Finnes det en billig men anstendig kronograf?

Medlem
22. nov. 2014
Innlegg
565
Sted
Hovedstadsområdet
Seiko lager billige dykkere. Man kan være bekjent av å kjøpe dem til tross for lav pris; det er ærlige kosteffektive saker. Min utfordring til forumets kollektive visdom er som følger: Finnes det noe tilsvarende mht. kronografer? Hvilken klokke er kronografenes Seiko XKS007?
 
Jeg tenker umiddelbart på 7750-baserte greier, f.eks Hamiltons chronoer.

9770d1229683069-hamilton-jazzmaster-chrono-rimg0341.jpg


Hamilton-Khaki-Pilot-Pioneer-Auto-Chrono-17.jpg
 
Jeg har hatt min Seagull 1963 i en måneds tid nå, og den vinner kampen om lanken særdeles ofte. Digger de blå viserne og skiva, og baksiden er heller ikke til å kimse av. Alternativet er jo å gå for en klassisk Seiko 6138 eller 6139 av noe slag, men her er det mange feller med rare skiver og visere en må passe seg for.

Min 1963 fra "dagens"

16203109416_ba36986505_z.jpg


Og baksiden:

16041623228_d0ebb4cfa3_z.jpg
 
Hamilton Jazzmaster Auto Chrono, klokken på det øverste bildet i posten til "Krille" kan jeg trygt anbefale. Jeg hadde en slik som jeg solgte for en stund siden. Angrer nok litt på det salget innimellom :) Veldig fin klokke til en svært grei pris.
 
Bare hold deg unna Tissot sine billige chronographmodeller, der er anker, ganghjul og deler av platinen/broene i plastikk. De er ikke egnet for service, og et dårlig kjøp i mine øyne.

Hamilton er nok et godt valg.
Sinn 103 med plexiglass er også fin, men noe dyrere.

Et lite tips kan være å handle no før prisjusteringene , CHF har gjort et hopp idag og kommer til å øke prisene enda mer.
 
Noe med Poljot 3133-urverk?

Historien er så vidt jeg skjønner at verksprodusenten Valjoux solgte maskinene de hadde brukt til å produsere sitt kaliber 7734 til russerne som altså lagde sitt kaliber 3133 i mange år. Produksjonen er så vidt jeg vet nå lagt ned, men det finnes fortsatt mange på lager, så det er flere produsenter som bruker dette.

Blant annet Poljot selv (som nå heter Maktime), Strela og (litt dyrere) Alexander Shorokhoff.

Uten å gå god for kvaliteten synes jeg Strelas Agent-modell ser fin ut.

1252neu2.jpg


Burde være mulig å få tak i til 3-4.000 kanskje. Vintage poljotur har jeg sett til under tusenlappen.