Fallgruver ved bilsalg - spørsmål

Medlem
26. jan. 2012
Innlegg
8.309
Sted
Kolbotn
Folkens!

Jeg skal ikke ljuge på meg å ikke ha solgt bil i Norge før, men hvert salg opplever jeg som annerledes.
Kjøpte første av privat selger privat og da dro vi på Veivesenets stasjon og gjord ting der.
Andre kjøp foregikk hos bruktbilselger og da ordnet han mye.

I denne tredje handeln er det en brukbilselger som kommer over fra vestlandet for å kjøpe.
Vi har lån med pant i bilen, en fillesum igjen men den er alltså heftet i.
Han har sendt over kontrakt hvor han forbinder seg å innbetale gjenværende gjeld og resten cash.

Enkelt å greit enn så lenge. Så to ting.

Omregistrering - holder det ikke å sende del 2(?) av Vognkort at vi skifter over eier til han og sørge for å få pengene som avtalt og sende han avgårde når vi sett lånet blitt betalt inn?

Han spør også om vi kunde vente med å si opp forsikringen til han kjørt den tryggt over fjellet, noe jeg må si høres underlig ut og noe vi selvsagt ikke vil la han gjøre, men skjønner ikke hans motiver for å ens føre det på tale.

Er det sån at han vil undgå å omregistrere de for å slippe den gebyren å la neste kjøpere ta den så han går med bedre margin. Jeg ser ikke helt "the whole picture" her og som trådtitel sier, hvilke fallgruber kan vi gå i.

Vil jo ikke ende opp noe krøll her men samtidig uhyre gjerne bli kvitt bilen :)
 
Jeg ville bedt ny eier tegne forsikring før han henter bilen, slik at du kan si den opp fra samme dag. Men tror det er slik at ved omregistrering så gjelder tidligere eiers forsikring i tre dager, var i hvert fall slik for noen år siden eller en myte?

Du MÅ uansett levere omregistreringen til Vegvesenet så snart kronene er dine, gjør gjerne handelen på utsiden av Vegvesenet.
 
Redigert:
Takker for svar @Rød!

Et oppfølgingsspørsmål bare, hvis det lar seg gjøre.
Er det viktige kun å få levert den signert av begge på Vegvesenets stasjon eller må jeg møte personlig.
Bilen står ppåmeg men min tiltenkte er den store kremmeren i familien så jeg har lagt logistikken slik at jeg tar kids og hjemmelogistikk på Kolbotn imorgen og hun bilsalg på vestkanten byn (naturlig nok har jeg da alltså ikke bil)
 
Redigert av en moderator:
Forsikringen kan du si opp fra den dato du leverer fra deg bilen. Kjøper kan selv tegne forsikring fra samme dato. Jeg bruker gjerne NAF kontrakt for bruktbilkjøp, den laster du ned fra nettet. Bankremisse er et kjekt betalingsmiddel for begge parter. Hvis det er en "proff" bakgårdsbruktbilselger du er borti kan det være at han forsøker å få bilen registrert direkte fra deg til sin kjøper uten å ha sitt eget navn på noe papir, for å unngå skatt. Du bør selv levere salgsmeldingen ferdig signert (del 2) på nærmeste vegstasjon, de har vel alle sammen postluke ved inngangspartiet nettopp for f.eks salgsmeldinger. Da vet du at det blir gjort.
 
Kort innpå, saken er enkel. Du SKAL ha kjøpers signatur på salgsmelding som DU leverer på biltilsynet omgående, og forsikringen sies opp i det øyblikk kjøretøyet er kjøper i hende. Informer kjøper om dette og be han skaffe sin egen forsikring. Hvis han ikke er villig til dette så er bedre at kjøper blir sur fremfor lommeboken din om det skulle skje noe på tur over fjellet.
 
@StO @Lynvingen
Takker for svar.

Konemor fikk info fra første post om å levere del 2 fysisk på Vegvesenet stasjon.
Noe som da ikke(!) ble tilfelde og kjøper sitter på vei over fjellet i "min" bil og på min forsikring siden jeg ikke kan si opp forsikring før salgsmelding er registrert.

At han også klarte å finne en liten bulk og slo av 10' til på dette gjør at jeg nok må sette denne opp som lærepeng og håpe på trygg tur over fjellet. Herlig er det også at årsavgiften går på den som hadde bilen registrert på seg 1. Januar. Dette skal dog ha blitt notert i kontrakt at han tar.

Sier som en vis mann en gang sa, nå blir det pizza, vin å sofa (og krysse tomler for at ting går greit allikavel). Heia heia!
 
Redigert av en moderator:
Huff da, nå får du jo ikke levert før på mandag. Men om det skulle skje noe må det vel hjelpe at papirer er signert og datert?

Sa du ikke at konemor var kremmeren i familien? 10' er jo en 1/4 pent brukt Sub :mrgreen:
 
Kort innpå, saken er enkel. Du SKAL ha kjøpers signatur på salgsmelding som DU leverer på biltilsynet omgående, og forsikringen sies opp i det øyblikk kjøretøyet er kjøper i hende. Informer kjøper om dette og be han skaffe sin egen forsikring. Hvis han ikke er villig til dette så er bedre at kjøper blir sur fremfor lommeboken din om det skulle skje noe på tur over fjellet.

+1
 
Antar at du har fått oppgjør ettersom du har levert fra deg bilen, og at kjøper har signert på salgsmelding? Da er alt greit for din del. Forsikringen sier du opp på mandag med virkning fra salgsdato (kanskje litt sent men mitt selskap har pleid å godskrive fra salgsdato). Hvem som skal betale årsavgift (og omreg) er en forhandlingssak men det er vanligvis den som eier bilen som har interesse av at dette er i orden, dvs. bilkjøper. M.a.o du som selger har ingen bekymringer.
 
Allt på stel som du peker på @StO

Dagen idag var effektiv. Hadde sett oss ut ti objekter på Finn.
Hvorav to var "søsken" og kliss lik spec. hos Møller Etterstad.

Så for å vise at "slutet godt, alting godt" klarte konemor slå av ti på denne og vi får den med hjem for unbox onsdag:
Skoda Octavia "Winter" 4x4, 2011-modell

ROJKn8L.jpg


Gått som leasingbil tre år hos Norsk Skiforbund, tenker de er årntlige folk som tar vare på ting og at bilen ergo tåler vinterføre :)

Den er allt Opeln ikke var, ny(-ere), dieselvarmer og varme bak i kupé til kidsa og med 4x4 (så masse annet dill som blåtann og annet gøy)
 
Redigert av en moderator:
Når jeg kjøpte min bil hadde jeg allerede ordnet forsikring på forhånd, før bilen var kjøpt. Så fort jeg hadde betalt og skrevet under på kontrakt og salgsmelding osv. så sendte jeg SMS til min forsikringsagent, som aktiverte forsikringen med øyeblikkelig virkning. Jeg kjørte altså hjem igjen på min egen forsikring :)

Gratulerer med ny bil! Velkommen til Møllers kunderegister :p
 
Aner egentlig ikke helt hvordan dette SKAL løses. Men jeg kjøpte bil hos en bruktbilselger som i følge han selv hadde solgt godt over 500 biler. Han fortalte at om jeg skulle ha lån med pant i bilen så ville ikke han ta av forsikringen han hadde på bilen før banken hadde betalt ut pengene til han. Han hadde vist nok brent seg på dette, da en som skulle ha pant i bilen kjørte ut på tur hjem med bilen. Han fikk da naturligvis ikke noe penger fra banken som ikke hadde pant i annet enn en stålhaug..
Dette ordnet seg for han i og med at kjøpere var så ærlig at han betalte sitt å tok det videre med sitt forsikringsselskap. Det ordnet seg vist nok for kjøperen og, riktig nok etter noen måneder..

Om dette er tilfelle, eller om det bare var at vedkommende ville forsikre bilen til jeg var hjemme aner jeg ikke. Men jeg hadde ikke giddet å finne på en sånn historie bare for å betale en annen manns forsikring i 2 døgn:)
 
Om man låner med pant i bilen, så må man tegne forsikring med 3 manns interesse til utlåner av pengene.Det skal ligge med bekreftelse på dette fra forsikringsselskapet sammen med alle papirer som skal returneres til utlåner av pengene.Dersom dette og alle papirer fra utlåner av pengene er signert gjelder den nye forsikringen. Lånet er og betrakte som ikke gjeldende dersom 3 mannsinteresse til utlåner ikke er tegnet.
 
Om man låner med pant i bilen, så må man tegne forsikring med 3 manns interesse til utlåner av pengene.Det skal ligge med bekreftelse på dette fra forsikringsselskapet sammen med alle papirer som skal returneres til utlåner av pengene.Dersom dette og alle papirer fra utlåner av pengene er signert gjelder den nye forsikringen. Lånet er og betrakte som ikke gjeldende dersom 3 mannsinteresse til utlåner ikke er tegnet.

Mulig du har rett i dette, men jeg hadde i alle fall ikke noen form for bekreftelse fra forsikringsselskap verken i banken eller noen andre plasser. Forsikring ordnet jeg over telefon når jeg hadde fått nøklene i hånda, å skulle begynne turen hjem. Da ble det vel kun sagt per telefon at det var 3 parts interesse i bilen.
Og det er helt sikkert at de tok pant i bilen :rolleyes: