Finnes det en urmaker i salen til min vintage Seiko?

Medlem
17. des. 2015
Innlegg
46
Sted
Ski
Jeg har denne gammle Seiko klokken (usikker på modelkode). Den stoppet for mange år siden, har hatt den inne hos urmaker et par ganger i håp om at de skulle klare å fikse den, men får bare til svar at klokken er for gammel og lar seg ikke reparere.
Jeg klarer liksom ikke å slå meg til ro med at den ikke lar seg reparere. Det skal sies at jeg ikke vet hva som feiler klokken, rent bortsett fra at den ikke går, regner med at det er noen deler som må skiftes ut.
Bildene er dessverre av relativt dårlig kvalitet.





 
Kan ikke hjelpe deg med å få den til å gå, dessverre, men det er nok av hobbyurmakere, og et par proffer, her inne, som sikkert kan hjelpe til.

Når det er sagt, for et deilig ur! Dette er en Seiko 6105, og hvis alt her er originalt, så sitter du på en liten skatt det er verdt å få fikset. Serienummeret indikerer at den er fra 1976, så med andre ord 40 år i år.

Les mer om denne modellen her, og bestemmer du deg for å kvitte deg med den, så rop ut! :)

http://wornandwound.com/2014/01/20/affordable-vintage-seiko-6105/
 
Takker for svar, dersom det er noen her inne som føler seg kallet til å prøve å få liv i denne så må de gjerne ta kontakt.
Jeg fikk denne ny da jeg begynnte å dykke i 76, når den stoppet ble det en Submariner som jeg fremdeles bruker daglig.
På Seiko'en er selve klokken helt orginal men reima ble byttet ut da den oginale ble ødelagt relativt raskt.
 
Tipper en PM med nødvendig info til @Greg eller @Arcticboy vil gjøre susen, da disse begge er urmakere av fag.
Ellers, en utrolig flott Seiko. Morro å se disse her på berget også, som eneiers klokke brukt aktivt i et yrkesdykkerliv.
Er vel få forunt å ha akkurat det.
 
Så fantastisk kult, at du har hatt denne siden den var ny, og faktisk brukt den til det den var laget for.
Aldri kvitt deg med den!

Jeg fikk min 6105 servet av en venn av en venn, her på forumet. Jeg kan høre med ham om du er interessert.
 
Så fantastisk kult, at du har hatt denne siden den var ny, og faktisk brukt den til det den var laget for.
Aldri kvitt deg med den!

Jeg fikk min 6105 servet av en venn av en venn, her på forumet. Jeg kan høre med ham om du er interessert.
Ja, jeg er definitivt interessert i å få fikset denne.
 
Fantastisk Seiko! Som andre allerede har sagt, dette er en 6105 å det er en legende blant Seiko dykkere. DEN ER ABSOLUTT VERDT Å REPARERE! Du sier at kun rem er skiftet at andre deler er original, da er den også verdt en liten slant :) Har selv en på vei fra det store utland som jeg gleder meg veldig til å få!

Problemet er ofte deletilgang på da reservedeler er for lengst utgått, derfor vil gjerne en del urmakere ikke reparere disse. De har ikke tid til å søke nettet rundt etter deler de kanskje eller kanskje ikke finner. Men det finnes flere på nettet (ebay, SCWF, wristsushi) som har deler tilgjengelig hvis du leter litt. Dersom du får en til å se over verket for å se hva som evt trengs av deler, så kan du deretter finne deler slik at den som evt reparerer verket får deler levert.

(Når det er sagt, jeg har hatt å har noen gamle Seiko i samme tidsalder, det er sjeldent det er defekte deler pga slitasje. Som oftest holder det å plukke verket, rense i maskin, sette sammen, olje osv en god overhaling rett og slett. Men hvis den du har levert det til sier det ikke lar seg reparere må vi jo gå ut i fra at det mangler deler for å sette det i stand.)

Uansett, lykke til. Klassiker du har der!
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Internasjonalt så finnes det folk som kan reparere omtrent alt som er av Seiko. Seiko er et merke som har en veldig stor fanbase (litt som Rolex), og blant disse finnes det naturlig nok også en konsentrert gruppe vintage-entusiaster som besitter ekstremt mye kunnskap rundt dette med reparasjoner, restaurering, reservedeler osv.

Som @Marhan allerede har nevnt over her, så er forum som The Watch Site og Wristsushi to slike entusiastplasser hvor det finnes folk som kan hjelpe til med det meste innen Seiko og Citizen. Om alt annet feiler kan du jo lage en tråd der og høre.

Nydelig klokke forresten, denne må du beholde! :)
 
Redigert:
Hei igjen Guran!

Jeg tenkte jeg bare skulle legge til litt at IWW (International Watch Works) og Spencer Klein, begge plassert i USA, er ekstremt flinke når det kommer til vintage Seiko, da spesielt dykkere. Jeg har selv brukt Jack hos IWW en ved et par anledninger, å har kun positive ting å si. Begge disse er veldig anerkjent i det internasjonale Seiko miljøet.

Siden de er stasjonert i USA må jo uret sendes. Men resultatet er absolutt verdt det :)

Martin
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Ny oppdatering om dere orker:
Jeg fulgte tipset til @chronometer og reiste innom Vidar på Kolboten Ur idag, viste frem klokken og lurte på om det var noe håp.
Joda Vidar var intressert og ville gjerne gjøre et forsøk på å reparere denne. Det tok vel ikke mer enn en halv time fra jeg forlot butikken til Vidar ringte: jo klokken kan repareres og han kunne skaffe deler og nye pakninger.
Da er det bare å vente til deler kommer inn.
Kjenner jeg har veldig lyst til å sette en stål lenke på denne nå, er ikke så veldig glad i gummireim selv om det er orginalt.
 
Så bra det ordner seg! :) Vil bare legge til at ut i fra bildene kan det se ut som du har en Tropic rem på? De sveitsiskproduserte remmene har litt verdi, og er ettertraktet i dag. Ser også svært bra ut på dykkere fra denne tidsperioden. Så om det er en slik du har, må du ta vare på den. :)
 
Da var det klart for årets nedtur idag: Vidar på Kolbotn Ur ringte og hadde en oppdatering på min Seiko.
Klokken var blitt sendt til hovedimportør (jeg trodde Vidar skulle reparere denne selv), de kunne fortelle at deler som skal til for å fikse klokken, ikke er mulig å få tak i!!!!
Da får jeg vel slå meg til ro med at det sansynligvis ikke er mulig å reparere klokken.
 
At importøren ikke får tak i deler betyr ikke at det ikke er mulig å få tak i deler. Bare at man må lete litt selv. Hvis du kan få en liste av urmakeren over hvilke deler du trenger - er jeg sikker på at de er mulig å få tak i - ett eller annet sted.

Ellers så kan det være verdt å lete etter "donorverk" hvis jakten på deler er resultatløs.

Legger ved et bilde av en av mine 6105 til inspirasjon:)


6105_birdy_2.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Guran
Jeg sliter tydeligvis med å finne en urmaker som vil fortelle meg eksakt hva som må byttes av deler.
Jeg trodde jeg skulle få en oversikt over hva som må byttes på sitt siste besøk hos urmaker, men nei.
Kanskje noen her inne som føler seg kallet til å gjøre et forsøk?
 
Hei!
Ser du har kjøpt en Pogue. Dersom du kjøpte den av BosseSvenson her inne er det jeg som kjøpte den av Spencer Klein i fjor.
Han bor i Colorado og jobber fulltid med restaurering av vintage Seiko.
Jeg vil anbefale deg å sende han en mail med bilder av klokke og urverk på kleinvintagewatchrepair AT gmail.com

Det koster ikke mange kronene å sende klokka til Colorado, og da vil den komme tilbake i tipp topp stand.

Spencer er en veldig hyggelig fyr, som jeg anbefaler på det sterkeste.
Du vil til og med få en egen YouTube-video der han går igjennom hva som bør gjøres.

Du kan se eksempler på det på kanalen hans her: https://www.youtube.com/user/spkslk


Lykke til :)