Fant Rolex prislisten i fra 1985 - hvorfor kjøpte jeg ikke flere?

Medlem
5. feb. 2010
Innlegg
182
Sted
Bærum
I forbindelse med at jeg i går la ut noen endeledd jeg ikke trengte, var jeg i safen og hentet frem klokkeboksen i fra 1985 da jeg kjøpte min GMT 16750 Pepsi. Har ikke før lagt merke til at prislisten i fra Askeland Ur lå klistret til topplokket som en "one-pager" i ytterboksen.

Ser at min 16750 med jubilee kostet kr 6.750 (kr 6.460 med Oysterlenke). En liten tur via SSB's KPI indekser tilsvarer dette nå kr 14.300......

Har tatt bilde av prislisten men har aldri satt meg inn i hvordan bilder lastes opp.


Edit: @Rød har påtatt seg oppgaven å legge ut prislisten - takk Rød
 
Redigert av en moderator:
Kult funn! Jeg har også hatt en del aha opplevelser med gamle Rolex prislister. Den største var når jeg så en gammel liste fra slutten av sekstitallet. Der kostet en Datejust 1601 nesten det dobbelte av en Submariner 5513;)
 
Ja, jeg ser nå hva jeg burde brukt konfirmasjonspengene på...

Takk for listen, @yachtmaster
4dd75fae6f9c8046dbd7fc9a97d1f997_zpsf1d70e20.jpg
 
Redigert av en moderator:
Var litt påfallende at gullklokkene var nesten tigangen i forhold til stål. Smurf til 500k anyone ?
 
Ja. Men 10.000 i 85 var mye penger. Fikk jo enebolig for 200.000 da.

Det var neppe noe særlig til enebolig. Jeg bygde nytt hus i 1985 og det kom på drøyt 800K. Husbankstandard. Parabolantenne med dekoder kom på 25K.

Dog er det ingen tvil om at man skulle kjøpt et parti Suber på den tiden. Jeg hadde en netto utbetalt månedslønn på drøyt 10K. Kjøpte en klokke til 2.800,- og ser at jeg ved å legge på et par tusen kunne fått en Sub. Hva kjøpte jeg? Jo en Seiko quartz analog/digital. Det var jaggu smart.
 
Det er så mye man skulle gjort. Morsom, men veldig skummelt å lese slike lister!
Rart hvordan tidene og ting forandrer seg over tid...
 
Moralen av dette må vel bli; å strekke seg litt på ting man ønsker seg i dag, og la det bli med å svi i lommeboken en gang enn å gå og irritere seg i etterkant - og så vil tiden lege alle sår....

Mitt motto har alltid vært, står du mellom valg av to ting - velg det dyreste
 
Det har vært en hyfsig prisstigning. Mener å huske at en 16710 kostet 17820 kr i 1993. Det året kjøpte jeg nemlig en strøken 1675 av jonny rolex for 10k.