forskjeller i gull på Rolex?

Medlem
22. sep. 2011
Sted
Bergen
Jeg liker jo klokker i helgull, det er ingen hemmelighet. Har lagt merke til følgende:

Eldre Rolex i helgull har en litt mørkere og varmere tone enn nye Rolex? Stemmer dette? De litt eldre kan nesten se ut og minne mer om rosegull, mens det er mer gulfarge på nye Rolex?

Kan noen bekrefte mine observasjoner?

Eneste jeg syns er at gull som er endel år gammelt rett og slett ser bedre ut en "nytt" Gull. Om det er en faktisk forskjell vet jeg ikke.

Jeg gjetter bare nå, men det kan hende at det tidligere ble brukt mer kobber i legeringen enn nå til dags? Ellers så har jeg selv gullkjeder av noenlunde samme alder, men med vidt forskjellig farge.

Dessuten oksyderer gull litt med tiden. Svært lite, riktignok, men man ser tydelig forskjell etter en skikkelig rengjøring med de midlene man kjøper hos gullsmeden. Eller vanlig salmiakkblanding. :)

(Ville nok ikke gjort dette med en hel Rolex, kun med smykker som kan vaskes og skylles etterpå.)

Jeg gjetter bare nå, men det kan hende at det tidligere ble brukt mer kobber i legeringen enn nå til dags? Ellers så har jeg selv gullkjeder av noenlunde samme alder, men med vidt forskjellig farge.

Dessuten oksyderer gull litt med tiden. Svært lite, riktignok, men man ser tydelig forskjell etter en skikkelig rengjøring med de midlene man kjøper hos gullsmeden. Eller vanlig salmiakkblanding. :)

(Ville nok ikke gjort dette med en hel Rolex, kun med smykker som kan vaskes og skylles etterpå.)

Rolex har også "tilpasset" gullfargen (tidligere) etter hvilket "marked" klokken var ment for; øst/vest,
bestilte på midten av 70 tallet en dd i gull (brukt) fra en bekjent med firma i Kuwait, prisen rundt det samme som for en datejust gs i Norge, stor var skuffelsen den gang da klokken ble pakket opp og den var rød, vi snakker røød og ikke gul, i dag kool (som rose gull), klokken ble flippet raskt, angrer nå.

Vil tro dette kun er legeringene sin skyld, men kan være enig i at gammelt gull har en helt annen glød en det nyere.

Ref; day-daten min

1ZT3NUk.jpg

1tHfOX5.jpg

De nyere legeringene er kanskje litt blassere og gulere?