Field watch / feltklokke - hva finnes der ute?

Medlem
3. feb. 2016
Innlegg
481
Sted
Bærum
Men først. Hva er egentlig en feltklokke? Og hvilke egenskaper skal en feltklokke ha?

I flg gearpatrol er det ingen «clear-cut rules», men det fremholdes likevel at en skal se etter tilsvarende egenskaper som militæret i sin tid søkte i f.eks. American A-11 eller British W10, dvs. enkelhet, bestandighet og leselighet - «Dials should have big, contrasting markers and little else adorning them. Cases should protect movements from hard knock. There should be lume aplenty.»

20180627_144308.jpg


20180627_144250.jpg


Du har nettopp mottatt en kule i hode og skulder, noe som har påvirket synet ditt, det er helt tåkete, trykket fra kulene medførte at du falt bakover 30 meter ned en steinrøys, ett ben er brukket, armen er vond, generelt forslått, dyp ripe over glasset på klokken, stor ding på kassen – hva er klokken, sa du? Fjorten minutter over fire. Faen, jeg er sent ute for å hente i barnehagen. That's it.

Uansett. Jeg har gått med tanker om en IWC Mark 15 eller 16 i lengre tid nå. Om dette er en feltklokke? Tja. Kanskje nesten. Det er vel egentlig en pilotklokke, men har likevel et uttrykk som kan passe innenfor feltklokke-sjangeren emm. Enkelhet og leselighet er ihvertfall der, bestandighet er jeg ikke like sikker på, men det kan godt tenkes.

20180428_232528.png


Dessverre må det nok bli med tankene om en IWC Mark 15 eller 16 enda litt til. Andre prioriteringer, både på klokkefronten og ellers, har medført at jeg undersøker rimeligere alternativ. Og det er i grunn derfor jeg har laget tråden; hva finnes der ute?

Jeg vil likevel at det skal være rom for feltklokker i alle prisklasser i tråden, så jeg kan jo allerede nå nevne at gearpatrol har inkludert både Rolex Explorer og Tudor Ranger i sin samling av feltklokker. Begge er flotte klokker, men imidlertid godt over det jeg ser for meg å bruke.

zw-110671w.jpg


20180627_144329.jpg


Og så har jeg litt sansen for flg sitat fra WatchUSeek: «In my opinion, the best true field watch is the one you don't mind destroying. At the end of the day, it doesn't matter how well-built your watch is – if it smacks into a rock face at high velocity, or a spring bar breaks and it takes a dive off a cliff, it's game over (Well, unless it's a G-shock and assuming you can actually find it again...)»

G-SHOCK-GW-5600E-8.jpg


Men med et trykk på litt. Det skal gjøre litt vondt å "ødelegge" klokken sin.

Andre klokker som nevnes her og der er Seiko SNZG1, Seiko SNZG09, Timex Expedition og Weekender, Sinn 556, Damasko DA37, Lum-Tech B18, uten at det vekker de helt store følelsene hos meg.

img57913847.jpg


IMG_0434.jpg


For min egen del så ser jeg for meg at jeg bruker maks 10k, og at klokken er mellom 36mm og 40mm. Foreløpige favoritter er Hamilton Khaki Field Mechanical og CWC W10. Men en kombinasjon av disse hadde vel vært det ideelle for meg, tror jeg. Jeg liker skiven på CWC, kasse og størrelse på Hamilton. Usikker på dato. CWC har et no date-alternativ, men det er quartz.

20180627_144226.jpg


20180627_144209.jpg


Noen med andre forslag? Jeg har en G-Shock forresten – det holder med 1, for min del.

Med tanke på bestandighet så er kanskje også vintage utelukket, det må i tilfelle være tale om re-issues. Selv om en Hamilton W10 frister. Mye.
 
Det ble kanskje litt vel selvsentrert på slutten der, så jeg vender heller fokuset mot deg!

Hva ser du etter i en feltklokke, og hvilken er ditt perfekte alternativ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Herlig tråd! Jeg er/har vært i samme "knipa" selv da jeg ikke lenger får godfølelsen av å dra frem casio pathfinderen når det er tid for den årlige uken i grønt. Jeg har en cwc g10 quartz, men den føles skjør og lumen er død for lengst.

Jeg har de samme ønskene til bestandighet størrelse og pris som deg, noe som innsnevrer utvalget betydelig. Jeg har også behov for zulutid, så en gmt-funksjon hadde også vært veldig praktisk. Man er jo selvfølgelig også opptatt av å ikke skinne som en sølvrev i skogen, så en matt overflate ville jo også kommet godt med.

Jeg har faktisk ingen aktuelle kandidater som oppfyller alle kravene mine, men da hovedsakelig pga pris. Mulig at en Sinn U2 eller 856/7 S blir det nærmeste jeg kommer. Gleder meg til å følge denne tråden fremover!
 
Kul tråd! Har alltid vært svak for feltklokker og fokuset på funksjonelt og rent design man ofte finner i disse.

Jeg bestilte nylig en "Field Explorer" fra Seals Watches da jeg synes de her har truffet et designkonsept som krysser av alle boksene jeg ser etter i en klassisk feltklokke. Falt umiddelbart for det røffe angulære designet og den lett lesbare skiven. At den også kan skilte med skru-krone og 200m vanntetthet er prikken over i'en for min del. Dette ser man for sjelden på klokker uten dykkerbezel - i hvert fall i denne prisklassen.

FullSizeRender_grande.jpg


74e17294fbabaa7c53230a060da676d9.jpg



Jeg har også en Merci LMM01 som jeg liker veldig godt. 37,5mm kasse, håndtrukket urverk og plexiglass pakket inn i et enkelt og ryddig design.

37050665532_a250f0b87d_b.jpg


37260106215_3298f50e6f_c.jpg
 
Redigert:
Herlig tråd! Jeg er/har vært i samme "knipa" selv da jeg ikke lenger får godfølelsen av å dra frem casio pathfinderen når det er tid for den årlige uken i grønt. Jeg har en cwc g10 quartz, men den føles skjør og lumen er død for lengst.

Jeg har de samme ønskene til bestandighet størrelse og pris som deg, noe som innsnevrer utvalget betydelig. Jeg har også behov for zulutid, så en gmt-funksjon hadde også vært veldig praktisk. Man er jo selvfølgelig også opptatt av å ikke skinne som en sølvrev i skogen, så en matt overflate ville jo også kommet godt med.

Jeg har faktisk ingen aktuelle kandidater som oppfyller alle kravene mine, men da hovedsakelig pga pris. Mulig at en Sinn U2 eller 856/7 S blir det nærmeste jeg kommer. Gleder meg til å følge denne tråden fremover!

Godt å vite at jeg ikke er alene! Ad CWC G10; jeg tror det er samme kasse på CWC W10, hvordan føles i så fall størrelsen?

Sinn har ikke truffet meg helt så langt, dessverre. Men legger inn noen bilder av modellene du nevner for å krydre tråden litt ;)

Sinn U2
Sinn-EZM-7-S-Limited-Edition-aBlogtoWatch-5.jpg


Sinn 856
SINN_856_UTC_FACE1.jpg
 
Kvalifiserer dykkerklokker som feltklokker? Etter min mening på alle måter, tilfører bare nyttig funksjonalitet og ekstra beskyttelse. Isåfall kan jo blikket løftes en tanke?

Dykkerklokker kvalifiserer, det synes jeg, og det må gjerne være bra vanntetthet på en feltklokke emm, men det kan jo kanskje innvendes at vilkåret "enkelhet" ikke er oppfylt på enkelte dykkerklokker.

For min del så ser jeg nok ikke etter en typisk dykkerklokke, og det er forsåvidt heller ikke det jeg tenker på når jeg hører "feltklokke" - selv om grensedragningen mellom "tool watch" og "field watch" nok kan bli vel vanskelig... :)

Submariner og sea-dweller er jo fantastiske klokker, og kan brukes til det meste, men jeg må nok innrømme at jeg hadde håpet at tråden ville omhandle andre modeller ;)
 
Det er mange her inne som har ur som passer til beskrivelsen, men som antagelig blir søvnløs om natta om de får en ding eller noen riper på "beateren" sin. Rent praktisk, så er vel en av de firkantede 5600-serie G-shockene noe av det mest egnede man har som field watch. Mang en Casio får oppleve både strid, øvelser, patruljer og hva det skulle være i alle slags klima rundtomkring. Den er praktisk, tåler det den trenger og litt til, og er billig nok til at man ikke feller en tåre om man skulle klare å ta knekken på den. Mer trenger man ikke.

Vil man likevel ha noe mer tradisjonelt, men fortsatt funksjonelt, så er vel Marathon leverandør av ur til de amerikanske militære styrkene om jeg ikke husker helt feil. De har ur som nødvendigvis ikke vinner skjønnhetskonkurranser, men de er funksjonelle og ikke helt bort i natta priset.

WW194003_multi.jpg
 
Kul tråd! Har alltid vært svak for feltklokker og fokuset på funksjonelt og rent design man ofte finner i disse.

Jeg bestilte nylig en "Field Explorer" fra Seals Watches da jeg synes de her har truffet et designkonsept som krysser av alle boksene jeg ser etter i en klassisk feltklokke. Falt umiddelbart for det røffe angulære designet og den lett lesbare skiven. At den også kan skilte med skru-krone og 200m vanntetthet er prikken over i'en for min del. Dette ser man for sjelden på klokker uten dykkerbezel - i hvert fall i denne prisklassen.

FullSizeRender_grande.jpg


74e17294fbabaa7c53230a060da676d9.jpg



Jeg har også en Merci LMM01 som jeg liker veldig godt. 37,5mm kasse, håndtrukket urverk og plexiglass pakket inn i et enkelt og ryddig design.

37050665532_a250f0b87d_b.jpg


37260106215_3298f50e6f_c.jpg

Spennende design på modellen fra Seals, det blir morsomt å høre mer når du mottar din! Liker at "PM-tallene" gis noe mindre plass enn på f.eks. Hamilton Khaki..., som umiddelbart fremstår som en litt for skrifttung skive emm.

Merci kjenner jeg ikke - noe historie tilknyttet denne? Både merket generelt og din spesielt er interessant!
 
Jeg kjøpte en Hamilton field automatic for å bruke som "feltklokke", dvs. friluft beater og til jobb. Men, jeg må innrømme at den blir mest brukt som hverdagsklokke på skinnrem. For meg kjennes den litt for "fin" ut til å utsette for mye juling.
Screw down crown og crown guards er gode egenskaper på en beater. Og komfort :)
 
Spennende design på modellen fra Seals, det blir morsomt å høre mer når du mottar din! Liker at "PM-tallene" gis noe mindre plass enn på f.eks. Hamilton Khaki..., som umiddelbart fremstår som en litt for skrifttung skive emm.

Merci kjenner jeg ikke - noe historie tilknyttet denne? Både merket generelt og din spesielt er interessant!

Enig, jeg liker også måten de har fått plass til både am og pm-tallene uten at det blir rotete. Skal definitivt skrive mer om denne når jeg får den på armen etter sommeren! :)

Merci-klokken er fra en butikk i Paris med samme navn. Jeg bestilte den i september i fjor etter å ha lest denne artikkelen fra Hodinkee, hvor jeg straks falt for det tradisjonelle designet og kjekke detaljer som plexiglass, rød sekundviser, drillede lugs og manuelt opptrekk. Har brukt den mye siden jeg fikk den, sikkert rundt 2-3 måneder til sammen, og er imponert over hvor mye klokkeglede den gir for pengene. Den går nøyaktig (et par sekunder fort i døgnet), og er superkomfortabel på armen da den både bygger lavt og nesten ikke veier noenting.
 
Redigert:
Godt å vite at jeg ikke er alene! Ad CWC G10; jeg tror det er samme kasse på CWC W10, hvordan føles i så fall størrelsen?

Sinn har ikke truffet meg helt så langt, dessverre. Men legger inn noen bilder av modellene du nevner for å krydre tråden litt ;)

Sinn U2
Vis vedlegg 99454

Sinn 856
Vis vedlegg 99455

Størrelsesmessig synes jeg at kombinasjonen lett, smal og tynn gjør at den føles litt vel liten. Jeg innbiller meg at W10 føles litt større da den har bredere lugs.

Takk for hjelpen med bildene, jeg fikk det litt travelt med å komme meg hjem til fotballkampen. Selv har jeg ikke helt fått sansen for Sinn jeg heller, men det er en av de første merkene jeg tenker på når det dreier seg om solide klokker med militært fokus til en noenlunde fornuftig pris. Ubåtstål, antishock og antimagnetisk kasse høres jo flott ut!

En annen morsom og moderne tolkning av tradisjonelle fieldwatches er Aevig Corvid som dessverre mangler alle funksjoner jeg ønsker meg:
corvid-auto-black.jpg
 
Har etterhvert fått en samling med et spesielt tema innen moderne remakes av gamle klassikere. Eller tributes om man vil. Jeg har derfor endt opp med flere klokker som passer inn i «Field-segmentet» som beskrevet over. Her kommer tre modeller i litt ulikt kaliber. Alle har et militært opphav, men jeg hadde nok ikke dratt på øvelse med de alle sammen.

#1: Hamilton Khaki Field Mechanical. Nevnt flere ganger over. I mine øyne en perfekt klokke med helt riktige proporsjoner og en passe clean skive.

5F65740F-ECB0-42A4-A671-579F0854638A.jpeg


#2: IWC Mark XVIII Tribute to Mark XI. Kanskje mest en flieger, men passer også godt i felten.
22EF1352-0C70-4022-8EC1-4CB895D9278D.jpeg


Jaeger LeCoultre Geophysic 1958. Opprinnelig laget til ubåtkapteinen på USS Nautilus som var først med å seile under Nordpolen i 1958. Går fint også i felten, selv om denne nok ikke blir med ut i skogen så ofte.
2C38EC4E-69F1-420B-B210-554B4AE53B7F.jpeg


Tre klokker som alle passer ute i felten, men som befinner seg i tre vidt forskjellige klasser.

Lykke til med valget!
 
Har etterhvert fått en samling med et spesielt tema innen moderne remakes av gamle klassikere. Eller tributes om man vil. Jeg har derfor endt opp med flere klokker som passer inn i «Field-segmentet» som beskrevet over. Her kommer tre modeller i litt ulikt kaliber. Alle har et militært opphav, men jeg hadde nok ikke dratt på øvelse med de alle sammen.

#1: Hamilton Khaki Field Mechanical. Nevnt flere ganger over. I mine øyne en perfekt klokke med helt riktige proporsjoner og en passe clean skive.

Vis vedlegg 99496

#2: IWC Mark XVIII Tribute to Mark XI. Kanskje mest en flieger, men passer også godt i felten.
Vis vedlegg 99497

Jaeger LeCoultre Geophysic 1958. Opprinnelig laget til ubåtkapteinen på USS Nautilus som var først med å seile under Nordpolen i 1958. Går fint også i felten, selv om denne nok ikke blir med ut i skogen så ofte.
Vis vedlegg 99498

Tre klokker som alle passer ute i felten, men som befinner seg i tre vidt forskjellige klasser.

Lykke til med valget!

Takk! Herlig samling du har der!
 
  • Liker
Reaksjoner: acidx
Stiller meg i rekken av Hamilton Khaki Mechanical-entusiaster... Herlig klokke, som kjennes helt perfekt på labben.

35171230_2222921961269429_6395361060005609472_n.jpg

Det er nok denne som er favoritten min pt! Men tenkte jeg skulle samle inn noen flere alternativer før jeg bestemmer meg :)
 
IMG_1341.jpg
Kjempespennende tråd!

De fleste kjennetegnene på en ordentlig "field watch" mener jeg er til stede på Omega sin nye railmaster:
- ingen datovisning
- svært lettleste tall 12, 3, 6 og 9
- fantastisk lume
- vanntett til 150 m
- nedskrudd krone
- ingen polerte/blanke flater - hverken på lenke eller kasse

...og letingen etter den perfekte klokke for DEG, er halve gleden.
Så lykke til med videre horologistudier Plainview!