Første klokke - Spørsmål

Medlem
20. nov. 2010
Innlegg
23
Heisann!

Har i et par måneder nå vurdert å anskaffe en skikkelig klokke, men har ikke gjort så mye med det ettersom at klokkeverden er stor og avansert. Etter at jeg så klokkene fra Longines Master Collection så klarte jeg ikke vente stort lenger.

Idag fikk jeg et tilbud på denne fra Longines til 9000,- med en ordinærpris på 10.200 kr. Brun og svart krokodille lær reim følger med.

Hva mener dere om prisen? Hva synes dere om klokken? Erfaringer? Burde jeg kjøpe? Selv så synes jeg klokken er en fin balanse mellom hverdag og formelt. Er nesten litt forelsket.

Regner med at den klokken jeg kjøper nå kommer mest sannsynlig til å være min eneste automatiske klokke de neste årene, så vil jeg helst gjøre et godt kjøp. Mine foreldre som synes quartz til 500,- er en kurant pris for en klokke fikk nærmest hjerteklapp da jeg fortalte dem at jeg har lyst på en klokke til 9000 kr. Så håper på å kunne overbevise dem. Er forøvrig 16 år og skal betale klokken selv.

Jeg håper det er greit å lage et emne om dette. Jeg fant ingen samletråd om temaet :)
 
Dette er en vakker klokke og prisen høres grei ut.
Det som kommer til å skje nå er at du kommer til å få et ras av forslag på alternativer til den prisen. Og det synes jeg du skal lytte litt til.
For 9k får du mye spennende, brukt og nytt. Vi snakker da om Omega, TAG H., andre Longines, etc.

Foreldrene dine skal du glatt ignorere.
Du lever bare en gang!:cool:
 
Dette er en vakker klokke og prisen høres grei ut.
Det som kommer til å skje nå er at du kommer til å få et ras av forslag på alternativer til den prisen. Og det synes jeg du skal lytte litt til.
For 9k får du mye spennende, brukt og nytt. Vi snakker da om Omega, TAG H., andre Longines, etc.

Foreldrene dine skal du glatt ignorere.
Du lever bare en gang!:cool:
Er forberedt på å få andre forslag, og stiller meg åpent til det. Men hittil står Longines klokken øverst på lista. Vurderte å finne det som var av brukte klokker til den prisen, men våget ikke å bevege meg inn på bruktklokker og det som er, ettersom at jeg ikke har allverdens peiling ennå.

Foreldrene skal så absolutt ignoreres, men problemet er at det er de som må dra kortet/overføre pengene som ligger på annen konto :p
 
Ai ai ai! Drit i foreldrene dine. Jeg er selv bare 16 år og har blitt bitt av denne galskapen. Men fy f*** for er sinnsyk digg hobby det er. :D Dine penger, ditt liv. ;)

De beste rådene jeg har fått:

- Ta deg tid til å se på utvalget. For en 16 åring (vertfall for meg) er det mye penger. Det er derfor smart og suge til seg så mye info som mulig av gæmligsene her på forumet.
- Har selv veldig sansen for klassiske klokker. Synes uret du har kommet fram til er et flott ur. Personlig synes jeg klokken gjør seg veldig mye med en extra detalj. F.eks denne:
http://www.urverket.no/longines-master-silver-dial-croco-strap-brown-p-10463.html

- Vil anbefale deg å kjøpe igjennom den lokale urmakeren din. Greit å "komme inn" i klokkemiljøet i byen. Prisen høres ganske grei ut vis det var fra forhandler.
- Dette er det viktigste rådet jeg har fått: Kjøp det du synes er fint.
 
Jaja. Da får du testet overtalelsesevnene dine.

Longines er et glimrende merke. Merk, opphavet til eta, som i dag tikker i det meste av mekaniske "swiss made" ur.

Utgavene av urverkene som sitter i Longines er spesielt tilpasset og justert for merket og er derfor av høy kvalitet. Designet er tidløst og klassisk. Det er et ur du sannsynligvis bare vil sette mer og mer pris på.

Jeg vet det, for jeg har to Longines i samlingen min. Og jeg elsker dem.:cool:
 
Longines er jo et ypperlig valg på første mekaniske klokke. Synes klokken du henviser til er meget stilren og tidløs.

Ellers, som Frodo nevner så er det mange gode kjøp å gjøre på bruktmarkedet. Mye value i en pent brukt Omega. Her på sonen så dukker det opp attraktive salg fra tid til annen, men ingenting slår følelsen av å ha en splitter ny klokke i hendene :D
 
Ndure: Takk for svaret! Ja, det er mye penger for meg også, derfor jeg håper det er et bra kjøp. Jeg vil/kan desverre ikke gå mer opp i pris. Skulle veldig gjerne ha hatt en med litt flere detaljer. Jeg kan dog prøve å få foreldrene mine til å legge ut et par tusen ekstra for meg. Men det vil bli svært vanskelig.

Frodo: Takk! Ja, skjønner godt at du elsker dem ^^

Sponon: Ja, regner med at det er er en herlig følelse. Føler meg også litt tryggere på å gjøre det første klokkekjøpet hos en forhandler :p

Hvordan fungerer det med verdifall og slikt? Hvis jeg finner ut at jeg vil selge den om f.eks 5 år. Hvor mye vil jeg få for den? Er det bare klokkene i det høyere prissjiktet man kan regne med å få endel for selv om den er gammel?
 
Her er et av svarene jeg fikk da jeg spurte om tips til klokke max 15k:

Er vel ingen her inne som har tjent mye penger på denne lidenskapen.
Pleier vel heller å være det motsatte.
Men, selvsakt finnes det klokker som holder seg bedre i pris enn andre.
Normalt sett vil det da være klokker i litt høyere prisklasser enn du nevner.

Du må nok regne med å få mindre enn halvparten igjen. Eller sier jeg feil nå? :confused:
 
Her er et av svarene jeg fikk da jeg spurte om tips til klokke max 15k:

Er vel ingen her inne som har tjent mye penger på denne lidenskapen.
Pleier vel heller å være det motsatte.
Men, selvsakt finnes det klokker som holder seg bedre i pris enn andre.
Normalt sett vil det da være klokker i litt høyere prisklasser enn du nevner.

Du må nok regne med å få mindre enn halvparten igjen. Eller sier jeg feil nå? :confused:

Hehe, gutten lærer! Veldig bra! ;) Ndure har fått en respetabel samling etter hvert, så det er bare å stå på.

En ny klokke taper jeg vannvittig i verdi. Jeg har nettopp prøvd å selge en 1,5 år gammel Longines GrandeVitesse som ny koster 17 000,- for 7000,- uten å lykkes... Longines oppnår ikke spessielt gode priser i 2. håndsmarkedet.

Hadde jeg vært deg, Jott, ville jeg brukt tid og satt meg inn i dette før jeg kjøpte noe. Om du kjøper fra bruktmarkedet vil du kunne få VELDIG mye morsomt.

Det viktigste å ta hensyn til er hvordan klokken passer på deg. Har du f.eks små håndledd kan du se på ndure's samling og hva han har fått til.
Har du middels/normale kan du se på det meste. Da er det mest din egen komforsone som bestemmer hvor stort ur du vil ha. Jeg, f.eks, har litt tynne håndledd og har en maksgrense på 42mm i diamater på urene jeg kjøper. Ved mindre det er noe spessielt, selvsagt. :p
Store håndledd = større ur vil ikke se for dumt ut, "normale" ur ser bra ut.
 
Rousp: Har satt meg inn i det endel allerede. Lest og spurt litt rundt på andre forumer, nettsider etc. Føler meg ganske klar for et klokkekjøp nå.

Jeg har prøvd å se litt på Finn, kjøp og salg forumet her og noen utenlandske nettsider. Er desverre litt usikker, og føler at jeg enten finner det som er over min prisklasse, eller det som er i min prisklasse men som ikke er det jeg leter etter. Jeg skal se litt mer, men ettersom at jeg skal bruke såpass mye penger (for meg) på førsteklokke så vil jeg være 100% trygg på hva jeg kjøper. Men finner jeg noe brukt som jeg virkelig ikke kan si nei til, vil jeg nok velge den ovenfor forhandlerkjøpt.

Jeg har veldig tynne håndledd, og har prøvd flere størrelser. Longines klokken satt som et skudd med sine 38mm. Noe større kvier jeg meg litt for.

Takk for svar :)
 
Rousp: Har satt meg inn i det endel allerede. Lest og spurt litt rundt på andre forumer, nettsider etc. Føler meg ganske klar for et klokkekjøp nå.

Jeg har prøvd å se litt på Finn, kjøp og salg forumet her og noen utenlandske nettsider. Er desverre litt usikker, og føler at jeg enten finner det som er over min prisklasse, eller det som er i min prisklasse men som ikke er det jeg leter etter. Jeg skal se litt mer, men ettersom at jeg skal bruke såpass mye penger (for meg) på førsteklokke så vil jeg være 100% trygg på hva jeg kjøper. Men finner jeg noe brukt som jeg virkelig ikke kan si nei til, vil jeg nok velge den ovenfor forhandlerkjøpt.

Jeg har veldig tynne håndledd, og har prøvd flere størrelser. Longines klokken satt som et skudd med sine 38mm. Noe større kvier jeg meg litt for.


Takk for svar :)

Med sette meg inn i mener jeg nok til å gå for et bruktkjøp. Om en 38mm klokke sitter bra er du nede i en størrelse (40-42mm er langt vanligere) som gjør det mulig å gjøre noen seriøst gode bruktkjøp! :)

Dog forstår jeg godt om du ønsker følelsen av å handle nytt over disk. Kjenner den lysten, brukte Longinen for å stille min trang for den følelsen.

Edit:
Leste nett intro meldingen din. Med et håndledd på 155mm kan du nok også vurdere større ur. Jeg har håndledd på 160mm og har funnet at min grense ligger i området 42mm.

Men, det er din smak som avgjør hva du liker. Noen liker oversize ur, andre liker mindre ur. Sistnevnte passer ofte bra til en klassisk klesstil. Klokker i området 40mm og oppover er en relativt ny oppfinnelse. ;)
 
Har faktisk tittet litt på brukt Seamaster, men er litt usikker tough.

Angående den Longinen så er det ikke helt sånn stil jeg er ute etter ennå. Skulle gjerne ha hatt en slik klokke og natostrap, men det får bli i neste omgang :p
 
Det viktigste er at du kjøper noe som du selv er fornøyd med. Det er tross alt du som skal gå med den;)
 
Har faktisk tittet litt på brukt Seamaster, men er litt usikker tough.
:p

Jeg Ser at Micke hos Dreamwatch.dk har flere flotte klokker i prissiktet 2- 10 k
på søstersiden First watch .dk, her ligger det ute blant annet 6 nyere Omega seamastere.
4 såkalte Bond versjoner- både quartz, vanlig automatisk og co axial modeller
alt i fra prisklassen fra rundt 6 lapper opptil rundt 10.
Her finner du også flere andre fine klokker i din prisklasse.
som jeg forstår har du ennå ikke fått helt øynene opp for Omega seamaster som klokke,
selv kan jeg knapt tenke meg noe mer allsidig enn en sort 2254 eller en 2534
nydelige og klassiske klokker i stål som passer så og si alle anledninger
umulig å gå feil med en sånn.
Du finner også et par breitlinger her til ca 10 k , en flott Colt gmt og en steelfish.
sjekk også ut Mywatch.dk her ligger det også mange flotte kvalitetsur til ditt prisnivå
ser her at det også ligger en Longiness diver (som du nevnte)fra 2010 m alle papirer for knappe 9 lapper
et godt råd er å ta deg veldig god tid før du kjøper noe
så du er helt sikker på at du får det du virkelig ønsker selv og får en klokke du trives med i mange år fremover:):)
andre tips som andre her har nevnt før ,følg med her på kjøp og salg sidene på tidssonen ,
denne siden kan du sjekke ut en samlet oversikt over mange salgssider fra diverse klokke forum,veldig grei side som jeg daglig følger med på
Lykke til:)
 
Etter min mening blir jo Seamaster en helt annen type klokke. Blir litt mer sporty kan du si. :rolleyes:
 
Tikk takk: Takk! Skal bruke litt tid utover dagen å se på de sidene du listet opp.

Jeg har et spørsmål. Klokka jeg vurderer, finner jeg ikke på nettsiden til Longines. Modellnavnet/nummeret er L2.628.4.78.3

Er det en utgått modell? Isåfall, hvor lenge har den ligget i butikken? Har det noe å si hvor lenge den har ligget stille bak et monter? Egentlig så regner jeg med at jeg ikke får den som er utstillt, men en ny en? Det er en autorisert forhandler, hvis dere lurte på det.

Hehe, som dere skjønner så er mine kunnskaper på bunnivå.
 
Tikk takk: Takk! Skal bruke litt tid utover dagen å se på de sidene du listet opp.

Jeg har et spørsmål. Klokka jeg vurderer, finner jeg ikke på nettsiden til Longines. Modellnavnet/nummeret er L2.628.4.78.3

Er det en utgått modell? Isåfall, hvor lenge har den ligget i butikken? Har det noe å si hvor lenge den har ligget stille bak et monter? Egentlig så regner jeg med at jeg ikke får den som er utstillt, men en ny en? Det er en autorisert forhandler, hvis dere lurte på det.

Hehe, som dere skjønner så er mine kunnskaper på bunnivå.


Neida. Den er ikke utgått. Jeg fant den i går. 38 mm og det hele.:D
 
Velkommen til forumet! Ikke tenkt på at du ikke kan så mye om klokker ennå, læringskurven på forumet er bratt:) Det er meget spennende med første klokkekjøp! Longines er et godt merke med en lang historie, og det er en stilig klokke du har sett deg ut. Jeg ville også tenkt på hvor anvendelig den er. Som eneste klokke ville jeg nok valgt en litt mer robust en, siden det er ganske mange daglige aktiviteter jeg ikke ville tatt med den Longinesen på. Alternativt kan du supplere med en rimelig Seiko for de litt røffere aktivitetene:) Denne kan jeg anbefale på det varmeste http://www.chronograph.com/store/mli_viewItem.asp?idproduct=176 . Uansett er det du som skal kjøpe klokken, kjøp den som tiltaler deg mest :)
 
Takk, topale.

Jeg har tenkt litt over hvor anvendelig den er, ja. Jeg regner med at den vil holde seg på nattbordet de dagene hvor kun vanlig skole og fritid ikke er på skjemaet. Seikoen du linket til ble, hva skal jeg si.. Litt for mye for meg kansje. Har sett litt på en Seiko 5 Automatic dressklokke som 2. klokke, men tviler litt.

Jeg blir litt nummen i knærne når jeg ser en Submariner med Natostrap, men en Rolex er utelukket. Så en Invicta Pro Diver f.eks er mest sannsynlig neste på lista. Men det er ikke før på nyåret.