Flip-flop, flip-flop...

Medlem
11. des. 2016
Innlegg
438
Sted
Oslo
Jeg leser til stadighet på ulike klokkefora uttalelser som "Tredje gang jeg kjøper denne, denne gangen blir det en keeper" o.l.

Hva er det jeg ikke har forstått? Er det slik at man kjøper et ur, tar et "wristshot" og umiddelbart selger videre? Jeg får inntrykk av at det for mange handler om å opparbeide en "skryteliste" over ur man har eid. Enkelte ur kan jo nærmest betraktes som stafettpinner, men 3-4 eiere i løpet en måned(!).

Flere av disse "serieflipperne" er også ofte opptatt av å fortelle om sin klokkeglede. I så tilfelle merker jeg at jeg har misforstått helt alt som har med klokkeglede å gjøre(?). For min egen del handler det om å kjøpe ur man faktisk har lyst på og faktisk beholde og bruke.

Kan noen forklare meg dette fenomenet?
 
Enkelt.

Jeg har hatt mange klokker oppgjennom og det har vært fantastisk å prøve så mye nytt. Noen ganger er jeg litt skeptisk, men siden jeg kan selge uret etterpå har det gitt meg mulighet til å oppleve utrolig mange forskjellige varianter.

Jeg har ikke råd til å kjøpe alle klokkene jeg liker, men jeg har råd til å kjøpe noen og heller bytte litt på samlingen etterhvert. Siden 2010 har jeg eid kanskje 100 forskjellige ur.

Noen ganger ser man fort at det uret man har kjøpt ikke lever opp til forventningene og de blir solgt relativt fort.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen og Timewarp
Alle er forskjellige, og det er ingen fasit for hva klokkeglede er for den enkelte. Hobbyen kan bety like mye uansett. Jeg har hatt mange år med flipping, og men aldri planlagt flipping. Men interessen utvikler seg, man ønsker å teste forskjellige ting uten at man nødvendigvis har råd til å kjøpe og kjøpe uten å selge. Noen beholder klokkene sine fra dag en i denne sære interessen. Noen får en flippeperiode som varer i ulik lengde før de roer seg og begynner å beholde. Noen er kanskje evige flippere. Tror ikke du skal bruke så mye mer energi på å forstå «fenomenet». Dette er likt for alle «klokkenerder og miljøer» i alle land og fora. Glad vi er forskjellige
 
Har ikke noe mot flippere, men merker jeg kan irritere meg over de som til stadighet kjøper nye «grails» for så å selge de igjen.

Så er det da som regel videresalg på et ur som genererer høyere bruktpris enn nypris, og det er "tilfeldig" fra selgers side hver gang..
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: uret
For meg har det ofte vært selve letingen etter neste grail med tilhørende forhandling om pris som har vært "det store".
Etter noe tid på armen/i boksen, dukker det jaggu meg opp en ny grail et sted,- da er det på'n igjen!
Har jeg der og da ikke råd til den, må noe selges. Da er karusellen i gang igjen.
Slik har det vært for meg gjennom de siste 20-25 år og den moroa vil jeg fortsatt ha! ;)
 
..letingen etter neste grail..
Dette er ikke et spark til deg, men til definisjonen av uttrykket ‘grail’.
I mine øyne er en gral så uoppnåelig, at det er likestilt med enhjørninger og hønsetenner. Altså, det er enten tilgjengeligheten som er utfordringen, prisen (disse går gjerne hånd-i-hånd), eller ens personlige situasjon (man har ikke midlene til stort og flott).
En gral er ikke å få kjøpt over disk. Den skal letes, graves eller mases frem, og man skal virkelig måtte sake noe for å oppnå denne gralen.
Imho.
 
Det kan bl.a. skyldes mangel på impulskontroll (kona sier jeg har det), forstår det egentlig ikke selv en gang etter å ha eid samme modeller av:
4 stk Submariner tt, 2 submariner stål, 5 datejust, 2 Panerai 312 pluss noe Zenith, Tag etc over en periode på 35 år. Ingen er kjøpt i utgangspunktet for "invistering".
 
  • Liker
Reaksjoner: Romeo Clive
Flipping kan sammenlignes med damer. Man får seg graildame, blir lei, ser annet man får lyst på, dumper dama og starter jakten på hu nye graildama. Enkelte damer bytter eier 3-4 ganger første ukene. Har vel hatt 100 damer siden 2010. Helt naturlig.
 
Flipping kan sammenlignes med damer. Man får seg graildame, blir lei, ser annet man får lyst på, dumper dama og starter jakten på hu nye graildama. Enkelte damer bytter eier 3-4 ganger første ukene. Har vel hatt 100 damer siden 2010. Helt naturlig.
Men problemene med damer oppstår ofte når man bestemmer deg for å prøve den samme dama igjen senere.
 
Dette er ikke et spark til deg, men til definisjonen av uttrykket ‘grail’.
I mine øyne er en gral så uoppnåelig, at det er likestilt med enhjørninger og hønsetenner. Altså, det er enten tilgjengeligheten som er utfordringen, prisen (disse går gjerne hånd-i-hånd), eller ens personlige situasjon (man har ikke midlene til stort og flott).
En gral er ikke å få kjøpt over disk. Den skal letes, graves eller mases frem, og man skal virkelig måtte sake noe for å oppnå denne gralen.
Imho.

+1
Selv har jeg aldri hatt en "grail", antagelig kommer jeg aldri til å ha en heller og for tiden vet jeg ikke om det finnes noen klokke jeg vil kalle grail. (Kanskje en tidlig BP FF eller noe i den gaten:rolleyes:)

(Håper jeg aldri har brukt uttrykket her inne om noe jeg har eid, skulle noen finne ut noe annet så ber jeg om unnskyldning;))
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Dette er ikke et spark til deg, men til definisjonen av uttrykket ‘grail’.
I mine øyne er en gral så uoppnåelig, at det er likestilt med enhjørninger og hønsetenner. Altså, det er enten tilgjengeligheten som er utfordringen, prisen (disse går gjerne hånd-i-hånd), eller ens personlige situasjon (man har ikke midlene til stort og flott).
En gral er ikke å få kjøpt over disk. Den skal letes, graves eller mases frem, og man skal virkelig måtte sake noe for å oppnå denne gralen.
Imho.
Helt enig, og det er derfor jeg innimellom reagerer på kjøp og salg av «grails» over en lav sko. Jeg har kanskje ikke så høye krav til en «grail» som deg. Men for min del blir det kanskje en PP nautilus, eller Royal Oak i helgull. Ikke uoppnåelig på noen som helst måte, men å kjøpe en klokke til prisen av en decent bruktbil er ikke noe man gjør hver dag, og ganske far out for de fleste.
 
For egen del har jeg notert meg at det etter hvert svært vide begrepet "klokkeinteressert", ikke lenger er synonymt med personer man har noe sosialt, underholdningsmessig, intellektuelt, eller interessemessig utbytte av.

Med det i bakhodet, gir enkeltes flipping og prat om "grails" osv. mer mening. Det er bare å lukke øyne og øre, og prøve å ikke la seg irritere ;)
 
For egen del har jeg notert meg at det etter hvert svært vide begrepet "klokkeinteressert", ikke lenger er synonymt med personer man har noe sosialt, underholdningsmessig, intellektuelt, eller interessemessig utbytte av.

Artig observasjon. Før betydde "klokkeinteressert" for meg "person of (at least mild) interest" i positiv forstand. Nå betyr det alt fra "GG på TS" til "totalt rumpehull som har kastet seg på klokkebølgen utelukkende av økonomiske årsaker" som EKSTREME ytterpunkter.