Forslag til dressy klokke med hvit/lys skive?

enkelt valg i vintage:

30ch-2_zpsa9ed715e.gif
 
  • Liker
Reaksjoner: Fender77
Wow! Takk for mye flotte forslag!
Bergepet hvit er strekt litt, men det er helt greit. Hvit, sølv, lys, osv. :)
Har ikke bestemt meg og har et åpent sinn.
Men tviler på at det blir Panda da jeg har en Panda fra før (spesielt ikke med 3 sorte sirkler, kanskje 2 sorte som nevnte Heuer).
Det samme gjelder speedmaster, de har mange lekre, men har en speedmaster fra før og vil ha litt annen look - som fremgår av de fleste andre eksempler i denne tråden - litt vanskelig for å forklare, men f.eks. stort glass med ikke alt for mye kant rundt (dvs. tall/markeringer på skiven, ikke på bezel).
Ønsker også enkelhet/renhet og symmetri.
Samme med om det må være chronograf eller ikke, f.eks. IWC Portugese kan være aktuell.
Sølv eller gull (eller lignende farger) på hele eller deler, har jeg heller ikke bestemt.
I utgangpunktet skal den kle brun reim, men om jeg faller for en med sort, så gjør jeg det...

Men kanskje viktigst - jeg har ikke stort håndledd, så den må ikke være for stor og tykk.

(Har forøvrig ikke noe i mot titan for å få ned vekten).

I beste TS-ånd: øk budsjettet litt, og kjøp Daytona :cool:
Skal ikke se bort i fra det, men føler vel ikke at det blir i år...
Ønsker i utgangspunktet ikke flere Rolex nå, og ønsker ikke å "flashe" for mye spesielt ifm jobb. Andre mindre kjente dyre merker føler jeg er OK da det sklir under radaren. Men det hadde ikke gjort noe å finne en jeg virkelig likte i +/- 20k klassen...

Budsjettløsningen heter Seagull 1963 Chrono med hvit skive, og har column wheel manuelt verk, som det heter på nynorsk :)

Seagull var fin, men litt for vintage look for min del.



IWC til høyre er veldig det jeg er ute etter. Men er de for store/tykke for meg tro?
Også usikker på om jeg ønsker å bevege meg opp i denne prisklassen for denne type klokke..


Denne var veldig kul!!
Ønsker ikke Tag Heuer, men dette ser ut til å være Heuer. :)
Hva er det? Mer info om prisklasse hvilket år den ble produsert, er det mange å få tak i brukt etc?? (har ikke rukket å google den enda).



seiko SDGZ013.
limited edition, trippel clutch chrono i titan.
pris: 13k

attachment.php

Likte denne veldig (har ikke kommet over så mange kule Seiko chronografer tidligere), men lurer på om de har noen andre varianter?.


Longines og Hamilton er hete kandidater, må gjøre litt mer reasarch og finne wristshot-bilder og videoer for å se om de er for store/tykke for meg.
 
Likte denne veldig (har ikke kommet over så mange kule Seiko chronografer tidligere), men lurer på om de har noen andre varianter?.

SEIKO SDGZ005 er forgjengeren, men med en mer champagnefarget dail, SS, og utvendig tachymeter bezel.
var også limited edition, og er utsolgt for lenge siden, men det ligger tilfeldigvis en til salgs på klocksnack til 12k SEK ;)
810113d1395247989-seiko-brightz-sdgz005-automatik-chronograph-seiko-sdgz005-e-8.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
@Bjarnetv Sistnvente Seiko blir litt for lik speedmaster (med tachymeter bezel).




Denne JLC er kanskje ikke så dum, selv om jeg ikke fikk helt MÅ HA følelse, vet ikke hvorfor, finner ikke så mye spesielt å setter fingeren på heller (bortsett fra kanskje prisnivå). Alarmfunksjon er ingen ulempe for meg heller:

IMG_8437_zpsdc798459.jpg

(Tjuvlånt bilde fra eiers tråd).
 
Redigert av en moderator:


Aerowatch Les Grandes Classiques Chrono Auto koster rett under 20 000

Reference: 61948 AA01
Movement: Self-winding chronograph 13 1/4 Valjoux 7750, well-kept decorated, 25 jewels.
Case: Steel, diameter 42.00 mm, domed sapphire crystal, transparent case back, water-resistant at 50 meters.
Dimension: Horn-gap 21mm, total height 15.44mm.
Dial: Silvered sun brushed, 12 polished rhodium-plated appliques. Date at 3 o'clock.
Leather strap: Café brown leather 21.00 mm, folding clasp.
 
Wow! Takk for mye flotte forslag!
Bergepet hvit er strekt litt, men det er helt greit. Hvit, sølv, lys, osv. :)
Har ikke bestemt meg og har et åpent sinn.
Men tviler på at det blir Panda da jeg har en Panda fra før (spesielt ikke med 3 sorte sirkler, kanskje 2 sorte som nevnte Heuer).
Det samme gjelder speedmaster, de har mange lekre, men har en speedmaster fra før og vil ha litt annen look - som fremgår av de fleste andre eksempler i denne tråden - litt vanskelig for å forklare, men f.eks. stort glass med ikke alt for mye kant rundt (dvs. tall/markeringer på skiven, ikke på bezel).
Ønsker også enkelhet/renhet og symmetri.
Samme med om det må være chronograf eller ikke, f.eks. IWC Portugese kan være aktuell.
Sølv eller gull (eller lignende farger) på hele eller deler, har jeg heller ikke bestemt.
I utgangpunktet skal den kle brun reim, men om jeg faller for en med sort, så gjør jeg det...

Men kanskje viktigst - jeg har ikke stort håndledd, så den må ikke være for stor og tykk.

(Har forøvrig ikke noe i mot titan for å få ned vekten).


Skal ikke se bort i fra det, men føler vel ikke at det blir i år...
Ønsker i utgangspunktet ikke flere Rolex nå, og ønsker ikke å "flashe" for mye spesielt ifm jobb. Andre mindre kjente dyre merker føler jeg er OK da det sklir under radaren. Men det hadde ikke gjort noe å finne en jeg virkelig likte i +/- 20k klassen...



Seagull var fin, men litt for vintage look for min del.




IWC til høyre er veldig det jeg er ute etter. Men er de for store/tykke for meg tro?
Også usikker på om jeg ønsker å bevege meg opp i denne prisklassen for denne type klokke..



Denne var veldig kul!!
Ønsker ikke Tag Heuer, men dette ser ut til å være Heuer. :)
Hva er det? Mer info om prisklasse hvilket år den ble produsert, er det mange å få tak i brukt etc?? (har ikke rukket å google den enda).





Likte denne veldig (har ikke kommet over så mange kule Seiko chronografer tidligere), men lurer på om de har noen andre varianter?.


Longines og Hamilton er hete kandidater, må gjøre litt mer reasarch og finne wristshot-bilder og videoer for å se om de er for store/tykke for meg.

Heuer har endel høyere standing i mine øyne også enn Tag Heuer, dessverre er klokken på bildet en Tag Heuer.
Men siden den bare har Heuer på skiven så bringer den frem litt mer følelser.
Den er en litt modifisert Re edition av en Carrera.

Dessverre så ble Heuer kjøpt opp av Tag i 1984, å etter dette begynte nedturen i mine øyne.
Utover 90 og 2000 tallet begynte Tag Heuer å bruke mindre og mindre penger på research and development og mer og mer penger på markedsføring. Dvs klokkene ble mindre og mindre spennende og solgte på reklameplakater av tennis og formel 1 stjerner.
Før oppkjøpet var Heuer en skikkelig innovativ og kreativ sportsklokke produsent. De lagde på 60 og 70 tallet noen av de feteste chronographer som er produsert i mine øyne. Monza,carrera,camaro,Monaco og ikke minst Silverstone.
De har de siste 8-10 årene lagde endel bra Re editions som det er verdt å se på, da noen av de faktisk er bedre enn originalene.
 
Da ble det foreløpig denne:

20150302_221916_1_zpslwgnnui9.jpg


Ikke helt hvit skive, så vi får se om den byttes ut eller noe kommer i tillegg, men jeg må innrømmme at jeg liker den!
Skiven er heldigvis ikke så "busy" i virkeligheten som på bilder. :)
 
Jeg har surfet mye i det siste på klokker med hvit/lys/sølv skive..

Noen tanker/ønsker, men ingen absolutte krav:
-Trenger ikke ha kronograf
-Mest mulig symmetri
-Helst brunt skinn (men det kan kjøpes i etterkant og det er ingen ulempe å ha lenke som alternativ).
-Racing-inspirert (evt. BMW)
-Noe mer individuell;
Enten i form av merke/funksjon/utseende som skiller seg litt ut
Eller tema/funksjon som er relatert til meg og mine interesser/jobb (Bil, jernbane, teknologi)
-Blå visere?
-Ser først og fremst etter noe til under/rundt 1000USD, men også dyrere er aktuelt på sikt (spesielt om det dukker opp brukt)
-Har også tenkt på open heart, men har ikke funnet noen jeg liker, og det er kanskje ikke helt horologisk riktig på de rimelige variantene med billige urverk...

Vært innom og likt mye, blant annet:
-Nomos (litt for enkle/stilrene, og litt dyre i denne omgang?)
-Ball BMW-klokker (dyre, holder de verdien som IWC?)
-IWC
-JLC
-Baume & Mercier
-Hamilton
-Tissot
-Seiko (Cocktail m. fl)
-Edox (oppleves de som laber kvalitet i virkeligheten?)


Nomos:
NOMOS-AHOI.jpg


20091119152813_ZURICH--dittico-8bit.jpg


Hamilton (også flere tidligere nevnt i tråden):
Railroad
hamilton-timeless-classic-railroad-petite-seconde-h40615555-10.gif


hml-h32416781_18.jpg


Tissot Powermatic 80 likte jeg veldig godt (klassisk/enkel, men likevel moderne detaljer):
Tissot_powermatic_80_montre.jpg

tissot-luxury-automatic-t086-407-16-031-00-4.gif




thumb.php


thumb.php


Kom over Raymond Weil i en annen tråd:
Freelancer:

thumb.php


thumb.php


rw-7730-stc-05650.jpg


Open Heart:
thumb.php


rw-2827-stc-65001_5.jpg


Seiko:
6R15_Caliber__06084.1405404047.150.150.jpg


DSC_4033_zps76c95af7.png


Baume & Mercier
images


bmmoa8692_13.jpg


bmmoa8791_11.jpg


Capeland i flere varianter:
thumb.php


baume-mercier-capeland-10000-25.gif


baume-mercier-capeland-10005-45.gif




Frederique Constant:

thumb.php


thumb.php


images


Maxime_Manufacture_FC-700AS5M6-thumb-450x334-2423.jpg


$_1.JPG


Maurice Lacroix synes jeg generelt er spennende, men kanskje ikke helt aktuelt i denne sammenheng (enten for klassisk utseende, for enkelt, for store, eller for dyre):

ml-pt6188-ss002-131_9.jpg


ml-mp7158-ss001-901_9.jpg


ml-pt7558-ss001-130_10.jpg



Ball BMW i flere varianter:
ball-bmw-watches.jpg


images


ball-for-bmw-power-reserve_8600_album.jpg


ball-bmw_1.jpg




I dag kom jeg over denne Hamilton Traveler som jeg likte utrolig godt (passe dressy og sporty med litt liv på skiven, og 20ATM):

thumb.php



Foreløpig konklusjon: Dette er ikke lett!

Akkurat i dag fløer jeg kanskje mest for Tissot Powermatic 80 (rimelig og kul) eller sistnevnte Hailton Traveler.

Men har liksom ikke funnet riktig klokke 100% med tanke på perosnlighet/interesse/utseende/kvalitet/utseende/funksjon og pris.


Vurderer også disse (litt på siden av denne tråden, men i såfall har de jo påvirkning av valget totalt sett i klokkeboksen og på økonomien):

Lew & Huey Cerberus:
cerberus19-1024x763.jpg


Zenith Striking 10th (men har jo en ganske lik fra før, det er jo bedre å ha mer variert samling):
KzEg7Hz.jpg


På sikt ønsker jeg ikke flest mulige klokker, men en fin sammensetting av kvalitetsklokker.
Derfor er jeg åpen for å vurdere ikke bare 5-20k klokker, men også 40-70k, og følger selvfølgelig med på bruktmarkedet etter alternativer. :)
 
Redigert:
FC kom med ny versjon nå av slimline moonphase på Basel.
Nå er denne med sekundviser, noe jeg følte den manglet ved forrige versjon.

Finner ikke bilder av den, og husker ei hvor jeg så det.

Men hadde ikke jeg hatt ett dressy ur med hvit skive hadde denne vært en meget god kandidat
 
Har du sett på Eterna Soleure? Historien til Eterna er fasinerende med opprettelsen av ETA, Kon Tiki++

Versjonen med månefase ligger over budsjett.
eterna-soleure-moonphase-ch.jpg

http://www.chrono24.no/eterna/mens-soleure-moonphase-chronograph-watch--id2524636.htm

Eller har Union Glashütte Noramis.
http://www.union-glashuette.com/de/mobile/overview/19/

Edox skal forøvrig være trygt nok. Sveitsisk med solid historie. Er et par som har Edox her på forumet, men så lenge du kjøper nytt vil verdifallet antakelig være betydelig. Men det gjelder de fleste kandidatene dine :)

Edit: regner med du har sjekket ut Modaine som leverer til den Sveitsiske jernbanen (SBS).
http://www.mondaine.com
 
Redigert:
Har vært så heldig å låne denne i dag (muligens til salgs), og den treffer veldig det jeg har sett etter i denne tråden.
Ble veldig positivt overrasket i forhold til bilder på nett!

20150425_142932-01_zpswuomon1k.jpeg


20150425_142947-01_zpsxlc0bw6j.jpeg


20150425_142857-01_zpsdvr2lxhb.jpeg


20150425_142823-01_zpswuh4vhbi.jpeg


20150425_160529-01_zpsi6a7j2zh.jpeg



Jeg trodde den skulle være alt for stor med sine 44mm, men det ser faktisk ut til at det går veldig fint selv på mitt smale håndledd.
Strukturen på skive samt blått skinn i visere er også nydelig! og vanskelig å se på bilder på nett..

På plussiden:
-Hvit og sommerlig
-Klassisk design på en moderne måte
-Blå visere (spennende spill i rett lys)
-Nydelig skive med fin struktur
-Stor og maskulin
-Ikke kjempedyr, dvs. denne kan brukes daglig og til det meste
-Med reim og lenke


Noen bittesmå "ankepunkter" mot denne blir:
-Chronograph, dvs. ikke badevennlig og dyrere service?
-Pris (øvre del av "lav pris"-klassen, synker i verdi?) og timing; Har akkurat en annen i samme prissjikt på vei..
-Blir det en ventepølse til tilsvarende klokke fra IWC eller JLC som jeg bare må ha plutselig dukker opp?
-Ikke spesiell nok (ift. personlige koblinger/interesser, funksjoner, merke etc). Har begynt å fundere på litt eldre klokker med mer historie, man får jo f.eks. litt eldre Zenith i samme prisklasse som kanskje er mer spennende horologisk sett. Og har begynt å fundere på birthyear(1981) og vintage, f.eks. 16800 Submariner... Burde jeg heller bruke pengene på noe mer spesielt?
 
Jeg kan ikke bistå med noe hjelp til deg med dette valget, men 'hold kæft' hvor flott den Longines'en var.
Den kledde både lenke og rem men ble hakket "flottere" med lenke i mine øyne, så ut som en meget flott lenke også
 
Takk for innspil Jone. Det er, i motsetning til hva du skriver, absoutt til hjelp med valget; at folk liker en klokke.. :p

Det er et bra salgstriks å låne bort salgsobjekt til potensiell kjøper..
Etter å ha hatt klokken på armen et lite døgn, ble enig med eier/selger om pris på Longines'en, så det betyr at jeg har anskaffet sommerklokke! ;) :cool: ;)

(Evt. med unntak hvis noe annet fristende mer vanntett dukker opp, hehe :p).
 
Da gratulerer jeg så meget med ny klokke
Å slenger inn en tilleggskommentar om at du står fritt til å sende en PM den dagen denne skal selges
 
Da gratulerer jeg så meget med ny klokke
Å slenger inn en tilleggskommentar om at du står fritt til å sende en PM den dagen denne skal selges

Takker!
Alt er til salgs til rett pris, dvs. i praksis er jeg alltid åpen for bud! ;)
Men regner jo med å ha denne en stund fremover - men man vet jo aldri!

Den er nok i største laget for mitt håndledd - selv om det er "in" med store klokker nå (kanskje mest blant "kule" folk som IKKE har god greie på klokker??).

Har jo også, som nevnt, såvidt begynt å snuse på diverse annet/gammelt, og ideelt sett så bør vel en IWC, JLC eller lignende erstatte denne på sikt...

Samtidig er det jo veldig OK å ha en klokke i prisklasse under 20k som kan brukes daglig med god samvittighet, uten at det er "krise" om det kommer noen riper osv. Og som både klokkefolk og menigman oppfatter som fin/kul! :)
 
Grattis med Longines. Jeg har tafset på den hos AD. Har og sett på Zenith'en og synes den var mye penere mellom hendene enn på bilde.