Fant en gammel automatisk Timex

Medlem
26. jan. 2018
Innlegg
158
Sted
Det ekte Asker
6A493521-2869-44C5-A81A-9911E752E2A8.jpeg
Hei!

Fant en gammel automatisk Timex som har tilhørt min farfar.
Den startet og har gått noen timer med brukbar presisjon.
Dessverre ingen som vet stort om denne, noen som har et anslag om når den er fra?
Timex er jo i dag et merke som selv Bjørnlund selger med en flau smak i munnen, har de alltid vært «dårlige» klokker?

Tenkte uansett å få satt på rem og bruke den en gang i blant.
 

Vedlegg

  • F056218F-A0FB-45F3-8274-BB4493D4CB0A.jpeg
    F056218F-A0FB-45F3-8274-BB4493D4CB0A.jpeg
    132,1 KB · Visninger: 0
Gi den en overhaling hos en urmaker som vet å verdsette eldre ur med historie, så har du et flott ur i mange tiår til.
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern
Gi den en overhaling hos en urmaker som vet å verdsette eldre ur med historie, så har du et flott ur i mange tiår til.
Hei!

Er det noen farer ved å åpne opp et gammelt ut som trolig er umulig å skaffe deler til?
Skal levere inn en annen klokke til Gulbrandsen snart, kanskje han kan ta denne også.
Ut ifra litt googling ser dette ut til å kunne være noe fra 60-70-tallet? Men ikke funnet en lik enda.
 
Tallet nederst på skiven gir visst svaret - den er produsert i ‘76 i Skotland.
Kaliber 32, med 24 timers power reserve. Vet ikke om det stemmer enda, men lå iallefall i ro 14-15 timer fes i går til i dag uten å stoppe.

Tørr mekanisme for dato er visst gjenganger, så lar være å justere på dato frem til en service.
 
Artig med gamle Timex. " It takes a licking and keeps on ticking!"
Dette er jo et merke med sterke bånd til Norge. Norskeid helt siden 1940, med Fred Olsen og Joakim Lemkuhl.

De hadde også en av de første smart-klokkene, Timex Datalink, med optisk kommunikasjon fra pc-skjermen til en sensor på uret. Timex var også en pioneer innenfor markedsføring og "branding". Med "Ironman" har de også romfarts og astronaut "cred".

Har hatt mange av disse. Erfaringen er at de sjelden/ aldri stopper/ går stuck, men de kan gjerne gå 30 min til 1 time fort fort i døgnet! Dessverre er de laget for engangsbruk og vanskelig å gjøre service på. Det er mer en kuriositet enn bruksur.

Glasset lar seg fint pusse opp med Polywatch! :)
 
Hei.
Har en helt lik 1977 modell etter bestefar.

Fikk du "servicert" din?

Min går veldig fint, men litt trøbbel med datoskiva.
 
I følge div.info jeg har funnet på nettet kan ikke urverkene til Timex demonteres fullstendig.
Dette p.g.a. noen av delene er klinket sammen .
Da blir det vanskelig å gjøre fullverdig service.
 
Kjøp en donor! Tror det skal være lett og swappe disse urverkene (ikke at jeg har gjort det selv, men). Og poler glasset med tannkrem.