Feste batteri i bil?

Medlem
10. aug. 2011
Innlegg
812
Sted
Bergen
Bytta batteri i Volvo V70. Det nye batteriet er omlag 10mm lavere enn det førre. Løste dette med litt bretta papp mellom bøyle som går over batteriet og batteriet. Bilen skal på EU kontroll på fredag, og då vil eg tru at batteriet må være forsvarlig festa.
Nokon som har ein forslag til løsning for at dette skal gå gjennom kontrollen?
 
Kan tenke meg at kontrollør vil mene papir i nærheten av batteriet er brannfarlig, i tilleg til det du nevner med forsvarlig festet. Går det ikke med noe stål eller alu plate under batteriet i selv batteriholder som blir mindre synlig?

Er ikke kjent med konstruksjon av Volvo V70 men regner med at den har batterikasse
 
Har hatt bra hell med gamle gulvmatter i gummi, oppklipt i passe firkanter. Trekker ikke til seg vann og er sklisikre ;) Det hadde jeg aldri satt feil på om jeg hadde kontrollen.

Edit (fagbrev som bilmekaniker) ;)
 
Redigert:
Selv har jeg brukt noen trelister under batteriet. Hva dagens "miljø-forståsegpåereogikkekannoeombil" klager på kan være så mangt. På min gamle mini skrudde jeg aldri fast batteriet, men der lå det i en solid brønn.

Som tidligere nevnt så vil det nok være tilstrekkelig med "forsvarlig festet". Skulle det bli klage, så kan du alltids gå til et ordentlig verksted og snakke med fagfolk.

8

Edit: Jeg leste det først som om du skulle til Biltilsynet. Er det normale verksted, så er det nok mulig du treffer på en fornuftig person.
 
I V70 ("nyere" type med batteri i bagasjerom?), så kan du fint bare legge i mellom en trekloss eller lignende mellom braketten som du fester batteriet med og selve batteriet. Det viktigste her er at batteriet er forsvarlig festet og ikke skal flytte på seg under en evnt. kollisjon.

Off topic, det er dog ikke å anbefale med mindre batteri i nyere volvoer da de er kjent for å sluke strøm. Så du ikke får problemer når vinteren kommer krypende.
 
Ville ikke brukt papp, selv om dette forsåvidt er "greit" sett ut fra vanlig sunn fornuft holder det nok ikke på en EU-kontroll. Ville brukt noe som var laget av hard plast eller kanskje gummi. Men ikke papp.

Er forøvrig ofte forbløffet over at når jeg tidligere i gamle dager kjøpte en bruktbil var batteriet løst, som regel fordi tidligere eier ikke gadd skru det fast men istedet rotet bort festebrakettene, mange er late og skjødesløse, man burde iallefall ha vett nok til å legge brakettene i bagasjerommet slik at neste eier slapp å kjøpe nye.
 
Takk for tips. Løysninga vart gummimatte frå Biltema som eg klypte opp og la under. Bilen gjekk gjennom EU-kontroll uten anmerkningar. Er V70N med batteri bak i bagasjerom.
Det nye batteriet er frå Sønnak, og har større kapasitet enn det førre frå Volvo(Varta). Oppgradering nettopp på grunn av kaldstartproblemer med det gamle.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84 og andres
Takk for tips. Løysninga vart gummimatte frå Biltema som eg klypte opp og la under. Bilen gjekk gjennom EU-kontroll uten anmerkningar. Er V70N med batteri bak i bagasjerom.
Det nye batteriet er frå Sønnak, og har større kapasitet enn det førre frå Volvo(Varta). Oppgradering nettopp på grunn av kaldstartproblemer med det gamle.

Funker hver gang ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørn