Fant denne i en skuff hos svigers.

Medlem
4. sep. 2011
Innlegg
2.160
Sted
Oslo
Det er "gullklokka" til min sviger-oldefar. Mottatt 15.07.1965 for 25-års ansettelse.
Er dette noe å samle på, utover affeksjonsverdi?
Glasset var helt grusomt, men det regner jeg med at man kan bytte.

bilde-9.jpg


bilde-8.jpg


Det er en Certina Blue Ribbon. Gikk som en klokke i det jeg tok den på håndleddet.
 
Glasset var helt grusomt, men det regner jeg med at man kan bytte.

Absolutt, men først tester du med tannpasta (eller Polywatch om du har, eller noe annet tilsvarende) og en fille og litt tålmodighet. Om det ikke er noen dype hakk eller rene sprekker kan du fint pusse glasset selv. Så tar du litt puss på kassa (er det gull?) og slenger på en brun croco. Vips har du en god idé om hvor fin klokka kan bli.

Om du liker det du ser (og det tror jeg du gjør), så tar du det med til urmakeren og får en service på verket.

Vips har du et flott dressur!
 
Takk for svar!

Om det er gull er jeg usikker på. Etter litt googling har jeg funnet ut at uret har kommet både i gull og som gullbelagt. Så da kan man jo lure på hvor snille Elkem var mot sine ansatte i '65 :)

Ser også at det har kommet en variant med dato.

Mulig kvelden må settes av til ytterligere research.........
 
Hei, klart du må samle på den! Morsomt å ha en slik klokke etter din svigerolderfar.

Ikke uvanlig at disse var i gull etter 25 års tro tjeneste. Affeksjonsverdien er nok størst og det er gullvekta som bestemmer en evt. salgsverdi (hvis den er av gull).

Certina lagde kvalitetsklokker med meget service vennlige urverk. En vanlig urmaker kan rense og justere den for deg hvis du tenker å ta den i bruk. Et nytt plexiglass koster ikke mange kronene. Ved service blir pakning og vanligvis krone også byttet (den har også pakning).

Mest sannsylig har den et urverk av caliber 25-65 som ble introdusert i 1960.

Jeg har en som ligner i gull og den har et veldig lite gullstempel bak på "luggen" der hvor lenka er festet. Det ser ut til at det er et ekorn når jeg ser på den igjennom en lupe. Hvis den er i gull er den i hvert fall stemplet på innsiden av baklokket tydelig med 14k og gullstempel. Skal den åpnes ta den med til en urmaker som har riktig verktøy. Pusser du den så vær forsiktig med flytende pussemidler. Den kan trenge inn og ødelegge både skive og urverk.