Ferietips - klokker, biler, motorsykler

Medlem
10. sep. 2009
Innlegg
710
Som et lite ferietips til andre som måtte dele mine interesser for klokker, motorsykler og biler, kommer her en kort reiseskilding fra sommerens utflukt. Vi var brukte 8 dager på turen, men kunne med fordel lagt til 2-3 dager med avslapping/fottur i alpene og/eller besøk hos f.eks. IWC/Omega/Rolex/Ducati/Maserati/Ferrari/Alfa. Mulighetene er mange.

Here goes:

Jeg har verdens beste kone. Våre uoverensstemmelser begrenser seg til den årlige ferieplanleggingskonflikten, som vi holder i live i et forsøk på å overbevise oss selv om at vi ikke er samkjørte som kjedelige gamle diamantbryllupsjubilanter. Ritualet er det samme hvert år: Jeg beskylder henne for kun ønske å bli brun, mens hun beskylder meg for alltid å ønske å bruke hele ferien på motorsykkelekspedisjoner. Begge beskyldningene er direkte urettferdige, men for å sikre våre interesser begynner vi i hver vår skyttergrav. Resultatet er stort sett at vi møtes nesten på halvveien og at hun klarer å overbevise meg om at det faktisk er halvveien (noe det selvfølgelig aldri er).

Men ikke denne gang. Hele hennes vår var en lang helvetesuke jobbmessig og den eneste fordelen med det, er at jeg ble ansvarlig for ferieplanleggingen. Ho, ho, ha, ha, ha (ondskapsfull latter)!

Forberedelsene
For å forbli gift tenkte jeg det var best å forsikre meg mot leppehenging, gneldring og surmuling ved å velge et reisemål som statistisk sett har bedre vær enn hjemme. Jeg forkastet også kjapt planene om Route 66 (for langdrygt) og Panamerica (Alaska-Argentina; for langt for denne ferien, men drømmen lever videre). Målet var å få oppfylt tre drømmer; oppleve Therme Vals, kjøre Stelviopasset og besøke Moto Guzzi-fabrikken ved Comosjøen. Da avreisedatoen nærmet seg og lille konen fikk se de aktuelle værmeldingene med regn og tropevarme, ble planen raskt endret fra ren motorsykkeltur til kabriolettur med motorsykkelinnslag. Ja jeg vet, jeg er en tøffel. Størrelse 36.

Bilen
Vi fløy til München og leide bil. Min foretrukne bilutleier hadde supertilbud på M3 kabriolet, men til tross for iherdige forsøk, var dette tilbudet raskt utsolgt. Mtp veiene vi skulle kjøre skulle det vise seg at det var like greit at jeg ikke hadde 420 hester å leke med. Neste alternativ var en Z4, som jeg bestilte. Problemet er at bilutleiere opererer med bilklasser hvor de plasserer Z4, SLK og TT i samme klasse, så Z4en som jeg hadde gledet meg til viste seg å være en frisørbil. Audi TT Roadster. I hvit. Nå skal det sies at den aktuelle versjonen av TT i motsetning til forgjengeren bare ser ut som en frisørbil - den er det ikke. Den har svært gode kjøreegenskaper, er overraskende stiv til å være kabriolet og lyddesignerne har gjort en god jobb med å rette induksjonslyden inn i kupeen slik at man hører den spreke 2-liters turbomotoren under last. Herlig! Så får man heller være overbærende med den Audi-typiske vage styrefølelsen (omtrent som Playstation – null tilbakemelding) og glede seg over den herlig veide girfølelsen og interiørkvaliteten (her er det få som overgår Audi). I tillegg har den vesentlig mer plass i bagasjerommet enn Z4, noe min shoppende kone satte stor pris på.

München
P1010033.jpg

Alltid koselig å gå rundt i München, stappmett og silkebrisen etter Weisswurst, Brezel og litersglass med Kristallweizen, og titte på klokker, biler, motorsykler og livet generelt. Ingen lager ”deftiges essen” som bayerne. Som alle tyske storbyer er det fantastisk vindusshopping for klokker, men jeg finner ikke bildene nå. Husker spesielt en fristende utstilling med Blancpain Fifty Fathoms. Og en himmelsk hjorteforrett i Rathauskeller:
P1010041.jpg

Klokkespotting: Det vanlige utvalget av Submarinere og GMTer, ispedd en Glashütte, en Speedmaster og en Explorer II (på armen til produsenten av Ewan McGregors ”Long Way Round” (anbefales) – han fortalte at de jobber på nytt prosjekt i Sør-Afrika – gleder meg).

Therme Vals
Første stopp etter München var to netter i Therme Vals. Dette er et termalbad/spa bygget i massiv skifer langt inne i enden av den nydelige Valsertal i Sveits. Badet er tegnet av Peter Zumthor og er et valfartssted for arkitekter. Forståelig nok. Dette er et magisk sted. Man blir pleid på alle mulige måter og spiser økologisk mat fra stjernekokker, men det mest fascinerende er arkitekturen. Hvert steg gir et nytt inntrykk. Jeg ville overvurdere mine formuleringsevner om jeg skulle forsøke å beskrive det. Anbefales på det sterkeste. www.therme-vals.ch.
Therme20Vals2029.jpg

Therme20Vals206.jpg

Therme20Vals2010.jpg

Klokkespotting: Med et stilsikkert klientell var dette også reisens beste sted for klokkespotting. Mye vintage IWC, Omega og Rolex å se.

Stelviopasset
Fra Vals kjørte vi via Julierpasset, Umbrailpasset og Stelviopasset til Bolzano (tre pass på en dag!). Dette er nydelige veier, også for en bortskjemt vestlending, men Stelviopasset er spesielt. Det er som Trollstigen på syre.
TS081.jpg

TS097.jpg

TS089.jpg


Se også video fra Top Gear-gjengen i litt sprekere biler: http://www.youtube.com/watch?v=EZm8VFCKNj4

Mye flotte Ducatier, Apriliaer og en MV Agusta, pluss overraskende mange Harleyer som hadde forvillet seg opp i kurveheimen. Svetten silte i hjelmene deres.

Bolzano
Dette er en tyskspråklig by nord i Italia og hovedstaden i Syd-Tirol. En nydelig gammel bykjerne er omkranset av et forvirrende og heslig industriområde. Veldig gode shoppingmuligheter for klær og sko, men som så ofte i Italia må man lete lenge etter klokkebutikker som fører noe interessant. Det eneste seriøse jeg fant var Eberhardt og Rolex. Når det er sagt spottet jeg en gammel fullkalender Patek Phillipe på nabobordet under lunsjen. Maten og vinen var en deilig miks av italiensk og tysk. Det historiske og ærverdige Parkhotel Laurin lå nydelig til i en oase av en park midt i byen. Med en god bar som serverte nydelige Venerzianere ble det full fest for to.
P1010120.jpg


Varenna
Fra Bolzano til Varenna kjørte vi småveier i fjellene. Utsiktsmessig var de mindre spektakulære enn Stelvio, men til gjengjeld var de helt fantastiske kjøremessig. Der Stelvio stort sett er ’BÅNN GASS – FULL BREMS – 1/10 SEK TITTING PÅ UTSIKTEN – KORT PANIKK FORDI DU HAR NYTT UTSIKTEN LITT FOR LENGE - HÅRNÅLSSVING – GJENTA’, var dette en berg- og dalbane av helt ny asfalt gjennom vinranker, fjelloverganger og klipper. Savnet etter motorsykkel var stort.

Vel fremme i ved Como-sjøen forsto vi godt hvorfor de norditalienske sjøer tradisjonelt er tumleplassen for de rike og pene. Alt man eksponeres for der nede er på grensen til smertefullt vakkert; naturen, arkitekturen, fjellene, Riva-båtene, maten, bilene - til og med fergene og taxibåtene er vakre.
TS150.jpg

TS160.jpg

TS193.jpg

Det er bare turistene som ikke passer helt inn i de estetiske omgivelsene, spesielt de amerikanske. Det var derfor vi valgte den knøttlille byen Varenna fremfor de mer populære Bellagio (usjarmerende fullt av turistnipsbutikker) og Menaggio (nydelig, men overfylt). Den var også nærmere Mandello hvor Moto Guzzi-fabrikken ligger.
Klokkespotting: Rolex som vanlig, litt Breitling, Omega og Eberhardt (store i Italia).

Moto Guzzi
Pilgrimsreisen til Moto Guzzi skulle toppes med leie av Guzzi og en tur rundt Como-sjøen. Den dagen var det selvfølgelig 38 grader og overfylte veier, så vi begrenset oss til èn motorsykkel og fokuserte etterhvert mer på bading og ispauser i skyggen. Nydelig tur, men kjøremessig er det mer interessant i fjellene. Sykkelen var Guzzis nye Bellagio og den var grei og komfortabel for meg, ukomfortabel for passasjer og generelt kjedeligere enn de 30 år gamle Guzziene jeg pleier å kjøre. Jeg er bortskjemt med gode vibrasjoner, gromlyd og spyttende og harkende forgassere, så jeg klarer ikke helt å sette pris på moderne mykvaskede og tannløse EU-sykler. Det er meg det er noe galt med – Bellagioen er uten tvil en bra motorsykkel.
TS175.jpg


Museumet var fantastisk. Det viser Moto Guzzis seiersrike motorsporthistorie, interessante nyskapninger og nydelige design. Spesielt interessant var det at de hadde bevart Carlo Guzzis kontor helt uberørt som en del av museet. Hele fabrikken er overraskende liten, også for en så ubetydelig produsent som Guzzi.
TS187.jpg

Det var overraskende få Guzzier å se på turen, også i Mandello, men utenfor fabrikken traff jeg mange andre pilegrimer som hadde kjørt fra Irland, Finland, Danmark, Tyskland, mm. Småflau måtte jeg innrømme at jeg hadde flydd ned (jeg holdt kjeft om frisørbilen).

Den beste fjellovergangen fant vi på tilbakeveien: Splügenpasset nord for Comosjøen var en herlig avslutning. Gå ikke glipp av den dersom dere er i området.

Vel hjemme nøt vi norsk og svensk skjærgård, og fikk til og med kost oss litt på vestlandske veier. Ferier blir ikke så mye bedre enn dette.
TS_Franz.jpg

TS_BMW.jpg

DSC00175.jpg
 
Knallbra reiseskildring! Tusen takk for at dere deler!:D
Men....eh...ikke for å kritisere, men jeg ser at dama di har litt mye ansiktshår...jeg kan anbefale noen, jeg mener - det må da klø når dere kliner..?
Synes også det ser ut som hun liker sigar...er det..?.;)
 
Veldig flott reiseskildring med bra bilder! Du skriver godt og fengslende, og dette ga meg bare lyst til å dra av gårde...:)

Takk for at du deler!
 
Knallbra reiseskildring! Tusen takk for at dere deler!:D
Men....eh...ikke for å kritisere, men jeg ser at dama di har litt mye ansiktshår...jeg kan anbefale noen, jeg mener - det må da klø når dere kliner..?
Synes også det ser ut som hun liker sigar...er det..?.;)

Ektepar som har vært sammen lenge begynner ofte å likne hverandre. Dessverre for Morini er det hun som har begynt å likne på ham, og ikke omvendt. Han, på sin side, likner stadig mer på vorsteheren.

Flott skildring, lillebror, men jeg savner klokkebilder fra skjærgården. Tåler ikke Seamasteren vann?
 
Det der med ansiktshår er jeg litt usikker på hvordan jeg skal ta opp med henne. Jeg er redd hun er litt hårsår på det punktet.

@Hopalong: Alle bildene fra den norske skjærgården er av hyperaktive bikkjer og unger. Ingen klokke å se på noen av dem. Skerpings på gang.
 
Det der med ansiktshår er jeg litt usikker på hvordan jeg skal ta opp med henne. Jeg er redd hun er litt hårsår på det punktet.

Det er ikke noe å være redd for. Det er en ærlig sak. Det vet alle.
Kanskje hun allerede har tenkt mye på det og er redd for hva du tenker!?
I et godt ekteskap må det være stor nok takhøyde til å ta opp slike ting!
Jeg var sammen med en mørk & lekker dame fra vestlandet for mange (mange!) år siden.
Hun var litt sånn sydeuropeisk i utseende. Og med påfølgende tendens til bart.
Jeg sa i fra og lurte på om hun ville låne høvel, så det forholdet varte desverre ikke lenge...:?
 
Meget interessant lesning, du skulle jo vært skribent i Vagabond eller noe. Istedet for en ny musikkanal, hva med at du og broderen starter et klokke/reisemagasin? :)
 
Det er ikke noe å være redd for. Det er en ærlig sak. Det vet alle.
Kanskje hun allerede har tenkt mye på det og er redd for hva du tenker!?
I et godt ekteskap må det være stor nok takhøyde til å ta opp slike ting!
Jeg var sammen med en mørk & lekker dame fra vestlandet for mange (mange!) år siden.
Hun var litt sånn sydeuropeisk i utseende. Og med påfølgende tendens til bart.
Jeg sa i fra og lurte på om hun ville låne høvel, så det forholdet varte desverre ikke lenge...:?

Hahahaha
 
Ser ut som en nydelig tur! Områdene med fjellpass mellom Sveeits og Nord-Italia er vakre, og helt perfekt med gammel motorisert redskap. Jeg håper selv på tur ned til Maseratis 100-årsjubileum i 2014 - da med Merak SS på biltog til Syd-Frankrike.

Forøvrig fint å se at det går an å kombinere en ferie med fjellpass og kone. Litt skeptisk til om min kone ville godtatt å bli kastet fra side til side i en varm og ukomfortabel coupe ned Stelvio!
 
Flott og godt skrevet reiseskildring, takk for at du deler :D
Har selv kjørt 18 av de 27 mest kjente fjellpassene og kan anbefale det på det sterkeste, selvfølgelig er det mest morsomt med motorsykkel ;)
 
@tombs: Du har et forsprang, men livet er langt.

@Frodo: Det høres ut som tidenes dårligste sjekketriks. Bli med hjem og prøve høvelen min.....?

@Ursa Major: Genial plan å ta Maseratien på toget. En av de tidlige planene var å ta vår gamle 911en på Kielferga og toget til München, men det ble droppet pga:
1. Tar for lang tid
2. For dyrt i forhold til fly + leiebil
3. Som jeg innledningsvis skriver: "Jeg har verdens beste kone" og hun hadde villig blitt med på planen. Hun har stor lidelseskapasitet når det gjelder gamle kjøretøy, men om hun fortsatt hadde vært en god kone etter en uke på sorte skinnseter i luftkjølt, potte tett og oljeluktende gammel sportsbil i 38 grader, er ikke noe jeg ønsker å finne ut.
4. Jeg trodde innledningsvis at jeg skulle få leie en M3 kabriolet

Skal du Maseratis 100-års jubileum kan du selvfølgelig ikke stille med frisørbil og regne med å beholde verdigheten.
 
Flott skildring.
Hvilken modell av Omega på gummirem er vi ser på det første bildet (med Löwenbraun)?
Ser ut som en AC, men med sort bezel?
 
Bra beskrivelse av et herlig område! Kunne gjerne tenkt meg samme ferie, men ble bare München i år ;)
 
Flott skildring.
Hvilken modell av Omega på gummirem er vi ser på det første bildet (med Löwenbraun)?
Ser ut som en AC, men med sort bezel?
Er ikke det en vanlig 2254.50? Det er vel AC/non-AC som er en 2254 bare med hvitt-gull-bezel?
 
Stemmer det, Krille, 2254. Mitt foreløpig siste tilskudd kjøpt av kasmir her på TS etter lang tids leting etter akkurat denne modellen. En keeper.