"Første klokke" - Omega seamaster 50'-60' talls. Trenger råd.

Medlem
8. jan. 2013
Innlegg
9
Sted
Oslo
Hei!

Har lite til ingen kunnskap hva gjelder klokker. Og er derfor redd for å trå feil ved et klokkekjøp. Håper på noen tips og råd fra dere :)

Er blitt frelst av 50/60 talls seamaster og kunne derfor tenkt meg en slik. Hva bør jeg se etter på en Omega Seamaster fra den tiden?

Har foreløpig funnet frem til et par på finn.

(Nr 1 og 4 av klokkene)
4 stk Omega Seamaster i stål, 1951-1964, renset og ettersett

Tar imot alt av informasjon med et takk! :)
 
Du er trygg når du kjøper av Dag - har gjort det selv.

Min seamaster som er kjøpt hos, og akkurat gjennomgått av Alf Lie:

C8363EDA-8279-4510-B090-6A27B0351391-4234-000008D1D7DBCD75.jpg
 
Du kommer til å bli glad i seamastern.
Jeg synes disse virkelig viser frem elegansen i en klokke. Flott, men samtidig diskret og ikke prangende( som mye av dagens store urvkan være)

Min er fra 1963 og er den av mine som selv etter 50 år holder tiden best.

Beklager reposting av gammelt bilde:cool:
AB5A33D2-B7D0-40CC-BBCE-126F430432E2-3478-00000940461D1334.jpg
 
Er 37,5 mm inkludert kronen?

Hva ligger disse på i pris, om jeg kan spørre?

Hva er forskjellene på 552 og 269?

:)

552 er automatisk opptrekk ( rotor om dreier rundt med håndbevegelsen) og 269 er manuel opptrekk ( trekkes opp med kronen en gang i døgnet).

Pris er avhengig av tilstand.
 
Her har et forummedlem laget et bloginnlegg, som kanskje kan være av interesse: Arnes Nerdorama: april 2012

Hyggelig lesning som gav meg en fin innføring :)


Du kommer til å bli glad i seamastern.
Jeg synes disse virkelig viser frem elegansen i en klokke. Flott, men samtidig diskret og ikke prangende( som mye av dagens store urvkan være)

Min er fra 1963 og er den av mine som selv etter 50 år holder tiden best.

Beklager reposting av gammelt bilde:cool:
AB5A33D2-B7D0-40CC-BBCE-126F430432E2-3478-00000940461D1334.jpg

Har tittet på seamasterene en stund og er som du sier: flott, men diskret! Akkurat det jeg ser etter i en klokke. Dette er jo klokker som nesten er 3 ganger min egen alder, men fortsatt like riktige designmessige idag. Bare dette gir stort inntrykk.


552 er automatisk opptrekk ( rotor om dreier rundt med håndbevegelsen) og 269 er manuel opptrekk ( trekkes opp med kronen en gang i døgnet).

Pris er avhengig av tilstand.

Hva er å foretrekke, mtp holdbarhet?
 
Jeg kjøpte også en Seamaster fra Dag Braanaas, en fra 1957.

320.jpg


Dag er veldig hyggelig og trygg å handle med. Jeg betalte 4000,- for min(ikke med den remmen som er avbildet)
Klokke med sjel og mye glede, men det er verdt å merke seg at desse vintageklokkene absolutt ikke tåler vann. Min skive ble anløpt av at jeg bar den daglig i 3 uker.
Det har redusert gleden og armtiden vesentlig, klokken var tenkt utlagt for salg men adoptert av min kone - hun hadde sko som matchet reimen perfekt...:)

Så dette er ur for spesielle anledinger, da er manuelt verk helt greit, siden man stiller og trekker nå man tar den på og tar den av lenge før den trenger ny trekking.
 
Kan brukes hver dag så lenge man holder klokka nogenlunde tørr, jeg bruker selv stort sett bare klokker fra 50-60-tallet til daglig og har gjort det de siste 20 årene, har aldri hatt problemer med at de blir fuktige og at f.eks skiva blir anløpt pga dette.

Men som sagt pass på vann, litt regn bør ikke være noe problem!
 
Klokken jeg kjøpte hadde ikke orginal krone, vet ikke om det hadde noe å si, men har nå fått montert orginal krone i ettertid. Jeg brukte klokken hver dag, ute på tur i regnvær, men klokken var jo under jakken så jeg trodde det var OK. Men det har nok blitt svette/kondens/væte trukket opp fra kanten på ermet. I alle fall ble skiven anløpt rundt hele kanten. Det er mao ingen friluftsklokke, til kontorbruk er det sikkert helt greit. Jeg synes bare det er viktig å presisere at det ikke er noen allroundklokke.
 
Når det gjelder klokkeskiver, menes det at skiven er missfarget pga. flukt.

Takk:)

Klokken jeg kjøpte hadde ikke orginal krone, vet ikke om det hadde noe å si, men har nå fått montert orginal krone i ettertid. Jeg brukte klokken hver dag, ute på tur i regnvær, men klokken var jo under jakken så jeg trodde det var OK. Men det har nok blitt svette/kondens/væte trukket opp fra kanten på ermet. I alle fall ble skiven anløpt rundt hele kanten. Det er mao ingen friluftsklokke, til kontorbruk er det sikkert helt greit. Jeg synes bare det er viktig å presisere at det ikke er noen allroundklokke.

Klokken vil i tilfellet kun bli brukt til kontor/studier, så da er jeg vel i så fall safe.