Første klokkekjøp

Medlem
23. aug. 2013
Innlegg
16
Sted
Stavanger
Jeg skal kjøpe min første klokke og trenger råd og tips om hva jeg bør gå for. Jeg ønsker en varig klokke, helst en jeg kan ha livet ut. Kvalitet og design har førsteprioritet, og jeg ønsker en klassisk og stilren klokke. Har veldig sans for noen av de eldre Omega klokkene og ønsker klokke med skinnreim. Har tenkt å bruke et sted mellom 10k og 20k. Ønsker gjerne å investere i en klokke som holder verdien godt.
 
Hei!
Jeg satt meg óg et budsjett pålydende 10-20k når jeg skulle kjøpe min første "ordentlige" klokke. Etter mye saumfaring her på sonen og rundt på nettet strakk budsjettet seg stadig oppover. Hvis du liker det stilrene utseendet på eldre omegaer vil du vel enkelt kunne finne et pent eksempel i den prisklassen.

Jeg er veldig svak for Rolex Datejust og det ligger jo en veldig fin til salgs her på forumet nå! Ellers har jo Braanaas, en gammel kjenning her inne, til stadighet mange flotte omegaer ute til salgs (Jeg har selv kjøpt en av han) :)
 
Jeg foreslår Omega Seamaster Aqua Terra. Dette er ur med flott design, god finish, gode urverk og du vil alltid kunne selge dem (men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er viktig at uret skal holde seg i verdi hvis du skal ha det livet ut? Er det ikke da viktigere at du finner noe du virkelig liker?). Med ditt budsjett må det bli brukt. Her er et eksempel.
Her er et annet.
Kjøper du fra utlandet må du regne inn 25 prosent mva. Lykke til.
 
Redigert:
En pen OMEGA "Pie Pan" Constallation burde være godt innenfor rekkevidde.

806807d1346358308-suggestions-36mm-gold-dress-watch-piepan-connie.jpg


Spørsmålet er vel tilgjengelighet. Kanskje du må jakte internasjonalt. En Rolex Datejust er vel også et pent alternativ. Disse kan du enkelt sette på rem.

Lukka te.
 
Hvis du har lyst til å kjøpe nytt ville jeg gått for denne:
Official Longines website - Longines Swiss Watchmakers since 1832

Den koster 18500 ny på protid i 44mm og er HELT nydelig. Merket er ikke like kjent som Omega/Rolex, men masterserien til Longines er likefullt helt nydelig og hvis noe skjer med den har de AD i de store byene som kan hjelpe deg slik jeg har forstått det. I tillegg har den innsyn i urverket på bakside noe jeg må innrømme jeg er litt svak for:D
I klokka tikker det vel en semi-modifisert eta 7750. Jeg kan svært lite om urverk, men har fått med meg at dette har en tendens til å tikke og gå i stort sett all evighet:)
 
En liten update, har bestemt meg for å kjøpe to klokker. En litt rimelig bruksklokke og en dyrere klokke i prisklassen 30k. Som bruksklokke har nylig kjøpt en Certina DS Powermatic 80 i jubileumsutgave. Lager en egen tråd på det andre klokkekjøpet etterhvert, men foreløpig favoritt er Omega Seamaster Aqua Terra.
 
Nå har jeg ikke bestemt meg helt konkret for hvilken modell at Aqua Terra jeg ønsker. Er noe usikker på om jeg skal velge blå eller hvit urskive.
 
Den er jo nydelig i begge varianter. Enkelte vil kanskje hevde at hvit skive hører sommeren til, men jeg ville valgt den uansett. Hvit skive med en brun rem. Eller sort rem. Eller lenke. Eller TS-norgesnato. Ååh, skulle ønske det var jeg som skulle kjøpe denne klokken.

Men som sagt, det blir ikke feil uansett hvilken farge du velger.
 
Om du vil ha standard hvit eller blå skive ville jeg gått for blå. Om du mener mellom alle skivene ville jeg LETT gått for denne! :cool:

18e02659ea24a9f79dc11ecfbe6ab1aeb044465a.png
 
GMT på mørk skive! Kom igjen!
Og litt gull, gi gass når du først er i gang! :cool:
Forskjellen på 30k og 60k er forsvinnende liten så lenge man går inn for å fortrenge det.