Fake

Den var best… :rolleyes: Hohohoho….

"Stikk innom en urmester med den, *selvfølgelig* ikke i samme by/sted du fant den, i tilfelle den faktisk er verdt 26000kr. Da er det en viss fare for at eieren savner den.
Si at du fikk den i bursdagen/konformasjon eller noe og vil ha nytt glass til den. (Du skal vel det selv om den ikke er ekte?)
Da kan du få i gang en samtale med urmesteren, og han vil sansynligvis kunne si om den er ekte eller ikke...

PS: Du skal vel selge den hvis den er ekte? Hvis ikke så burde du ikke gå med den selv "

Jeg er fortsatt ikke der at jeg kan spotte fakes umiddelbart. Jeg kom i snakk med en fyr med Omega PO på armen. Samtalen foregikk noe sånt som:

- Flott klokke. Er det Planet Ocean?

- Nei, det er en Omega.

- Åja... men det er vel en Omega Planet Ocean?

- Nei, det er en seamaster tror jeg [holder klokken opp og ser nøye på den]. Det er en seamaster.

- Åja, beklager, trodde det var en Planet Ocean jeg.

- Jeg veit ikke jeg. Kjøpte den i Mallorca for 300 kroner. Jævla bra klokke, har brukt den i over ett år nå og den går fortsatt. Veit ikke hvor lenge batteriet holder på sånne jeg, men når den holder mer enn ett år er jeg fornøyd ihvertfall.

- Åja... sier du det? Hmm..

Trist, synes jeg! Hadde jo vært deilig med 10% lovlig finnerlønn å bruke på remmer!

Vet hvor glad jeg er i min panerai, hadde jeg funnet en ekte ville jeg uten tvil tatt kontakt med politiet og hørt om de savnet tilsvarende og spurt om serienummeret.

Hva hadde vært korrekt å gjøre om klokken ikke var savnet? Kanskje fordi den hadde tilhørt en kjeltring etc?
Finnern er vinnern, eller levere til politi i visshet om at den kun vil havne på auksjon med tider og stunder?

Enig med deg, @Entropy. Trist at "ingen" foreslår å kontakte Politi eller sikt for å få klokken tilbake til eier.
Med en slik klokke, i alle fall hvis den er ekte, så vil det være en trist eier som har mistet den!

Hadde den vært min ville jeg vært glad, veldig glad, for å få den tilbake! Men den type folk er nok i mindretall!

Da vi i sommer var i Los Angeles fant vi en lommebok på stranden. Der var det ca 200+ dollar og noen kreditt kort etc. Vi leverte den til vakt-selskapet på stranden. En time senere oppdaget vi et par som løp så rart rundt. De lette etter en lommebok. Hva var deres navn? Jo, dette var lommebok eierne! De gikk bort til vakten og fikk den. Om de ble glade? Gjett! Det å kunne se deres glede var verd det! Godt å kunne vise dem at det finnes (noen) slike i Norge!

:cool:

Redigert av en moderator:
En digresjon siden vi snakker om Fake på denne tråden.

Rolex Submariner er en kjent klokke å fake. MEN det går en grense her (tydeligvis). Når store klokke produsenter lager sine kopier, eller versjoner, blir dette "appreciation modeller" utstyrt med deres egne labels. Dette er ganske artige saker som, for omgivelsene, er 70-99% like en Submariner! Selvfølgelig finnes den kinesiske Polex Submariner, noe som glatt går inn i Fake-gaten, men Seiko og Casio etc har sine egne varianter.

Det ville vært artig med en tråd med slike "kopier"! Klokke-industrien er ikke større enn at man kopierer hverandre, noe som selvfølelig innebærer at å bruke ordet "lærer av hverandre" er sentralt. Hvilke tråder kan man følge? Og hvem har rett og slett kopiert hverandre?

En digresjon siden vi snakker om Fake på denne tråden.

Rolex Submariner er en kjent klokke å fake. MEN det går en grense her (tydeligvis). Når store klokke produsenter lager sine kopier, eller versjoner, blir dette "appreciation modeller" utstyrt med deres egne labels. Dette er ganske artige saker som, for omgivelsene, er 70-99% like en Submariner! Selvfølgelig finnes den kinesiske Polex Submariner, noe som glatt går inn i Fake-gaten, men Seiko og Casio etc har sine egne varianter.

Det ville vært artig med en tråd med slike "kopier"! Klokke-industrien er ikke større enn at man kopierer hverandre, noe som selvfølelig innebærer at å bruke ordet "lærer av hverandre" er sentralt. Hvilke tråder kan man følge? Og hvem har rett og slett kopiert hverandre?

@petterhg
http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/homage-merker-18877/?highlight=homage

Redigert av en moderator:
Artig at det ikke falt inn en eneste av brukerne å gi råd om å levere klokken til politiet slik at eieren kunne få den tilbake...

freak.no er jo forum-ekvivalenten av blitzhusets mørke kjeller - det er ikke akkurat så mange venner av politiet på de sidene der.

Ved ankomst Hong Kong blir man møtt av advarsler om fengsel og bøter for å besitte fake. De viser også frem noe av det som har blitt beslaglagt...

Ved ankomst Hong Kong blir man møtt av advarsler om fengsel og bøter for å besitte fake. De viser også frem noe av det som har blitt beslaglagt...

Lurer på hvordan de kan være sikre på at de er falske.

Beslaglegger de klokkene og bruker en av *spesialistene" sine eller hva?

Hva om en av oss blir stoppet, må vi da legge den igjen i påvente av om den er ekte ?