Finnes den perfekte klokken?

Medlem
12. juni 2014
Innlegg
33
Sted
Oslo
Spennende å høre om noen der ute har funnet noe de anser som den perfekte klokken.
klokken som tikker alle boksene, og som du kunne hatt som eneste klokke livet ut
For min del er det mye som nesten, men ikke helt. Hvis det er noe som potensielt kunne gjort meg til en «One-Watch guy» ville det vært om Rolex lanserte en 16610ln med keramisk bezel og lenke og låsen til 116610. (Lov å drømme)
Hva er deres versjon av den perfekte klokken? Eksisterende eller fantasi
 

Vedlegg

  • 7513782F-CD8D-4D4E-AFD1-E07BDA7F0492.jpeg
    7513782F-CD8D-4D4E-AFD1-E07BDA7F0492.jpeg
    88,5 KB · Visninger: 0
Redigert:
Well, nesten den perfekte klokken. Jeg ville ha en klokke som jeg både kunne dykke med og bruke til kvardags.
Dette var på 90-talet. Jeg spurte to Nordsjø Dykkere (Stor D av hensikt) i bekjentskaps kretsen og de anbefalte kun ett merke Rolex. Enten Submariner eller SeaDweller.
Jeg har alltid likt klokker og fikk min første (Eterna) før jeg startet i første klasse. Siden ble det litt forskjellig, men vanligvis en om gangen til den var “beyond repear”.
Urmaker Bjerke hadde akkurat åpna butikk i Ålesund. Submariner (no date) var det ca 6 månder ventetid på, men han hadde to SeaDwellere (16600) inne og kunne gi meg en grei pris på den ene.
Jeg fikk prøve den på armen, og der har den vært siden.
F2575E03-E176-4D06-9C61-8A79AB162A0A.jpeg
 
For meg er ikke denne langt unna.
Eneste jeg ville hatt er glide-lock på lenka og ikke bare easy-link. Men det blir jo virkelig flisespikkeri.
Den første sportsmodellen, og den første med Mercedes-viser har jeg hørt.
Mange av klokkene mine bor nesten bare i boksen etter denne ankom samlingen.

Mange synes 36mm er for lite.
Men skiva på Explorer er større enn både skivene på Submariner og GMT-master.
Like lesbar, men mer kompakt og dermed mer komfortabel. Rett og slett den perfekte klokka. For meg.
C0B6AF6F-CB6E-40BE-9444-A19C1CA64936.jpeg
 
Jeg finner ikke lenger klokker som jeg higer etter utenfor samlingen (kanskje interessen er dalende?). Hvis jeg kun skulle beholde en av dem jeg har så hadde det blitt denne, som gradvis har blitt favoritt siste året. Ikke er det Rolex eller Omega og det er definitivt ikke den mest kostbare i samlingen, men det er nok den beste allrounderen jeg har eid (som i: bruksområder + følelse på håndleddet).

1657614003238.png


Men ikke optimalt å kun ha dykker. Så jeg ville nok brutt enklokke-premisset her og beholdt quartz-klokka under i tillegg, for å ha et alternativ i mer dressy/formelle anledninger. :)

1657614087382.png
 
Redigert:
Den perfekte klokken finnes. Problemet er imidlertid vi eiere - ikke klokka. Man endrer hva man anser som "perfekt" med tiden. Noen variabler er imidlertid relativt faste for meg:

- Dato (lesbar)
- Urkasse i stål og stållenke (behagelig; tynn og lett)
- Lume (ikke sånn der pyntelume, men ordentig lume som varer gjennom natta)
- Helt basic tidtagningsfunksjon (turgåing, matlaging, parkeringstimer, o.l.)
- Vanntetthet (helst minst 100m)
- Edruelig servicekostnader og -returtid
- Bonus hvis den ser OK ut med riper og dings

Da sitter man igjen med en hel haug av klokkemodeller og -produsenter selvsagt. :)

I egen samling så er det 16610(LV) som tikker de fleste boksene. Så er jeg jo idiot som fortsetter å kjøpe andre klokker som ikke tikker nesten noen av boksene. :unsure:

p7090093-jpg.2097154
 
Den perfekte klokken, hvis man bare skal ha én, er det perfekte kompromiss.
Hva det perfekte kompromiss er, avhenger av hvem man er.
For min del er det mange hverdager i livet, og hverdager betyr jobb. Jobb betyr relativt anstendig bekledning, og det utelukker alle dykkerklokkene og alt som er alt for sportslig.

Samtidig må den jo tåle litt, både vann og et lite dunk en gang i blant, samt funke til shorts på fritiden. Da har vi utelukket vintage og det meste av de mest dressede urene.
1657907613544.png

Lurer på om Nomos club campus kan være et godt valg i så måte. Kanskje 735, 765 eller 767.
Alle campusene har et vist sporty preg, så de gjør seg ikke bort på ferie, samtidig som de funker fint til typisk byråkratantrekk, med pen bukse, skjorte og genser eller jakke.
Med den rette remmen går det nok greit til dress også, og så får man evt bare droppe klokke i de mest formelle anledninger.

Har en 738 selv, og er veldig glad i den, men synes i alle fall foreløpig det er litt vanskelig med fargematching på brune remmer hvis man skal matche skoene til dressen. Tenker derfor at en av de mer nøytrale egner seg bedre som eneste klokke.
1657908309817.png

Når alt dette er sagt, så er jeg kanskje fortsatt litt nyforelsket i cluben min, så jeg lover slett ikke å stå inne for dette om et år :)
 
"Perfekt til hva?" er jo det åpenbare motspørsmålet til et slikt (godt!) spørsmål...

Om jeg måtte valgt meg ett ur som skulle kunne brukes til alt jeg foretok meg, ville det nok blitt en Explorer I 36mm. Liten og nett, tåler juling, ser herlig ut.

Men så trenger man av og til en kronograf, det være seg om man skal vise DNV at man holder testlasten i fem minutter, om man skal koke egg, eller for den saks skyld om man må time brenntiden for rakettene som skal få deg og mannskapet ditt trygt tilbake fra månen. Da er en Speedmaster perfekt. Her må jeg være økumenisk nok til å si at det er samme hvilken Speedmaster man foretrekker, bare man foretrekker en. Selv ville jeg nok fortsatt gått for 3572.50 (c. 1863; safir baklokk, plexiglass/hesalitt foran). De klassiske Speedmasterne er, IMHO, blant de meget få kronografene som er diskret nok til å stå seg godt selv til formelt antrekk. Dere som eier en Daytona får ha meg unnskyldt - lekre ur, men de skriker (IMHO) mye mer etter oppmerksomhet enn en lavmælt Speedmaster.

Men, det hadde jo vært praktisk med et kvartsur, som fortsatt måtte se elegant ut, men tåle litt juling. Kunne gjerne vært med en skive som ved første øyekast ser ganske nøytral ut, men som ved nærmere studium viser seg å være full av liv. Et eller annet fra GS eller en Citizen Chronomaster er nok de åpenbare valgene her. Og så baller det på seg... :D

Akk.

Jo. Tror det måtte blitt en 36mm Explorer om jeg måtte velge ett ur. Sannsynligvis en sen 14270 - jeg liker veldig godt de fylte markørene, noe som utelukker 1016 og eldre, og jeg kan styre min begeistring for ROLEXROLEXROLEX...-graveringen i rehauten, selv om den er ganske så diskret - så en sen 14270, slik at det er luminova heller enn dødt tritium i markørene, også. Da kunne jeg nok vært lykkelig lenge. Så lenge jeg ikke måtte time brenntiden for rakettene som skal få meg trygt tilbake fra månen. Eller koke et egg.

Kan dilemmaet løses ved å gi arvingen en Speedmaster, den andre arvingen en GS quartz - og så kan man heller ha en klokkepool i heimen?
 
Dette er etter min lange reise et endepunkt:
Vis vedlegg 297338
Har fremdeles et par andre high-end ur i tillegg, men om bare ett ur skal være «the only one» - så er det ingen som en gang er i nærheten av dette uret.
Veldig ryddig design for en annual perpetual calendar med ukenummer i tillegg. Vinner. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Jeg har ennå ikke funnet en helt perfekt klokke selv om det er ganske nærme med Blancpain Bathyscaphe.
Den nye IWC Pilot 43 møter også svært mange av kriteriene.
For min del ville den perfekte klokke vært noe sånt:
  • Dykkerklokke min. 100m wr
  • 42mm diameter
  • Relativt slank kasse som sklir fint under mansjetten
  • Stor krone med godt grep uten crown guards
  • God lesbarhet med fete visere / god lume
  • Foldespenne med mikrojustering
  • Enkelt skifte av rem/lenke uten verktøy type IWC
  • Enkel justering av lenke type IWC
  • Innsyn til et pent dekorert urverk er å foretrekke

:cool: