Fant 2stk Vintage klokker Omega dame og herre!

Medlem
5. april 2021
Innlegg
7
Sted
Trondheim
Hei alle eksperter der ute!

Min fetter kjøpte nylig en gammel gård med alt innhold, å da mener jeg ALT! Gamle ski fra 1890 til "nye" fra 2014. Hestevogner, trusker, bilder, malerier, gamle togsett, ej gulltann med rot og det hele!
Men det meste spennende i det innholdet, befant det seg en eske med 2stk gamle Omega Seamaster klokker. Begge virker, men bærer preg av at de er litt slitte. En dameklokke og en herreklokke.

received_1210648756031250.jpeg
received_2963804967182180.jpeg
received_160301559207947.jpeg
received_167570268549234.jpeg


Hva kan verdien av disse to være?

Takk for alle svar, og fortsatt god påske
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Verdi er avhengig av stand. Dameklokker har begrenset verdi i samlermiljø. Herreklokken ser ut til å bære automatisk og mer interessant, skiven trekker verdien ned.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lasse89
Verdi er avhengig av stand. Dameklokker har begrenset verdi i samlermiljø. Herreklokken ser ut til å bære automatisk og mer interessant, skiven trekker verdien ned.
Takk for svar, er det noen som kan anslå hvilken årsmodell disse er? Eventuelt noe historie og lignende, alt er interessant:)
 
Takk for svar, er det noen som kan anslå hvilken årsmodell disse er? Eventuelt noe historie og lignende, alt er interessant:)

Kasse- eller verknummer hadde hjulpet mye her, men basert på baklokk og formen på viserne vil jeg tro klokka er fra en gang mellom 195x og tidlig 60-tall. Verdi: tja ..... som den er nå, svært liten, avhenger av tilstand på verket.

Står det "automatic" på skiva under Omega-logoen. Med sentrumssekund og uten dato kan dette være et 550-verk. Det er i så fall blant de bedre Omega har laget. Hvis klokka er fra 50-tallet kan det også være et 471. Men som sagt, uten bilder er dette kun kvalifisert gjetting.

Alt kan restaureres, men overhaling av skive, polering av visere og full revisjon av verket er jeg redd det kommer til å koste noe mer enn det klokka er verdt etterpå. Men det er deltakere her som vet mye mer om priser enn jeg.
 
Redigert av en moderator:
Kasse- eller verknummer hadde hjulpet mye her, men basert på baklokk og formen på viserne vil jeg tro klokke er fra en gang mellom 195x og tidlig 60-tall. Verdi: tja ..... som den er nå, svært liten, avhenger av tilstand på verket.

Står det "automatic" på skiva under Omega-logoen. Med sentrumssekund og uten dato kan dette være et 550-verk. Det er i så fall blant de bedre Omega har laget. Hvis klokka er fra 50-tallet kan det også være et 471. Men som sagt, uten bilder er dette kun kvalifisert gjetting.

Alt kan restaureres, men overhaling av skive, polering av visere og full revisjon av verket er jeg redd det kommer til å koste noe mer enn det klokka er verdt etterpå. Men det er deltakere her som vet mye mer om priser enn jeg.
Takk! Jeg skal prøve å få framskaffet bilde av baklokket på klokken.
Er så spennende å høre på dere som har greier på slikt!
 
Takk! Jeg skal prøve å få framskaffet bilde av baklokket på klokken.
Er så spennende å høre på dere som har greier på slikt!

.....Jeg foreslår en tur til en urmaker. Hvis verket er i OK tilstand, kan du alltids vurdere en restaurering.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lasse89
Seamaster er det alltid marked for, selv om det i dette tilfelle neppe er den store verdien.

Personlig er jeg mest nysgjerrig på de «gamle togsett» som fulgte med bondegården? Leketog eller fullsize?
Togsettet hadde eske osv, flere tog slik jeg så det.
5-6cm høye, 15-20cm lange... justering av fart osv :)
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod