Forsikre klokke uten mva papirer?

Medlem
8. juni 2012
Innlegg
107
Sted
Engavågen
Har kjøpt meg en brukt Omega Seamaster Aqua terra.
Jeg har stort sett eid bare klokker i 0-5000kr klassen før. Så jeg føler jeg er nødt til å ha noen form for forsikring på den. I hvertfall tilsvarende summen jeg kjøpte den for.

Men den er kjøpt i utlandet å jeg har ikke noe papirer på at mva er betalt. Jeg var til urmaker for å få takst i dag, men det fikk jeg ikke uten toll papirer.
Jeg har boks å garanti kort.
Bor i nordland så det er ikke så mange urmakere å velge mellom heller.

Er alt håp i å forsikre den borte uten mva papirer?
 
Har kjøpt meg en brukt Omega Seamaster Aqua terra.
Jeg har stort sett eid bare klokker i 0-5000kr klassen før. Så jeg føler jeg er nødt til å ha noen form for forsikring på den. I hvertfall tilsvarende summen jeg kjøpte den for.

Men den er kjøpt i utlandet å jeg har ikke noe papirer på at mva er betalt. Jeg var til urmaker for å få takst i dag, men det fikk jeg ikke uten toll papirer.
Jeg har boks å garanti kort.
Bor i nordland så det er ikke så mange urmakere å velge mellom heller.

Er alt håp i å forsikre den borte uten mva papirer?

Prøv å skaffe en takst fra en annen urmaker - og prøv litt forskjellige forsikringsselskaper, så løser det seg helt sikkert. Alle urmakere/forsikringsselskaper er heldigvis ikke like firkantede :)
 
  • Liker
Reaksjoner: tormod88
Her tenker jeg at urmakeren ikke her helt oppdatert og en sær dust som leker mva politi.

Hvor gammel er klokken? Lagde du en kjøpskontrakt når du kjøpte klokken?
Slik jeg forstår det kjøpte du klokken i Norge, men den i utgangspunktet fra utlandet?
Du har ikke ansvar for mva er betalt så lenge du kjøper brukt i Norge. Da er det selgers ansvar at moms ble betalt når klokken ble tatt inn til Norge, klokken kan også være flyttegods uten at man får noen dokumentasjon på det.

Det skal egentlig bare være et problem hvis du kommer med en mer eller mindre helt ny klokke uten noen papirer. Er klokka noen år gammel burde det ikke være noe problem i det hele tatt.

KOmmer klart fram i en annen tråd her og se hva en fra toll har uttalt til en avis:

– Gå på rødt
Hvis du er i tvil om du skal fortolle en vare eller ei, så bør du gå på rødt. Der vil du få nødvendig informasjon.

– Tollvesenet har alltid folk som står i rød sone ved ferjeankomst eller flyankomst. Dersom du går på grønt, viser du at du ikke har noe å fortolle, sier konstituert avdelingssjef Øyvind Lorentzen ved avdeling for økonomisk kontroll i Tollregion Sør-Norge.

Han forteller at alle som tar med seg varer for over 6.000 kroner (vanlig kvote etter mer enn 24 timer utenfor landet), er pliktige til å betale moms.

– Det er momssvindel dersom man ikke gjør det, slår Lorentzen fast.

Det er en foreldelsesfrist på ulovlig innførsel av blant annet klokker.

– Generell regel er tre år. Dersom varen er smuglet og ikke fortollet, er foreldelsesfristen 10 år, sier Øyvind Lorentzen.
 
Ifølge garanti kortet er den kjøpt i 2013. Men har ingen form for kvitering fra den var ny. Har ikke noe kjøps kontrakt siden den ble kjøpt på finn.no for 3 dager siden. Ifølge han i skranken var den verd 6000kr siden jeg ikke hadde toll papirer :p.
Men han sa ingen ting om verken kvitering eller kjøps bevis papirer.
 
Men forsåvidt trenger jeg bare forsikring mot at den skulle bli stjålet eller borte på noe vis. Har eid nermere 40 klokker å ikke knust eller ødelagt noen av dem. Å det er jo ikke noe problem å få den fiksa skulle det skje.
 
Hvis selger på Finn er snev av GG, får du vel skrevet en kjøpekontrakt datert på dato for handel. Dessuten har du vel en bankoverføring til samme selger for samme beløp å vise til.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Hvis selger på Finn er snev av GG, får du vel skrevet en kjøpekontrakt datert på dato for handel. Dessuten har du vel en bankoverføring til samme selger for samme beløp å vise til.
Har forsåvidt kvitering fra finn trygg betaling. Men det hjelper vel lite uten toll papirer.
 
Men forsåvidt trenger jeg bare forsikring mot at den skulle bli stjålet eller borte på noe vis. Har eid nermere 40 klokker å ikke knust eller ødelagt noen av dem. Å det er jo ikke noe problem å få den fiksa skulle det skje.
Har du sjekket hva som er dekket av innboforsikringen din? Det er ikke utenkelig at du har en viss dekning der. Se til eksempel disse vilkårlige vilkårene; https://www.gjensidige.no/privat/fo...oforsikring/innboforsikring-i-detaljer#tyveri
 
Har du sjekket hva som er dekket av innboforsikringen din? Det er ikke utenkelig at du har en viss dekning der. Se til eksempel disse vilkårlige vilkårene; https://www.gjensidige.no/privat/fo...oforsikring/innboforsikring-i-detaljer#tyveri


Bare vær obs på at det kan være verdibegrensninger, les vilkårene i forsikringen nøye. Også utbetalings reglene.
Ikke stol blindt på hva selgere av forsikring sier er dekket, les selv i papirene. Har selv jobbet med forsikringsoppgjør og noen selgere er ikke så flinke med å forstå hva de selger. Mye dårlig opplæring og overkåthet på salg ute å går. er vel en konsekvens av bonus på salg, ikke nødvendigvis kundens beste som står i fokus.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Bezel
Det er ikke hjemme jeg er redd for at den skal bli borte. Men hvis jeg mister den når jeg er ute evt den blir stjålet. Bor på en liten plass så hjemme er den temmelig trygg. Kanskje en reise forsikring kunne dekket det? Skal ringe rundt på mandag:)