Forsikring av Rolex

Medlem
26. mars 2017
Innlegg
9
Sted
Norge
Hei.

Jeg har en Rolex i bestilling, og i den forbindelse lurer jeg på om noen har erfaring med egen klokkeforsikring? Evt. forsikringsselskap dere anbefaler, og hva man forvente i årlig pris på en slik forsikring?
 
Eksempel: 116710BLNR - 1500,- årlig hos Eika forsikring.

Ikke billigst, men totalpakken er god for mitt vedkommende.
 
Jeg har mine i Storebrand. Rolex Explorer 214270 fra 2016 betaler jeg ca kr. 50,- per mnd. som tilsvarer kr. 600,- per år. Må da nevne at jeg har alle andre forsikringer der også, noe som kan gi ekstra rabatt. Hadde en forsikringsrunde i høst hvor jeg vurderte å flytte rubbel og bit. De tilbudene jeg fikk så lå Exploreren på ca kr. 1100-1700,- per år. Jeg ble i Storebrand...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Tror det er vanlig at de er forsikret iht listepris. Skal man få markedspris må man ha et takstbrev som dokumenterer det. Usikker på hva de forskjellige selskapene har som praksis på det.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Har gjennom Gjensidige, er vel en snau hundrelapp i måneden på en 214270. Ikke det billigste eksempelet jeg har sett, men samtidig så tilbys du neppe verdigjenstandsforsikring hvis du ikke allerede er totalkunde, så det blir jo en oppveining mot hva det vil koste å forsikre bil og hjem andre steder.

Gjensidige hadde krav om kvittering fra nykjøp eller forsikringstakst. For klokker som fortsatt er i produksjon tror jeg du kan drite i at en AD gir deg takst på noe mer enn nypris, dessverre.
 
Jeg har undersøkt både i Codan og KLP og fått tilbud hos begge som tilsvarer sånn ca. 1% i året av forsikringsverdien.
Har flere forsikringer hos begge.

For ordens skyld dekker min innbo klokker med inntil 100k pr. stk. når de er hjemme, og reiseforsikringen dekker inntil 40k. Tap dekkes da ikke i det hele tatt.
Hos enkelte forsikringsselskap dekkes også ran og overfall på innbo, også selv om det skjer utenfor hjemmet (aner ikke hvorfor det er slik).
Så man har som regel noe dekning, også uten en egen verdigjenstand forsikring.

Hilsen nerd som alltid leser vilkårene...:geek:
 
DNB forsikrer i min erfaring bare inntil aktuell listepris for tilsvarende modell, til tross for at jeg kan tilby verdivurdering fra anerkjent urmaker. I rolex-verdenen gir det ikke så mye mening for sportsmodellene.

Er det noen som får forsikret Rolex til konservativ markedspris?
 
DNB forsikrer i min erfaring bare inntil aktuell listepris for tilsvarende modell, til tross for at jeg kan tilby verdivurdering fra anerkjent urmaker. I rolex-verdenen gir det ikke så mye mening for sportsmodellene.

Er det noen som får forsikret Rolex til konservativ markedspris?

Ja, hos DNB med takst
 
Tryg forsikring var billigst for meg (verdigjenstand). Jeg har alle mine klokker forsikret der.
 
Gjensidige forsikrer med kvittering (på ny klokke) eller takst/verdivurdering. Mulig de har strammet inn, men tidligere var det ikke så nøye hva eller hvem det kom fra, sjekket ikke f.eks. opp mot at det var autorisert/sertifisert takstmann). Forsikringsverdien blir er det som er oppgitt på takst/verdivurdering (Egenandel 1000,-). Premien jeg har betalt er ca 1,7% av verdien årlig. (så får man litt tilbake på utbytte fra Gjensidige).
 
I takstbrevet fra urmaker er det oppgitt både listepris for "tilsvarende nytt ur" (uret det er snakk om er en 116600 som jo ikke lengre er i salg) og anbefalt forsikringsverdi. DnB har insistert kun på å forsikre opptil listepris for et tilsvarende nytt ur. Men gitt andre erfaringer her er det verdt å ta det opp med dem en gang til, før jeg bytter til Storebrand.

Forøvrig betaler jeg 2,45% av forsikringssummen, en ikke spesielt godt rabattert pris til sammenligning over for en som er totalkunde i DnB.
 
Husk å sjekke om de krever kvittering på mva for ikke-norske klokker. Det er ikke alle som opplyser om dette før man sender inn krav og får dekket 6000 kroner totalt.