Fordeler med å kjøpe ur i Norge?

Medlem
13. des. 2013
Innlegg
41
Etter å ha bestemt meg for modell og klargjør bestilling så kom jeg til å finne utenlandske sider som selger denne klokka vesentlig billigere enn hva de norske urmaker sidene tilbyr meg. Er det noen reel grunn til at jeg bør handle fra en Norsk urmaker?
 
Etter å ha bestemt meg for modell og klargjør bestilling så kom jeg til å finne utenlandske sider som selger denne klokka vesentlig billigere enn hva de norske urmaker sidene tilbyr meg. Er det noen reel grunn til at jeg bør handle fra en Norsk urmaker?

Er de utenlandske sidene autoriserte forhandlere? Om de ikke er det, så har de trolig et "eget" garantiprogram på uret, slik at det må sendes dem om det skulle fått en feil i etterkant. Kjøper du hos AD i utlandet eller i Norge, skal det være relativt enkelt å levere inn uret hos en hvilken som helst AD for reperasjon på garanti. AD kan dog ta fraktkostnader dersom uret må sendes avgårde (om uret ikke er solgt av den aktuelle butikken). Ellers så er jo ur solgt i Norge lettere å omsette for en høyere pris på brukten ;)
 
Har du da regnet med mva fra utenlandsk forhandler? Det kan gjøre det mer lønnsomt å kjøpe i Norge. En fordel er jo at klokken da vil være underlagt norsk forbrukerkjøpslov. Ellers er det jo fint å bidra til norske urmakere, men hvis det er vesentlig billigere å handle fra utlandet så vil jo det gjerne være svært fristende.
 
Har du da regnet med mva fra utenlandsk forhandler? Det kan gjøre det mer lønnsomt å kjøpe i Norge. En fordel er jo at klokken da vil være underlagt norsk forbrukerkjøpslov. Ellers er det jo fint å bidra til norske urmakere, men hvis det er vesentlig billigere å handle fra utlandet så vil jo det gjerne være svært fristende.


Okay. Ja det med garanti osv tenkte jeg ikke på da.. Altså har ikke så god peiling på dette men kom over diverse siden. Bl.a chrono 24 hvor det stod diverse forhandlere hvor klokka var 7000 kr billigere. Hvor mye må man beregne å betale mva på ei klokke til 20 000 norsk pris da? eller 11 500 fra utlandet?
 
Mva. vil være 25 % av totalsummen du betaler. Hvis du kjøper den til 11,5k på chrono24 vil det ende på rundt 15k totalt, tror jeg. Merverdiavgiften beregnes som sagt ut fra den totale summen, altså vil fraktkostnader o.l. telle med i denne beregningen. Men da vil du jo fortsatt ha spart rundt 5k sammenlignet med kjøp fra norsk AD.

For øvrig er merverdiavgiften allerede beregnet inn i prisen hvis du kjøper fra norsk AD. Dermed vil prisen i Norge fortsatt være kr 20 000.

Er klokken du ser på brukt eller ny fra utenlandsk forhandler? Hvis den er brukt og det ikke er opplyst om når siste service ble utført kan det være greit å forhøre seg om dette og høre hvordan den holder tiden. Service vil jo gjøre kjøpet litt dyrere. Det vil være fordelen med å kjøpe ny fra norsk AD, da trenger du ikke å sende den på service før om rundt fem år.

Av ren nysgjerrighet, hvilken klokke er det du ser på?:)
 
Mva. vil være 25 % av totalsummen du betaler. Hvis du kjøper den til 11,5k på chrono24 vil det ende på rundt 15k totalt, tror jeg. Merverdiavgiften beregnes som sagt ut fra den totale summen, altså vil fraktkostnader o.l. telle med i denne beregningen. Men da vil du jo fortsatt ha spart rundt 5k sammenlignet med kjøp fra norsk AD.

For øvrig er merverdiavgiften allerede beregnet inn i prisen hvis du kjøper fra norsk AD. Dermed vil prisen i Norge fortsatt være kr 20 000.

Er klokken du ser på brukt eller ny fra utenlandsk forhandler? Hvis den er brukt og det ikke er opplyst om når siste service ble utført kan det være greit å forhøre seg om dette og høre hvordan den holder tiden. Service vil jo gjøre kjøpet litt dyrere. Det vil være fordelen med å kjøpe ny fra norsk AD, da trenger du ikke å sende den på service før om rundt fem år.

Av ren nysgjerrighet, hvilken klokke er det du ser på?:)


Okay. Det er en ny klokke. Men da blir det jo en vurderingssak om det er verdt å betale 5 tusen mer for å handle i norge:) Den jeg har sett meg ut er tag heuer formel 1 calibre 7.
Det blir min første klokke i denne prisklassen så frykter det kan bli litt ``Gollum`` Følelse over den ;)
 
Redigert:
En vanskelig ting å prise, men dersom du kjøper i Norge så har du ihht. forbrukerkjøpsloven 5 års reklamasjonsrett.
 
En vanskelig ting å prise, men dersom du kjøper i Norge så har du ihht. forbrukerkjøpsloven 5 års reklamasjonsrett.

Okay. Tror jeg kjøper første ur i Norge så får jeg se. Blir vel til at det blir noen flere etterhvert men da går jeg muligens for noe brukt :)
 
Hei!
Jeg synes Chrono24-prisene ofte er litt høye. Når du innkalkulerer frakt og MVA blir regnestykket ofte ikke så hyggelig. Særlig ikke dersom selger ikke kan trekke ut sin egen avgift før salg, noe de ofte ikke kan. Jeg så mye av det da jeg så etter Sinn UX'er særlig fra Tyskland.

En vanskelig ting å prise, men dersom du kjøper i Norge så har du ihht. forbrukerkjøpsloven 5 års reklamasjonsrett.
 
Etter å ha bestemt meg for modell og klargjør bestilling så kom jeg til å finne utenlandske sider som selger denne klokka vesentlig billigere enn hva de norske urmaker sidene tilbyr meg. Er det noen reel grunn til at jeg bør handle fra en Norsk urmaker?

I tillegg til de allerede nevnte tingene som garanti osv mener jeg den største grunnen til å kjøpe i Norge er å støtte norske arbeidsplasser. Det er hvertfall slik jeg ser det ;)
 
I tillegg til de allerede nevnte tingene som garanti osv mener jeg den største grunnen til å kjøpe i Norge er å støtte norske arbeidsplasser. Det er hvertfall slik jeg ser det ;)

Ja veldig enig i det. Netthandel er skummelt nok om ikke alle skal begynne bestille fra utlandet også. Det er igrunn ingen bra utvikling