Jeg har surfet mye i det siste på klokker med hvit/lys/sølv skive..
Noen tanker/ønsker, men ingen absolutte krav:
-Trenger ikke ha kronograf
-Mest mulig symmetri
-Helst brunt skinn (men det kan kjøpes i etterkant og det er ingen ulempe å ha lenke som alternativ).
-Racing-inspirert (evt. BMW)
-Noe mer individuell;
Enten i form av merke/funksjon/utseende som skiller seg litt ut
Eller tema/funksjon som er relatert til meg og mine interesser/jobb (Bil, jernbane, teknologi)
-Blå visere?
-Ser først og fremst etter noe til under/rundt 1000USD, men også dyrere er aktuelt på sikt (spesielt om det dukker opp brukt)
-Har også tenkt på open heart, men har ikke funnet noen jeg liker, og det er kanskje ikke helt horologisk riktig på de rimelige variantene med billige urverk...
Vært innom og likt mye, blant annet:
-Nomos (litt for enkle/stilrene, og litt dyre i denne omgang?)
-Ball BMW-klokker (dyre, holder de verdien som IWC?)
-IWC
-JLC
-Baume & Mercier
-Hamilton
-Tissot
-Seiko (Cocktail m. fl)
-Edox (oppleves de som laber kvalitet i virkeligheten?)
Nomos:
Hamilton (også flere tidligere nevnt i tråden):
Railroad
Tissot Powermatic 80 likte jeg veldig godt (klassisk/enkel, men likevel moderne detaljer):
Kom over Raymond Weil i en annen tråd:
Freelancer:
Open Heart:
Seiko:
Baume & Mercier
Capeland i flere varianter:
Frederique Constant:
Maurice Lacroix synes jeg generelt er spennende, men kanskje ikke helt aktuelt i denne sammenheng (enten for klassisk utseende, for enkelt, for store, eller for dyre):
Ball BMW i flere varianter:
I dag kom jeg over denne Hamilton Traveler som jeg likte utrolig godt (passe dressy og sporty med litt liv på skiven, og 20ATM):
Foreløpig konklusjon: Dette er ikke lett!
Akkurat i dag fløer jeg kanskje mest for Tissot Powermatic 80 (rimelig og kul) eller sistnevnte Hailton Traveler.
Men har liksom ikke funnet riktig klokke 100% med tanke på perosnlighet/interesse/utseende/kvalitet/utseende/funksjon og pris.
Vurderer også disse (litt på siden av denne tråden, men i såfall har de jo påvirkning av valget totalt sett i klokkeboksen og på økonomien):
Lew & Huey Cerberus:
Zenith Striking 10th (men har jo en ganske lik fra før, det er jo bedre å ha mer variert samling):
På sikt ønsker jeg ikke flest mulige klokker, men en fin sammensetting av kvalitetsklokker.
Derfor er jeg åpen for å vurdere ikke bare 5-20k klokker, men også 40-70k, og følger selvfølgelig med på bruktmarkedet etter alternativer.
Noen tanker/ønsker, men ingen absolutte krav:
-Trenger ikke ha kronograf
-Mest mulig symmetri
-Helst brunt skinn (men det kan kjøpes i etterkant og det er ingen ulempe å ha lenke som alternativ).
-Racing-inspirert (evt. BMW)
-Noe mer individuell;
Enten i form av merke/funksjon/utseende som skiller seg litt ut
Eller tema/funksjon som er relatert til meg og mine interesser/jobb (Bil, jernbane, teknologi)
-Blå visere?
-Ser først og fremst etter noe til under/rundt 1000USD, men også dyrere er aktuelt på sikt (spesielt om det dukker opp brukt)
-Har også tenkt på open heart, men har ikke funnet noen jeg liker, og det er kanskje ikke helt horologisk riktig på de rimelige variantene med billige urverk...
Vært innom og likt mye, blant annet:
-Nomos (litt for enkle/stilrene, og litt dyre i denne omgang?)
-Ball BMW-klokker (dyre, holder de verdien som IWC?)
-IWC
-JLC
-Baume & Mercier
-Hamilton
-Tissot
-Seiko (Cocktail m. fl)
-Edox (oppleves de som laber kvalitet i virkeligheten?)
Nomos:
Hamilton (også flere tidligere nevnt i tråden):
Railroad
Tissot Powermatic 80 likte jeg veldig godt (klassisk/enkel, men likevel moderne detaljer):
Kom over Raymond Weil i en annen tråd:
Freelancer:
Open Heart:
Seiko:
Baume & Mercier
Capeland i flere varianter:
Frederique Constant:
Maurice Lacroix synes jeg generelt er spennende, men kanskje ikke helt aktuelt i denne sammenheng (enten for klassisk utseende, for enkelt, for store, eller for dyre):
Ball BMW i flere varianter:
I dag kom jeg over denne Hamilton Traveler som jeg likte utrolig godt (passe dressy og sporty med litt liv på skiven, og 20ATM):
Foreløpig konklusjon: Dette er ikke lett!
Akkurat i dag fløer jeg kanskje mest for Tissot Powermatic 80 (rimelig og kul) eller sistnevnte Hailton Traveler.
Men har liksom ikke funnet riktig klokke 100% med tanke på perosnlighet/interesse/utseende/kvalitet/utseende/funksjon og pris.
Vurderer også disse (litt på siden av denne tråden, men i såfall har de jo påvirkning av valget totalt sett i klokkeboksen og på økonomien):
Lew & Huey Cerberus:
Zenith Striking 10th (men har jo en ganske lik fra før, det er jo bedre å ha mer variert samling):
På sikt ønsker jeg ikke flest mulige klokker, men en fin sammensetting av kvalitetsklokker.
Derfor er jeg åpen for å vurdere ikke bare 5-20k klokker, men også 40-70k, og følger selvfølgelig med på bruktmarkedet etter alternativer.
Redigert: