Fake Breitling..skummelt!

Status
Stengt for ytterligere svar.
Er selv imot fakes, men jeg greier hvertfall ha et realistisk syn på ting, en ting skal dere vite de fleste fabrikker i Kina som lager ekte varer produserer fakes også..De blir tatt for dette på en daglig base, Kina sin regjering har en se mellom øynene på det meste av dette dessverre, mye derfor Apple må ha en nesten Nazi policy på sine fabrikker..

Jeg har litt problemer med å forstå hva det realistiske synet ditt går ut på. Er det slik at du er imot kopiindustrien, men synes det er greit med kopier av høy kvalitet? Eller at det er greit å kjøpe kopier fordi industrien er vanskelig å stoppe?

er enig at det kan være irriterende at det finnes ekstremt gode fakes fordi da vil ofte andre betvile deg og din klokke, men utenom det er det virkelig så ille ?

Den smule ulempe eier av en ekte klokke måtte oppleve fordi noen tror han bærer en kopi er det minste problemet. Kopier undergraver vårt økonomiske system på flere måter. Det er ødeleggende for produsentene og produsentlandene og deres skatteinntekter, men alvorligst er at det skaper enorme inntekter for internasjonale kriminelle nettverk. Selv om produksjonen skulle finne sted på samme fabrikk - en påstand som ofte fremsettes av kopikjøpere, men som svært ofte er tilbakevist- er det et vesentlig skille når varene forlater fabrikken. De lovlige varene distribueres gjennom lovlige kanaler helt frem til forbruker, mens kopiproduktene distribueres helt eller delvis gjennom kriminelle nettverk. Hva det betyr for kontroll, skatt, miljøpåvirkning, arbeidsforhold mv trenger jeg sikkert ikke forklare. Siden du er så kjent med dette temaet har du sikkert også lest litt om hvem disse nettverkene er, og hva de ellers driver med. I motsatt fall foreslår jeg bøkene "McMafia" av Misha Glenny og "Gomorra" av Roberto Saviano som innføringslitteratur.

Du har i en annen tråd gitt uttrykk for at de som raner norske urmakere fortjener hardhendt behandling. Ingen av disse hadde hatt noe innbruddsmotiv om ikke det i andre enden satt en kjøper, sannsynligvis en helt vanlig privatperson som unnskyldte sin handling med samme type argumenter som du bruker i denne tråden. "Er det egentlig så farlig? Det er jo umulig å bli kvitt likevel" osv. Den type grådighetsmotivert selvbedrag er nettopp det som holder slik skitten virksomhet i gang. Kjøp av kopier er farlig, dumt og ødeleggende, og spesielt i vår enorme velstand fullstendig unødvendig. Kjøper av slike gjenstander fortjener akkurat samme behandling som kjøper av stjålne ur.

Edit, pga innlegg som kom imellom her: Man kan selvsagt mene mye om de forskjellige "homage"-variantene på markedet, men det burde være opplagt hva som er forskjellen på å kjøpe en slik fremfor en kopi. En homage er en lovlig fremstilt, distribuert og solgt vare, mens en kopi er det ikke. Det har intet med hykleri å gjøre, men med jus.

Skjønner ikke hvorfor denne tråden fortsetter etter at Christian dissekerte de totalt latterlige påstandene i posten han skrev etter den famøse "idiotgate."

Edit: se der ja, der skrev Hopalong noe fornuftig :D

Jeg har litt problemer med å forstå hva det realistiske synet ditt går ut på. Er det slik at du er imot kopiindustrien, men synes det er greit med kopier av høy kvalitet? Eller at det er greit å kjøpe kopier fordi industrien er vanskelig å stoppe?

Nei jeg er imot industrien totalt, men jeg har en noe mer nyansert syn en mange her inne, og ikke minst et noe mer realistisk syn..
Kina sin regjering lar dette pågå og det er det største problemet, hadde de slått hardere ned på det så kunne man kommet noe vei..En mnd i året gjør de en innsatt, og de vet godt hvor det meste av fake industrien holder til..

[SUB][/SUB]
Nei jeg er imot industrien totalt, men jeg har en noe mer nyansert syn en mange her inne, og ikke minst et noe mer realistisk syn..
Kina sin regjering lar dette pågå og det er det største problemet, hadde de slått hardere ned på det så kunne man kommet noe vei..

De fleste her inne er imot industrien totalt. Hva er nyansen?

Det eneste den enkelte av oss kan gjøre er å la være å kjøpe. Det er nokså enkelt. Samtidig kan man unngå å legitimere griseriet ved å holde seg unna kopifora og denslags.

[SUB][/SUB]

De fleste her inne er imot industrien totalt. Hva er nyansen?

Det eneste den enkelte av oss kan gjøre er å la være å kjøpe. Det er nokså enkelt. Samtidig kan man unngå å legitimere griseriet ved å holde seg unna kopifora og denslags.

Nyansen er at fake industrien ikke er så jævlig anderledes en lovlig industrien i Kina der unge mennesker slaves til å lage din Iphone,ipad og annet tull, masse barn som jobber nedi India,Burma,osv for å lage dine nye joggesko,klær,el dingser osv..
Dyrearter,skog områder osv utryddes av overforbruket i land som Norge, og vi sitter her å griner over fake klokker ? er det jeg mener med nyanser og elitist holdninger.
Ikke minst all avfallet som kommer av Nordmenns overforbruk av el artikler som barn nedi Kina plukker fra hverandre når vi kaster det å ender med kreft og annet dritt pga giften det inneholder..

I tillegg til de store etiske betenkelighetene som Hplng beskriver, så vil en fake neppe gi den godfølelsen å bære som WISer ønsker, ja tvert i mot! Hva er dine nyanser? Jeg har ikke sett ett godt argument......??
Og hvilke ur har du selv? ;)

Nyansen er at fake industrien ikke er så jævlig anderledes en lovlig industrien i Kina der unge mennesker slaves til å lage din Iphone,ipad og annet tull, masse barn som jobber nedi India,Burma,osv for å lage dine nye joggesko,klær,el dingser osv..
Dyrearter,skog områder osv utryddes av overforbruket i land som Norge, og vi sitter her å griner over fake klokker ? er det jeg mener med nyanser og elitist holdninger.
Ikke minst all avfallet som kommer av Nordmenns overforbruk av el artikler som barn nedi Kina plukker fra hverandre når vi kaster det å ender med kreft og annet dritt pga giften det inneholder..

Men om jeg kjøper en ipad går iallefall ikke pengen til Al-qaida...

Hva har dette med feks sveitsisk klokkeindustri å gjøre og hvorfor legitimerer dette i dine øyne fakes? Du kan ikke mene at dårlige arbeidsvilkår gir fakeindustrien legitimitet på noen måte? Er du seriøs nå?

I tillegg til de store etiske betenkelighetene som Hplng beskriver, så vil en fake neppe gi den godfølelsen å bære som WISer ønsker, ja tvert i mot! Hva er dine nyanser? Jeg har ikke sett ett godt argument......??
Og hvilke ur har du selv? ;)
Eid alt ifra billig breitlinger til JLC EWA,IWC bp,Hublot osv.
Hva har det med saken å gjør hva jeg eier ?

Men om jeg kjøper en ipad går iallefall ikke pengen til Al-qaida...
Omg..Ja Al-Quida tjener ikke heller penger på 90% økning av heroin produksjon i Afghanistan etter USA med allierte gikk inn ? :p Nei dine Ipad penger går heller med på forsøple verden, ansette fattige mennesker i Kina til slavearbeid, barn sitter på søppel binger å plukker ut små metal deler ifra el artikler, som så selges igjen til din neste ipad som du bare må ha fordi den har "retina skjerm",yeye..

Hva har dette med feks sveitsisk klokkeindustri å gjøre og hvorfor legitimerer dette i dine øyne fakes? Du kan ikke mene at dårlige arbeidsvilkår gir fakeindustrien legitimitet på noen måte? Er du seriøs nå?
Bare nevnte at folk kan feie for egen dør først, før de braker løs på fake klokker som verdens mest onde industri.

Gå par sider tilbake les litt, jeg vil gjerne se all fake industri bort for godt..

Omg..Ja Al-Quida tjener ikke heller penger på 90% økning av heroin produksjon i Afghanistan etter USA med allierte gikk inn ? :p Nei dine Ipad penger går heller med på forsøple verden, ansette fattige mennesker i Kina til slavearbeid, barn sitter på søppel binger å plukker ut små metal deler ifra el artikler, som så selges igjen til din neste ipad som du bare må ha fordi den har "retina skjerm",yeye..

Nå kjøper nå ikke jeg heroin, ikke støtter jeg det heller. Og at ipad lages av deler som plukkes på søppel binger er vell ikke helt korrekt vell?

Så du er imot fakeindustrien, men ikke så imot som oss her på TS:confused::confused:
Hva er poenget bak din diuskosjon egentlig?

Ingen her inne er heller for barnearbeid osv.

Nå kjøper nå ikke jeg heroin, ikke støtter jeg det heller. Og at ipad lages av deler som plukkes på søppel binger er vell ikke helt korrekt vell?

skal du vri alt, skrap metall ender opp et sted ? mest sannsynlig i en populært produkt ? Ja.
Jeg bare satt ting på spisen.
Fake industrien er ille, ikke noe tvil men samme er ekstremt mye annet og da ofte langt verre.

Så du er imot fakeindustrien, men ikke så imot som oss her på TS:confused::confused:
Hva er poenget bak din diuskosjon egentlig?

Ingen her inne er heller for barnearbeid osv.

synes bare mange her inne hadde et rar måte uttale seg bastant på samt tilegne nesten all verdens lidelser ifra barnearbeid til terrorisme,mafia osv til fake industrien..
Som ikke "vanlig" industri kryr av barnearbeid,mafia,terrorisme osv..

Kapitalisme går ut på kynisme ikke empati, det er ikke rom for moral,etikk å empati når det kommer til å tjene penger..Den lille empati en som kommer fram blir påtvunget av forbrukere som blir sjokkert av forhold som eks hos Apple sine fabrikker i Kina.
Hadde ikke forbrukere reagert hadde det ikke blitt noe forbedring mest sannsynlig hos nike,apple osv..

Status
Stengt for ytterligere svar.