Første dressur (ny i en stor og ukjent verden)

Medlem
30. april 2012
Innlegg
2
Hei!

Utrolig glad for at jeg fant denne siden, fordi jeg er i en liten knipe!
Har litt penger jeg ønsker å legge i et flott og helst litt enkelt dressur.

Mine kriterier er at klokken ikke er for stor, at den har en lær-reim og at prisen ikke går for mye over 25000 da jeg ønsker å bruke resten på investeringer. Dette er en klokke som kommer til å bygge opp en sterk affeksjonsverdi hos meg da det så og si blir en gave fra min avdøde og savnede bestemor. Det er med andre ord ikke ubetydelig at det er et kvalitetsur. Edle metaller er å foretrekke, men velger heller en stålklokke fra et bedre merke hvis det må velges (kanskje litt snobbete holdning?)

Av klokker jeg har tittet på virker IWC portofino spennende!
Innenfor vintage markedet har jeg lite peiling og det virker litt skummelt, men prøv gjerne å overbevise meg dersom dere mener det trengs! :p

Håper det er noen som kan hjelpe meg, det hadde vært kult! :D
 
Hei og velkommen! Nettopp hjemme fra en fuktig kveld, så ta mine ord med forbehold.
Du sier ikke noe om uret kan være brukt eller nytt. Du ønsker edelt metall...

Hvis brukt er akseptabelt, sjekk ut rolex day Date i gull:)
 
Jeg vil foreslå å holde seg til stål ja.

Siden det er god skikk her på forumet å foreslå NTT™(*) går det an å se på denne http://www.urverket.no/omega-seamaster-aqua-terra-black-dial-leather-p-10149.html som jeg synes er fin i form av at det er på en måte et pent ur, men det er samtidig litt sportslig og ujålete.


omega-seamaster-aqua-terra-231.13.42.21.06.001_LRG.jpg


(* Noen Tusen Til)
 
Her har det jo mye å si hva du mener med for stort, men hvis ikke 40mm er for stort hadde jeg kikket nærmere på denne. Jeg har prøvd denne modellen selv og den er classy som bare det.
In house verk og masse historie følger også med på kjøpet.
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?11096-FSOT-Zenith-Captain-Central-Second

Er ikke ofte en tråd kan konkluderes etter første svar, men denne gangen er det faktisk fult ut mulig.

Eventuelt så kjøper OP en 14060 og har en "dressklokke" som vil fungere til alt resten av livet :). Men Zenithen der er virkelig nydelig.
 
Hei! En skikkelig artig nøtt du har der :cool:

Siden du åpner for vintage/brukt, vil utvalget ditt være betydelig større enn om du kun hadde sett på nytt. Pre-loved er bra ;)

En skikkelig pen Omega C. Pie Pan er jo en klassiker, men noe skjør da det er vintage. Da har du også budsjett til to klokker, feks en Seamaster som beater. :D Men la meg ikke spore av.

En Omega Aqua Terra er ikke dumt, eller en Rolex Datejust (brukt). Særlig sistnevnte er 1.01 innen dressur.

Om du skal kjøpe brukt, vil jeg anbefale å handle her på TS eller fra anerkjente selgere på The Rolex Forums. Ved kjøp fra utlandet må du beregne en ekstrakostnad på 25% i mva til vår kjære Stat. Jeg vil også anbefale deg åprøve så mange klokker som mulig før kjøp og bruke noen måneder på dette, slik at du virkelig finner den klokken du vil knytte følelser til. Ta gjerne turen på NURK-møter, der er det sikkert mange godbiter du kan klå på og entusiaster å preike med.

En for kjapp utvelgingsprosess kan medføre fare for at du havner i "flippehelv***" som mange av oss andre ;) :D

Lykke til!
 
Takk for mange hyppige svar!

Zenithen var en stilig klokke, og jeg støtter nesten forslaget om å gå med den opp ned! Dessverre var det ikke sånn at jeg ble forelsket ved første øyekast. Igjen dessverre. Tror det er bezelen som ikke helt appellerer til meg. Liker de som ser "litt eldre" ut hvis dere skjønner, litt som IWC portofinoen: http://www.urverket.no/iwc-portofino-silver-dial-croco-strap-p-13469.html

Noen som har noen erfaringer med urverket.no?
 
Det finnes masse brukere her inne med erfaringer fra urverket.no, om du søker finner du nok mange.

Kort oppsumert, urverket.no leverer klokker som kjøpes hos billigst mulig AD og selger den videre til deg. Klokken bestilles ikke før etter at du har betalt klokken, altså kan det ta lenger tid enn det urverket oppgir før klokken kommer. Om du ikke har dårlig tid og du ikke oppnår like god pris hos AD her i Norge ser jeg ikke noe problem med å handle der. Om du ønsker å prøve klokkene mener jeg at dette er en modell Alf Lie pleier å ha inne.

Lykke til på jakten, IWC er et kjempemerke!

Edit: Jeg ser klokken du linker til er på lager hos urverket.no, dette er jo positivt, men her må du passe på at den ikke har ligget lenge på lager da garantikortet etter boken skulle vært stemplet når de mottok klokken.
Edit2: Synes ikke 10% rabatt er noe og skryte av, her gjør du en tryggere, bedre og hyggeligere handel hos Alf Lie.
 
Med en gang noen nevner dressur får jeg store problemer med å slutte og tenke på en fantastisk klokke fra Jeager LeCoultre. Hadde det vært jeg som skulle kjøpt hadde det 100% sikkert blitt en Revero Grande:) burde være mulig å få en pent brukt i stål ikke så langt unna den prisen. Vil anbefale å se litt på den også:) lykke til med valget!
 
Takk for mange hyppige svar!

Zenithen var en stilig klokke, og jeg støtter nesten forslaget om å gå med den opp ned! Dessverre var det ikke sånn at jeg ble forelsket ved første øyekast. Igjen dessverre. Tror det er bezelen som ikke helt appellerer til meg. Liker de som ser "litt eldre" ut hvis dere skjønner, litt som IWC portofinoen: http://www.urverket.no/iwc-portofino-silver-dial-croco-strap-p-13469.html

Noen som har noen erfaringer med urverket.no?

Jeg kjøpte gjennom urverket, og må bare si du må ha TÅLMODIGHET! Når det er sagt så fikk jeg det jeg skulle, men garantier og alle papirer som seg hør og bør. Er svært fornøyd med kjøpet og når man får klokken glemmer man fort frustrasjonen. :p
Støtter forøvrig JLC forslaget:p
 
Støtter JLC da de lager fantastiske ur, alle med inhouse til en virkelig fordelaktig pris ifht andre High end merker. Hva med en master ultra thin. Jeg har forelsket med i ultra thin moon i rosegull. Mener du kan få den plaine i stål til rundt 30k.
 
Hva med en IWC Portuguese ? Denne modellen får du nok et pent eksemplar av innenfor ditt budsjett, og jeg synes den ser bedre ut enn de nye og større Portuguesene med 7 dagers verk. I hvertfall mitt favoritt dress ur.
28032011198.jpg
[/IMG]