Første klokkekjøp

Medlem
28. jan. 2014
Innlegg
2
Hei,

Jeg har akkurat bestemt meg for å kjøpe min første ”ordentlige” klokke. Har tittet en del på nettet og fant ut at dette var forumet for å få svar på alle spørsmål.

Jeg har i utgangspunktet planlagt å bruke ca 20000 – 25000 kr og er på utkikk etter en pen klokke som passer til alle anledninger.

Er veldig usikker på om jeg skal kjøpe ny klokke eller brukt og om det lønner seg å kjøpe klokken i utlandet eller i Norge? (er en del på reiser, så kan kombinere en reise med klokkekkjøp)

Noen som har noen forslag til klokker i denne prisklassen?

Mvh Rasmus
 
Ny vs brukt: Kjøper du en kurant klokke brukt (speedmaster, submariner ol) kan du regne med å selge den for omtrent det samme som du kjøpte den for, det er stort sett umulig med en ny klokke (da må det være noe spesielt limitert isåfall). På den annen side er det noe eget ved selv å plukke plasten av en helt ny klokke, men den opplevelsen koster deg en god del dersom du på et senere tidspunkt ser for deg å selge klokken. Jeg har selv kjøpt en del klokker brukt og vært kjempehappy med det, men birthdayyearklokkene jeg har kjøpt til barna har vært helt nye.

Når det gjelder anbefalinger får du nok tips så det holder, men en ny Omega Speedmaster 3750.50 bør du få for ganske eksakt 25 så det blir mitt forslag:)
 
Enig med Mushkin. Kjøp en pent brukt klokke i prisklassen. Hvis du ikke blir fornøyd så er det bare å flippe den videre til omtrent samme pris.

Tar det faste rådet fra sonen med det samme: Legg til litt og kjøp en Sub eller Explorer I. :mrgreen:
 
I denne prisklassen hadde jeg kjøpt en Omega Speedmaster Proffesional. Kjøper du brukt, og finner ut at det ikke var den rette klokken for deg, er den kurant å flippe uten noe særlig tap:)
Fin allrounder, eneste drawback er vanntetthet, det er nok ingen badeklokke.
Det ligger en på K/S nå:
http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/fs-omega-speedmaster-professional-moonwatch-3570-50-a-15338/

Trenger du noe som kan bades med, så er kanskje en brukt Aqua Terra en idé? Har vel 150m WR om jeg ikke husker feil.

Velkommen til Tidssonen forresten:)

Edit: Ser jeg var litt sent ute med tipset her, men da bekrefter det jo bare at jeg ikke er så "spesiell" som mamma sier:p
 
Redigert:
Et annet alternativ fra meg er Omega Planet Ocean som ca er innefor budsjett dersom du kjøper den brukt. Jeg byttet til meg en slik for litt siden og jeg er veldig fornøyd :)
 
Støtter forresten Aqua Terra - har hatt en sånn (har hatt mange klokker egentlig) og jeg var imponert.
 
Redigert:
Jeg stilte med ca samme budsjett når jeg skulle kjøpe min første skikkelige klokke. Jeg fant ut at jeg vill kjøpe nytt, ettersom det føles litt mer "spesielt", ihvertfall på første klokken. I ettertid har bruktkjøp vært å foretrekke for å spare penger. Jeg kjøpte meg en Breitling Superocean Heritage 46 som førsteklokken, og har ikke angret på det. Med litt pruting skal du klare å få den for rundt 23k.

Ellers støtter jeg også forslaget om Speedmaster. Hadde jeg visst det jeg vet nå, da jeg kjøpte første klokken hadde nok mitt valg falt en slik.

Når det gjelder utenlandskjøp erfarer jeg av forumet her at det ikke er så mye å hente på dette, med mindre du unndrar mva, men det er jo ikke lov :rolleyes:
 
Velkommen til sonen!

Som nevnt:
Speedmaster
Aqua Terra

Ikke nevnt:
Nomos Club (rååå)
Stowa Chronograph
Longines Master Collection/Heritage
Longines Legend diver (Litt under budsjett)

Noen jeg kommer på som jeg gjerne kunne tenkt meg i samlingen.

Lykke til med klokkekjøp, alltid moro med sin første ordentlige mekaniske.









Bilder lånt fra vevet :)

LongHair.
 
Redigert:
Et poeng er at smaken utvikler seg over tid for mange når det gjelder klokker og det kan være et poeng å gå for noe "safe" som første klokke dersom du skal ha den for alltid. En speedy er jo riktig selv om det er første klokke eller om den bor med Patek og AP har jeg inntrykk av :) Nå skal det innrømmes at jeg er noget farget i og med at jeg kjøpte en i forrige uke. Det pussige er at dette er andre 3750.50 jeg eier, første gang likte jeg den ikke all verden og solgte ganske raskt, men norsk AD-ny med sort alligator har gjort meg klokere. Merkelig det der.
 
Hei,

Tusen takk for mange gode forslag, blir ikke lett å bestemme seg :)

Er det noen som har noen forslag til noen Breitling modeller i denne prisklassen? (liker ikke de største modellene)

Rasmus
 
Jeg har sett litt, og prøvd på Breitling Avenger II GMT. Lekker klokke som ikke er for stor og tykk heller ikke for "blingy". Pris hos AD på gummi er ca 25.500 på lenke ca 29.000.

Breitling-Avenger-II-GMT-3q.jpg
 
Hvis du går for å kjøpe ny fra AD ville jeg nok gått for speedmaster professional. Klassiker som du kan selge senere hvis du føler for å flippe :)