Fikse kronograf som ikke resetter sekundviser rett

Medlem
4. sep. 2017
Innlegg
351
Sted
Oslo
Jeg har en chronograph med 7750 verk. Det er en steinhart appollon chronograph. Jeg har lyst til å selge den, da den ikke blir brukt. Hva vil en urmaker ta for å fixe slik att sekundviser setter seg tilbake på 12?

Er det noen triks for å gjøre det selv?
 
Dette innbærer vel at sekundviseren må demonteres og monteres på nytt, kan
da umulig være en dyr operasjon såfremt viseren ikke må byttes eller strammes opp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Det kan være defekt sekundviser, men det er sjeldent da disse sitter som juling. Det er mer vanlig at oljen/fettet på hammeren/hjertet begynner å bli tjukk eller mangle helt. Dette er igjen et symptom på servicebehov. Sjekk amplituden hos en urmaker (bør være gratis). Ikke vits å betale for en del rep, hvis den allikevel trenger service.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Jeg har en chronograph med 7750 verk. Det er en steinhart appollon chronograph. Jeg har lyst til å selge den, da den ikke blir brukt. Hva vil en urmaker ta for å fixe slik att sekundviser setter seg tilbake på 12?

Er det noen triks for å gjøre det selv?

Resetter den og posisjonerer seg vilkårlig? Hvis du lar den gå til 30 sek merket har den lengst reisevei tilbake ved resett. Kan du gjøre det par ganger og se om du får "kastet" sekundviser mer og mer ut av posisjon vil jeg si den er løs som @MINUTE_REPEATER skriver. I og med at klokken høres ny ut kan det fort være en jobb som urmaker må gjøre. Resetter den til nøyaktig samme posisjon hver gang?
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Hei, takk for innspill. Ja den resetter seg til samme sted hver gang. Klokken var slik når jeg fikk den. Men jeg somlet med å sende den inn til Steinhart, og plutselig var det for sent.

@tidsmarskin gi meg gjerne ett bud. Jeg tilbydde den til en annen for 4000 men jeg sa aldri att det ikke er prutingsmonn.
 
Hvis den var slik når den var ny, så har det mest sannsynlig vært feil montert i produksjonen. Isåfall er det et relativt enkelt problem. Viseren må av og monteres rett igjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet