er jeg ikke sikker på om dette er en hobby jeg vil fortsette med i 1 år eller flere tiår. Derfor er kombinasjon av enkelt å selge og minimere tap ved salg en faktor, i tilfelle jeg finner ut at dette ikke var noe for meg likevel. Dersom jeg bruker klokken ofte og liker hobbyen så ser jeg for meg at det vil være viktig at klokken vil være ett fint samleobjekt også 10-20 år frem i tid.

Alt opp mot 150 000 kr er OK, men ønsker helst å holde meg under 100 000 kr. Det må ikke være Omega eller Tudor, er også åpen for andre merker. Jeg bruker aldri dress, kun hverdagslige klær. AT

Av alternativene nevnt over hvilke vil holde seg best i pris om 1 år, og hvilke vil være mest tidløse 10 år frem i tid? Holder alle klokkene like god kvalitet? Hva med service interval og kostnad på service, er det ca likt på alle alternativene?

Jeg har sett bilder online av BB58 der glasset har velig mye riper. Er dette noe som skjer med alle klokker? Eller mangler BB58 safir glass på oversiden av glasset?
 
- Omega "Moonwatch". Udødelig klassiker med kul historie, som også tradisjonelt har holdt seg godt i pris. Selv mener jeg utgaven med hesalitt-glass (som riper) er eneste riktige, men mange er uenig med meg. Tåler mindre (les: ikke dusj eller bad med den) vann. Oppleves litt stor for enkelte, og er jo også av @Jon Henrik omtalt som verdens kjedeligste klokke ;)

- Tudor BB58. Flott alternativ i mellomklassen, om du liker klassiske vibber. Holder seg trolig godt i pris og tåler hverdagsutfordringene. Har safirglass, så ripete glass kan jeg ikke skjønne du har sett?

- Omega Aqua Terra. Flotte klokker, men mindre ikoniske og ofte derfor mindre ettertraktede enn f.eks. Moonwatch. Forvent et litt større tap om du må/skal selge. Leverer kvalitet både over og under vann som gjør den til en meget kapabel hverdagsklokke.

Hva som er fakta om 10 år er imidlertid umulig å spå..
 
Er godt på vei til å kjøpe min første klokke.
Hvis dette er «første-første» klokke på armen så ville jeg ha kjøpt noen budsjettklokker, typ Seiko, Hamilton, Casio, etc, bare for å se hvordan vekt og dimensjoner du er komfortabel med i lengden.

Jeg gjorde dette og det er jeg kjempe glad for! Smaken forandrer seg noe veldig i løpet av årene og etterhvert som man utforsker hobbyen.
 
  • Liker
Reaksjoner: lexRo
Lett, BB58 selvfølgelig. Ikke kjøp ny. Du finner brukte eksemplarer for 30-32K nå.
Klassisk design som aldri går av moten. Kjekk størrelse som passer alle. Fantastisk kvalitet fullt på høyde med rolex og omega, men en mye hyggeligere pris. Holder seg bra i verdi foreløpig, men hvem vet om ti år.
Noen liker ikke lenken, men jeg skjønner ikke hva de snakker om. Den er like bra som på den flett nye submarineren min.
Riper på glasset får du ikke, du blander nok med speedmaster hesalite.
 
Jeg ville selv valgt nyeste speedmaster med hesalite da. Den er grom. Men kjøp brukt til riktig pris, så taper du ikke noe hvis du ombestemmer deg.
 
Jeg har hatt ETA-utgaven av Black Bay i ganske mange år, og den er ripete alle andre steder enn glasset - så tenker du kanskje blander den med noe annet. Har også en Speedmaster hesalite, og den er ripete både på glass og kasse..

Sånn i utgangspunktet vil jeg råde deg til å ikke bli interessert i klokker, da det stjeler penger fra feriebudsjett, bolig, familiebil, sparing og alt annet som er fornuftig og brukbart i hverdagen, men skal du først prøve deg på hobbyen er ingen av de du foreslår dumme valg.

Jeg tenker at en Speedmaster antageligvis er den som er lettest å bli kvitt igjen dersom du skulle slå det hele fra deg, med Black Bay på en knepen andreplass.

Om du derimot skulle bli bitt av basillen mener jeg Speedmaster vil være et bedre valg fordi du ikke risikerer å se på den som et kompromiss for noe annet du egentlig har lyst på. Personlig angrer jeg litt på at jeg ikke bare la et par titusenlapper ekstra på en den gang ikke sååå dyr Rolex den gangen jeg kjøpte Tudoren, og for meg klarer jeg ikke helt fri meg fra tanken på at den til en viss grad er et steg på en trinnvis reise ned i det sorte hullet som er klokkeinteressens 3-fot syke.

Utover det tenker jeg du bare må bli enig med deg selv om hva som er din stil. Aqua Terra er veldig pene klokker som passer godt til en litt mer formell stil, samtidig som den ikke gjør seg bort med shorts og t-skjorte. Tudor fungerer også bra til det meste, og i likhet med Aqua Terra tåler den å bli brukt hardt og å få vann på seg. Speedmaster, selv om man drar fram månehistorien, oppfatter jeg som en klokke jeg ofte må være litt mer forsiktig med enn Black Bay fordi den er utsatt selv om du bare skulle tatt oppvasken.

Og som over her ville jeg kjøpt samtlige brukt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fjordseiko
Med et budsjett mellom 100-150k er vel Blancpain en no-brainer. ;)

...og fordi denne tråden er ubrukelig uten bilder...(skamløst stjålet fra internettet)

Blancpain10-Wrist.jpg
 
Hei @lexRo !

Kan anbefale å gjøre følgende.
Kjøp en brukt speedy.
Kjøp en brukt tudor bb58.
Kjøp en ny Seiko diver med freshe farger på lenke og silikonreim.
Alt dette til under 100K.

Enten blir du hooked4life ellers kan du kvitte deg med én, to eller alle tre med minimale økonomiske tilbakeslag.
Har alle tre selv:cool:

Med all respekt for the elders, men det er bare tøys at speedy er kjedelig og må kjøpes med hesalitt-glass.
Hva kan være kulere å enn å se urverket gjennom baksiden for å bli hekta på klokker? Ripete glass er definitivt en god måte å få grådigsjokk på og miste bennern.

Lykke til og vis oss resultatet når du får ut fingern
 

Takk for alle svar i tråden!

Det å kjøpe brukt ville nok vært det mest fornuftige. OCD slår inn når jeg hører ordet brukt, dessverre, for brukt er genialt spesielt når man finner noe som ser som nytt ut til lav pris.

Har en sort BB58 i bestilling. Mange av dens kvaliteter appelerer til meg, spesielt som første klokkekjøp; kvalitet vs. pris, lav høyde og føles god på hånda, alsidig, lett å selge med minimalt tap dersom jeg ikke blir "hooked", samtidig så liker jeg at designmessig så er den ikke kjedelig. Mulig jeg legger til en Speedmaster i fremtiden, men tror jeg da kommer til å gå for en LE som appelerer, ellers kan det også bli en AT.
Det eneste jeg skulle ønske var annerledes er en litt mindre snøflak pendel, og en justerbar lenke, ellers tror jeg at jeg vil bli godt fornøyd med den :) Jeg tror også BB58 vil holde seg veldig fint i en potensiell fremtidig samling.

Ang. justerbar lenke, siden BB58 ikke har dette, er det noen som har tips til hvordan jeg bør be forhandler justere lenken for meg? Er det lurt å ha den litt for løs, eller skal den være stram? Dersom det er sommer og varmt så vil kanskje håndleddet mitt være litt større (?) og i så fall justere med dette i tankene? Og kan man enkelt justere selv hjemme? (selv for de som aldri har rørt en klokke før)
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Om man liker å ha lenka løst eller fast er litt smak og behag og det er individuelt hvor mye håndleddet varierer gjennom dagen også. Med andre ord så må du nesten bare prøve (over litt tid). Butikken er sikkert behjelpelig med å justere lenka for deg kostnadsfritt i ettertid dersom du vil ha den løsere eller strammere.