Flikking av skohæler - gjøre det selv

Medlem
13. juli 2014
Innlegg
51
Stadig snakk om sko her inne - men er det noen som flikker hæler selv? Dette er ikke dyrt å få gjort, ventetiden er ofte lang - men for en med tommeltottene nogenlunde på rett sted, finnes det informasjon/rettledning om å gjøre det selv?

Nødvendig utstyr?

NB! Fortrinnsvis herresko.
 
Hei!

Har jobbet en del som skoreparatør. Dette er ikke et "mesteryrke" i motsetning til skomaker. Skoreparasjoner har blitt gjort av gud og hvermann i alle år og kan gjøres på mange måter. Jeg bruker:

Aceton: Priming av hæl og hælflikk
Et godt gummilim: Blander dette 5:1 med Aceton for å forbedre hefteegenskapene.
Varmluftspistol: for å aktivere limet
En slipemaskin/Båndsliper: Grovt papir! 60 og grovere.
20mm stift: til å feste hælflikken utover liming, i tillegg trenger du hammer og dor.
En skomakerlest: disse kan du fort finne til 300 kr på bruktbutikken.
Tvinger, dreiebenk eller aller helst ei pressse med ca. 2 bars trykk.
Ei sollid gummisaks, ligner på en hekksaks i miniatyr. Tappjern er fint til å fjerne gamle flikker. Pass fingrene.

Bruk for all del åndedrettsvern eller gjør det med god ventilasjon når det kommer til Aceton og Gummilim. Gummien til hæler er gjerne såpass tykk at du fort kommer til kort med kniv når du skal skjære til og tilpasse hælflikken. Jeg pleier å ha ca. 3-5 mm margin når jeg fester den og sliper den til etterpå. Slipeprosessen støver! Derfor har "skomakermaskinene" en innebygget støvsuger som tar unna for dette. Igjen kan dette godt være en utendørsaktivitet på hobbybasis.

Først må du slipe vekk gammelt lim og matte ned hælene og flikkene med pussemaskinen. Når jeg limer primer jeg med aceton og lar den trekke inn i ca. 5 minutter. Deretter smører jeg to lag gummilim på hver flate og lar dette tørke tilsvarende. Neste steg er å varme opp limet igjen og få de to partene under trykk. Har du en ordentlig presse her tar det under ett minutt. Om du bruker tvinge eller dreiebenk kan du godt la det stå noen minutter. Om hælen er laget av lærfiber vil det hjelpe å stifte hælflikken fast i tillegg. Er hælen av plast eller myk gummi har ikke dette noen effekt. Om hælen har hull til å feste flikken tetter jeg disse med treplugger og fester stiftene i disse. Skomakerlesten er essensiell her.

Etter liming pusser jeg vekk de ekstra millimetrene så de kommer i plan med hælen. Her gjelder det å holde et visst nivå av konsentrasjon. Du må også regne med ett og annet groteskt brannsår de første gangene. Ha rennende vann og plaster i nærheten.
Når du har slipt det plant med hælen, noe du neppe gjør de første gangene, bruker du skosverte for å dekke over skadene du har påført.

Kort oppsummert er det fullt mulig å gjøre dette selv, men begynn gjerne ikke med lakkskoene. :mrgreen:

PS: Lappeskomakere er alt annet enn millionærer og fortjener hver krone de tar betalt (ofte litt for lite) dersom reparasjonen er god. Det er ikke mye penger å spare på å gjøre det selv, men det er en veldig kul ting å kunne.
 
Hjertelig takk!

Dette var i tråd med akkurat hva jeg var ute etter. Det er ikke det at jeg er ute etter å spare penger, men sko er liksom en annen greie jeg har, og da er det litt tøft å kunne dette selv. Dessuten, jeg husker godt en slik skomakerlest hjemme hos bestefar, mange år siden, men den gang var jeg altfor liten til å lære dette.

Sko man fikser selv, får man et ekstra godt forhold til. Egentlig er erfaring at alt man fikser selv gjør at man får et forhold til det.


Et siste spørsmål - er det noen form for gummi du anbefaler til hæler?
 
På herresko bruker man gjerne skomakergummi med pyramidemønster for å få grep. Mulig du kan kjøpe et brett hos skomakeren (500 kr ca.) eller du kan ta kontakt med http://www.gunnarhagen.no og høre om de også selger til privatpersoner.