Forsikring

Jeg har også hatt mye plunder i forskjellige selskap med jevnlig krav til takst og dokumentasjon for å forsikre iht. verdistigningen. I tillegg synes jeg at verdigjenstandforsikringene er relativt dyre, og spesielt for oss som har flere klokker (vi bruker vel tross alt bare en om gangen).

Det mange ikke er klar over, er at flere innboforsikringer dekker ran, også utenfor hjemmet! For meg er i hvert fall ran det mest sannsynlige scenarioet. Jeg reiser alltid kun med en klokke så ingen blir liggende igjen på hotellrommet, og den detter jo vanligvis ikke bare av armen heller. På trening bruker jeg kun pulsklokke, ergo ingen klokke i garderobeskapet.
Og i hjemmet er man fullt dekket uansett, også ved brann, skade eller tyveri.

Her er fra mine vilkår over hva som dekkes (innbo maks i KLP);
- ran og overfall, jf. straffeloven § 327

Det er ikke oppgitt noen begrensninger, hverken på sted, gjenstand eller sum.

Selvfølgelig er dette vesentlig dårligere enn verdigjenstand som også dekker vanlig tyveri, skade og evt. tap når man ikke er hjemme.
Denne er til gjengjeld gratis, så lenge man har innbo (maks). Den er heller ikke låst til en eller flere spesifikke klokker.

I denne tråden meldes det om at DNB Innbo Best dekker akkurat det samme:
https://www.tidssonen.no/forum/threads/Å-flashe-dyre-klokker-sikkerhet.57875/post-741223
 
Hvor går grensen mellom ran og tyveri da?
Tror ran er når det blir brukt en eller annen form for makt eller tvang. Enten fysisk eller ved trussel. Det er vel definert i straffeloven, uten at jeg har lest det selv.
Tyveri er vel typisk hvis du ikke merker at den blir borte fra armen din f.eks.
 
  • Liker
Reaksjoner: jayeff
Jeg har også hatt mye plunder i forskjellige selskap med jevnlig krav til takst og dokumentasjon for å forsikre iht. verdistigningen. I tillegg synes jeg at verdigjenstandforsikringene er relativt dyre, og spesielt for oss som har flere klokker (vi bruker vel tross alt bare en om gangen).

Det mange ikke er klar over, er at flere innboforsikringer dekker ran, også utenfor hjemmet! For meg er i hvert fall ran det mest sannsynlige scenarioet. Jeg reiser alltid kun med en klokke så ingen blir liggende igjen på hotellrommet, og den detter jo vanligvis ikke bare av armen heller. På trening bruker jeg kun pulsklokke, ergo ingen klokke i garderobeskapet.
Og i hjemmet er man fullt dekket uansett, også ved brann, skade eller tyveri.

Her er fra mine vilkår over hva som dekkes (innbo maks i KLP);
- ran og overfall, jf. straffeloven § 327

Det er ikke oppgitt noen begrensninger, hverken på sted, gjenstand eller sum.

Selvfølgelig er dette vesentlig dårligere enn verdigjenstand som også dekker vanlig tyveri, skade og evt. tap når man ikke er hjemme.
Denne er til gjengjeld gratis, så lenge man har innbo (maks). Den er heller ikke låst til en eller flere spesifikke klokker.

I denne tråden meldes det om at DNB Innbo Best dekker akkurat det samme:
https://www.tidssonen.no/forum/threads/Å-flashe-dyre-klokker-sikkerhet.57875/post-741223
Jeg har innbo Best fra DNB. Sjekket akkurat vilkårene. Mulig disse har blitt endret nylig, men ser at klokker spesifikt er unntatt ved f.eks tyveri. På bakgrunn av dette har jeg tegnet egen verdigjenstandforsikring...

Skadeoppgjør (vilkår fra DNB):
Perler, edelstener, smykker og andre gjenstander av edelt metall (unntatt klokker). Erstatning settes til nypris for tilsvarende ting. Er gjenstanden anskaffet brukt, erstattes denne med gjenanskaffelsesprisen for tilsvarende brukt gjenstand.
 
Redigert:
Jeg har innbo Best fra DNB. Sjekket akkurat vilkårene. Mulig disse har blitt endret nylig, men ser at klokker er spesifikt er unntatt ved f.eks tyveri. På bakgrunn av dette har jeg tegnet egen verdigjenstandforsikring...

Skadeoppgjør (vilkår fra DNB):
Perler, edelstener, smykker og andre gjenstander av edelt metall (unntatt klokker). Erstatning settes til nypris for tilsvarende ting. Er gjenstanden anskaffet brukt, erstattes denne med gjenanskaffelsesprisen for tilsvarende brukt gjenstand.
Oi da, den var sleip... Synes det er rart at de gjør forskjell på smykker og klokker.
Men betyr ikke "best" at de skal minimum matche dekningen til samme forsikring hos konkurrenter da?

Jeg finner fortsatt ingen unntak for klokker hos KLP i hvert fall...
 
Forsikring hjelper egentlig lite i det store bildet om man blir ranet:
Nå blir man vel ikke nødvendigvis knivstukket hver gang da... Hvis noen sier "hit med klokka ellers får du juling" kan det være kjekt å ha forsikring (og slippe juling).

Ikke har jeg klokke til 1,3 mill heller...
 
Var vel en kar i London som ble knivstukket og drept for sin Rolex stål i desember. Så 100k eller 1,3 mill spiller nok liten rolle.

Hadde dog vært gøy å sendt en mail til DNB siden de skal "matche" dekningen til alle andre...
 
Oi da, den var sleip... Synes det er rart at de gjør forskjell på smykker og klokker.
Men betyr ikke "best" at de skal minimum matche dekningen til samme forsikring hos konkurrenter da?

Jeg finner fortsatt ingen unntak for klokker hos KLP i hvert fall...
Jeg skal sende en mail til DNB for å sjekke. Har sjekket litt hos flere andre forsikringsselskaper. Har ikke funnet tilsvarende reservasjon fra andre. DNB Best skal jo matche alle andre, så blir spennende å se hva de svarer - eller om jeg ender med å bytte forsikringsselskap.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erlingni
Du får holde oss oppdatert @johage :)

Sendte vedlagt mail til DNB:

Har et par spørsmål vedrørende min innboforsikring.

Jeg har arvet en liten klokkesamling av min far. Det er ulik verdi på urene, men ingen i de øvre prisklasser. I den forbindelse ble jeg litt usikker på hva som er dekt av innboforsikringen.

Da jeg sjekket betingelsene i går, ser jeg at klokker er unntatt:
Skadeoppgjør (vilkår fra DNB):
Perler, edelstener, smykker og andre gjenstander av edelt metall (unntatt klokker). Erstatning settes til nypris for tilsvarende ting. Er gjenstanden anskaffet brukt, erstattes denne med gjenanskaffelsesprisen for tilsvarende brukt gjenstand.

Er det slik å forstå at klokker ikke dekkes av innboforsikringen ved innbrudd / brann osv?
Er innforstått med at det anbefales en verdigjenstandforsikring på ekstra kostbare klokker (og har dette allerede på en klokke).

Sjekket også tilsvarende betingelser fra IF og et par andre forsikringsselskap og finner ingen tilsvarende reservasjoner.

Hører fra deg!


Her er tilbakemeldingen jeg fikk fra DNB:

Du vil få dekket klokken på innbo forsikring dersom du kan dokumentere verdien på klokken.

Dersom ting blir skadet ved brann/vann ol eller innbrudd vil du få utbetalt inntil dagens forsikringsum på innboet, som er skadet/stjålet.


Oppfølgingsspørsmål til DNB:

Takk for tilbakemelding.
Et par av klokkene er eldre klokker som ikke lenger er mulig å kjøpe nye. Men finnes selvsagt på bruktmarkedet. Er dette tilstrekkelig dokumentasjon?


Svar fra DNB:

Ja, det skal være tilstrekkelig dokumentasjon.
 
Redigert:
Vet ikke helt om det var positivt eller negativt det der, @johage .

Legger du ut hva du spurte dem om, så gir det litt mer mening ;)
 
Takk for update @johage ! Tror jeg sender de en mail og hører hvordan de stiller seg ved dyrere klokker.
 
Oi da, den var sleip... Synes det er rart at de gjør forskjell på smykker og klokker.
Men betyr ikke "best" at de skal minimum matche dekningen til samme forsikring hos konkurrenter da?

Jeg finner fortsatt ingen unntak for klokker hos KLP i hvert fall...
Jepp, det er det de lover med best-forsikringene, men du skal være ekstremt glad i å klage (eller i verste fall plusse en 10-20 advokattimer og et par rettsgebyr på egenandelen) om du har tenkt å gjøre DEN biten av vilkårene gjeldende. Kan hende de har skjerpet seg, men det har vært noe eksempler på at de har ganske nøyaktig null interesse av å oppfylle dekningsgarantien dersom de aner en mulighet til å slippe. Inkludert latterlige krav om å skaffe interne dokumenter fra andre forsikringsselskap som viser hvordan de behandler forsikringssaker etter sine vilkår, dersom DNB mener at det som står i vilkårene til det andre selskapet ikke stemmer helt i praksis... Det er kjekt å ha muligheten, men jeg ville ikke basert forsikringsvalget mitt på det.

Men merk at unntaket for klokker i punkt b kun gjelder erstatningsutmålingen. Når punkt b ikke gjelder, gjelder de generelle reglene i punkt a om gjnanskaffelsesverdi, der utgangspunktet er at likt skal erstattes med likt. Det vil si tilsvarende alder, stand m.m. I tillegg er det noen regler om verdiforringelse, men for klokker til flere titusener, vil det normalt ikke være snakk om noen vesentlig verdiforingelse utover det som allerede ligger i at de dekker kostnaden til "tilsvarende" gjenstand. En fem år gammel safe queen skal normalt erstattes med en fem år gammel safe queen, men du vil nok bli bedt om å dokumentere at akkurat din fem år gamle klokke på mirakuløst vis var helt ripefri. De vil ikke komme noe vei med at ALS-en til 150k på ti år var nesten "brukt opp" og derfor uten noe særlig restverdi, selv om det samme argumentet kunne vært brukt om en laptop som kostet 30k for ti år siden.

Definisjonen for ran er for øvrig i straffeloven § 327 nå, "Framtind" som det heter nå. har ikke oppdatert vilkårene sine, tydeligvis.
For ran straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning øver vold mot en person, setter ham ute av stand til forsvar eller ved trusler fremkaller alvorlig frykt for vold mot noen, og derved

a)bemektiger seg en gjenstand som tilhører en annen, eller
b)tvinger noen til å handle slik at det medfører tap eller fare for tap for ham eller den han handler for.
Straffen for ran er fengsel inntil 6 år.
Det skal mye til å oppleve at man blir ranet uten at det rammes av ransbestemmelsen.

Men for å være sikker ville jeg spurt dem om forsikringen dekker overfall og ran utenfor forsikringsstedet. Det er spesifisert for flere av skadetilfellene i punkt 4, men av en eller annen grunn ikke for overfall og ran i punkt 4.3 h. Og utgangspunktet er jo at den bare dekker skader på forsikringsstedet (i boligen) med mindre noe annet er sagt.

Jeg ble litt lettet da jeg kom til at den dyreste klokken var så "lite" verdt at det uansett ikke var noe behov for egen verdigjenstandsforsikring, men nå har jeg en på vei som gjør at jeg har begynt å sjekke markedet igjen. *sukk* disse i-landsproblemene... :rolleyes:
 
Men for å være sikker ville jeg spurt dem om forsikringen dekker overfall og ran utenfor forsikringsstedet. Det er spesifisert for flere av skadetilfellene i punkt 4, men av en eller annen grunn ikke for overfall og ran i punkt 4.3 h. Og utgangspunktet er jo at den bare dekker skader på forsikringsstedet (i boligen) med mindre noe annet er sagt.
Jeg har spurt om akkurat dette, og fått beskjed om at de dekker ran og overfall overalt, også utenfor hjemmet.
 
  • Liker
Reaksjoner: gert
Jeg har spurt om akkurat dette, og fått beskjed om at de dekker ran og overfall overalt, også utenfor hjemmet.
Godt å vite! Da må jeg vurdere hvor mye det er verdt å ha klokken forsikret fullt ut mens den ligger i låst garderobeskap. Antakeligvis ikke mye, med tanke på antallet besøk på treningssenter så langt i år...