Fornuftig kassestørrelse?

Medlem
21. juli 2010
Innlegg
354
Sted
OSLO
Har nå gått med Rolex Explorer´n min på handa siden 30 desember, 2010 og ser meg meget fornøyd med en 36mm kasse. I dag da jeg satte meg ned for å beundre den lille klokkesamlinga mi, oppdaget jeg mine gamle klokker på 40mm er "blitt" store. Begge 43mm mine er GIGANTISKE. Og jeg som altid syntes at mine to 40mm var små klokker.....Når jeg nå prøver dem på, synes jeg faktisk at Rolex´en med sine 36mm både ser velplassert ut og ikke minst føles bedre på armen.
Tror jeg skal holde meg til 36-39mm fra nå av.

Men uansett er det jo smak og behag og ikke minst bør håndleddet stå til klokka:)
 
Jeg har ganske spinkle håndledd, men syns alt opp til 42mm passer meg bra. Har Speedmaster og Seamaster på 42mm, samt Constellation på 35ish. Er enig i at 36-39mm ser bra ut, og jeg syns personlig at klokker på over ca 42mm med få unntak ser bra ut. For eksempel er en Planet Ocean 42mm flott, men 45mm-utgaven av samme klokken ser bare latterlig stor ut.
 
Kommer helt an på dette.

Rolex synes jeg er helt perfekt i 40mm.

Mens Breitlinger på 40mm synes jeg ser veldi små ut. Har en Heritage på 46 mm og den synes jeg er perfekt.

Har mye med hvordan kassene er bygd opp og hvor tunge og høye klokkene er.

Smaken er som baken :D
 
Jeg har skikkelige klubber av noen håndledd, men for min del funker det allikevel best med 35-42 mm. Rolex i 40 mm (gammel type selvsagt) er helt perfekt.
Har hatt noen klokker fra 42-47mm, men samtlige har forsvunnet ut etter en tid.
 
Jeg har bestemt meg for å holde meg under 42mm. Det jeg tror er vel så viktig er bredden på klokken i forhold til bredden på håndleddet.
 
Jeg har kun klokker med 42mm størrelse. Noe større er uaktuelt på de spinkle armene mine. Alt under 42 vil jeg nok kunne bli vant til å gå med, men 36 vil nok være smertegrensen :)
 
Ja, som sagt, en må følge smaken og ikke minst kroppsstørrelse. Hadde ingen forståelse for at Rolex tviholdt på 36mm som typisk herreklokke og da jeg fant ut at Explorer´n jeg planla og kjøpe kun var 36mm, slo jeg kjøpeplanen fra meg, men etter og ha sett leeeenge på klokka, tok jeg frem saks og kartong og laget en mal av klokka i aktuelle størrelse. Denne gikk jeg rundt med i 2 dager for å forstå den aktuelle størrelsen og hvordan den ville passe på min hånd.
Tror der er flere som meg som har gjort seg opp en mening om at 36mm blir for lite, men det er ikke altid tilfelle. Derfor råder jeg folk til å teste de ut før en legger de planene på is:)
 
Ja, som sagt, en må følge smaken og ikke minst kroppsstørrelse. Hadde ingen forståelse for at Rolex tviholdt på 36mm som typisk herreklokke og da jeg fant ut at Explorer´n jeg planla og kjøpe kun var 36mm, slo jeg kjøpeplanen fra meg, men etter og ha sett leeeenge på klokka, tok jeg frem saks og kartong og laget en mal av klokka i aktuelle størrelse. Denne gikk jeg rundt med i 2 dager for å forstå den aktuelle størrelsen og hvordan den ville passe på min hånd.
Tror der er flere som meg som har gjort seg opp en mening om at 36mm blir for lite, men det er ikke altid tilfelle. Derfor råder jeg folk til å teste de ut før en legger de planene på is:)

Jeg gjorde det på den enkle måten; jeg gikk i butikken og prøvde en 36mm på armen ;)

Har selv funnet ut at 36-42mm er perfekt for meg, men samtidig er det klokker på 44 og 45mm som sitter bra på armen, det har bare med form og design å gjøre :)
 
Jeg gjorde det på den enkle måten; jeg gikk i butikken og prøvde en 36mm på armen ;)

Har selv funnet ut at 36-42mm er perfekt for meg, men samtidig er det klokker på 44 og 45mm som sitter bra på armen, det har bare med form og design å gjøre :)

Hehe,ja, du er heldig, du. I Nord Norge tror jeg vi kun har en Rolex-forhandler og den butikken er i Tromsø. Skulle gjeeeeerne sett en Rolex-AD her i Harstad hvor jeg bor. Det hadde vært meget koselig:)
 
Hehe,ja, du er heldig, du. I Nord Norge tror jeg vi kun har en Rolex-forhandler og den butikken er i Tromsø. Skulle gjeeeeerne sett en Rolex-AD her i Harstad hvor jeg bor. Det hadde vært meget koselig:)

36-40mm er perfekte størrelser. Alt annet ser tullete ut synes jeg. Vedrørende Rolex forhandler der oppe i nord, så burde vel Bodø hatt en... ;)

Regards :)
AW
 
Hehe,ja, du er heldig, du. I Nord Norge tror jeg vi kun har en Rolex-forhandler og den butikken er i Tromsø. Skulle gjeeeeerne sett en Rolex-AD her i Harstad hvor jeg bor. Det hadde vært meget koselig:)

Det er da bare en svipptur. Tenk på gamle dager, da måtte Harstadværingene ro i dagevis for å komme seg til en by! :mrgreen:
 
Hmmm, jeg prøvde en GMT-Master II (40 mm) på tirsdag og ble ørlitte grann "skuffet", syntes den var litt liten. Mulig det bare er jeg som er litt rar :)


Christian
 
Mulig det bare er jeg som er litt rar :)Christian
Tja, du foretrekker jo en motor full av vann, montert i feil ende og med 2 sylindere til overs.. :mrgreen:
On topic; jeg foretrekker også "mindre" klokker. Etter å ha kjøpt Zenithen på ca 39 mm ble plutselig Orisen på 42mm og Zenoen på 44mm gigantiske og klumpete på armen (begge solgt). Nå er alle mine mellom 36 og 40mm og jeg har kommet til at 40mm er maks for mitt håndledd..
 
Jeg vil si at det avhenger både av størrelsen på armen, anledningen og muligheten for variasjon. Det er artig å ha litt ulike størrelser for å variere. Det er også forskjell på om en skal ha dress (mindre ur) eller om en skal drive med andre fritidsaktiviteter (større ur). Uansett om det er til sport blir for eksempel en deep sea alt for stor for mitt håndledd.
 
Kjøpte min første "klokke" for et år siden, ettersom jeg var grønn på feltet klarte jeg ikke å undersøke den aktuelle modellens diameter før jeg handlet usett. Klokken ble litt for liten så jeg solgte den etter noen mnd og konkluderte med at 39mm var for lite. Noen mnd senere dro jeg til Hellas hvor jeg kjøpte meg en GMT 116710, denne satt jo som et skudd og føltes god å tung rundt hånden, perfekt! Etter det kjøpte jeg en IWC Da Vinci, den ble litt stor, men ikke for stor. Denne byttet jeg mot en 1803 på 36mm, jeg trodde hele tiden før jeg prøvde klokken at den kom til å bli ALT for liten, fikk den på armen og ble rett og slett solgt. Den var grise lekker. Føler selv idag at GMT`n har perfekt størrelse, men det for en stål-klokke. Når det kommer til gull er jeg glad for at den "kun" er 36mm, heldigvis sitter den perfekt på hånden, men gullet skriker nok med sine 36mm.

Så min konklusjon er at klokkens materiale har mye å si for hvordan klokken ser ut på hånden. Tror BTW jeg ikke hadde takket nei til en hvitgull sub:p
 
Hmmm, jeg prøvde en GMT-Master II (40 mm) på tirsdag og ble ørlitte grann "skuffet", syntes den var litt liten. Mulig det bare er jeg som er litt rar :)


Christian

Etter å ha hatt denne på armen 2-3 uker må jeg moderere meg litt, størrelsen er perfekt :)
Har hatt en Oris Flight Timer R4118 på 44 mm som sannsynligvis har "forvirret" meg litt rent størrelsesmessig!


Christian