For få ethernet-porter på Altibox hjemmesentral, HJELP!

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Teknisk nivå er terningkast 3 når det kommer til nettverk.
Nyinnflyttet nytt hus så trenger litt hjelp til å forstå hvordan jeg skal sørge for at alle kidsa har nett.

Hjemmesentral fra Altiboks. 4 ethernet porter.
1 til TV
1 til min PC
1 til eldste guttungen.
1 til kjeller.

I kjeller er det 2 barn som har soverom og en fremtidig altiboks dekoder.
Hjemmesentral har OK WIFI som fungerer greit i første etasje og middels/ok i 2.etg.
Kjeller har etasjeskiller i betong så her er det ingen WIFI.

Mitt forslag:
Ledning som går til kjeller kobles på en switch.
Ut fra switch 1 kabel til dekoder og 1 kabel til wifi router.

Er det så enkelt?
Må noe settes i bro modus?
Skjønner at det blir eget kjeller nett som har eget navn og passord -men er det virkelig så enkelt?
Switch til 300kr og billig router til 300kr totalt 600kr?

EDIT: siden jeg har 1000mb opp/ned så må jeg kanskje ha en kraftig switch?
Cat6 kabel ok?

Tror du bør høre med Altibox support.

Det optimale er hjemmesentral i bromodus -> din 3. parts ruter -> ditt 3. parts nettverk av switcher og trådløse enheter. Men det fordrer at TV-boksen din er fornøyd med internettilkobling og ikke krever direkte kontakt med hjemmesentral for å virke, for da kan den ikke settes i bro.

Når det er sagt, så har jeg GlobalConnect der bromodus ikke virker i praksis, så jeg har fullt 3. parts mesh-nettverk koblet på som subnett og det fungerer greit.

gikk for en annen variant: ledning rett i router som viderekobles til dekoder.
WIFI fungerer. Får dekoder nr 2 i morgen så da vet jeg om TV fungerer også.
Håper på det

Tror du bør høre med Altibox support.

Det optimale er hjemmesentral i bromodus -> din 3. parts ruter -> ditt 3. parts nettverk av switcher og trådløse enheter. Men det fordrer at TV-boksen din er fornøyd med internettilkobling og ikke krever direkte kontakt med hjemmesentral for å virke, for da kan den ikke settes i bro.

Når det er sagt, så har jeg GlobalConnect der bromodus ikke virker i praksis, så jeg har fullt 3. parts mesh-nettverk koblet på som subnett og det fungerer greit.
Vi får internett fiber fra GlobalConnect til vinteren. Er det virkelig slik at utstyret de leverer har begrensinger på bridge modus ?
Har egen WiFi ruter og switcher med AP noen kameraer, får jeg trøbbel
om dette står bak GlobalConnect sin hjemmesentral ?

Er det virkelig slik at utstyret de leverer har begrensinger på bridge modus ?

Usikker på hvordan det egentlig henger sammen. Kundestøtte er rimelig dyktige og sier de har satt på bromodus via fjernaksess til hjemmesentralen, men de forstår ikke hvorfor utstyret mitt krever å bli koblet til "feil" port for å virke. Jeg tror alle problemer jeg har egentlig skyldes TP-link. Ikke kjøp TP-link.

• Liker
Reaksjoner: daghoi
Selvsagt ikke. Med unntak av om man jobber innen nettverk og lager sitt eget oppsett med noen sære enterprise komponenter, så velger mann selvfølgelig Ubiquiti Unifi 😉
Ja, mitt UniFi setup fungerer veldig bra. Har også en unmanaged TP link poe switch i garasjen. Må gi TP link at den har vært dønn stabil i 2 år uten en restart. Nå switcher den riktignok bare pakker fra noen kameraer, men miljøet er ikke ideelt, vekslende temperatur og støv.

Usikker på hvordan det egentlig henger sammen. Kundestøtte er rimelig dyktige og sier de har satt på bromodus via fjernaksess til hjemmesentralen, men de forstår ikke hvorfor utstyret mitt krever å bli koblet til "feil" port for å virke. Jeg tror alle problemer jeg har egentlig skyldes TP-link. Ikke kjøp TP-link.
Krysser fingre for at det fungerer bedre hos meg 🤞

• Liker
Reaksjoner: Edward