Første automatiske klokke.

Medlem
26. okt. 2017
Innlegg
9
Sted
Møre & Romsdal
For mange herrens år siden fikk jeg min første klokke som kostet over 50 kroner. Riktig nok en Lorus dressklokke som jeg satte skinnreim på. Det siste halvåret har jeg ønsket meg enda en klokke så jeg kan bytte på litt.

Jeg var minutter unna en Daniel Wellington da jeg bestemte meg for og heller google etter anbefalte klokker som var automatiske, da jeg liker den "hakkløse" bevegelsen på viseren og generelt beundrer kunsten av bevegelsene og presisjonen. Det var god jeg gjorde det da jeg fikk se en ny verden av klokker, og ikke de samme klokkene "alle" bruker (MVMT, Daniel Wellington, Michael Kors ol.). Jeg fikk litt dilla og begynte å se litt på historie og typer klokker. Mer eller mindre fant jeg ut at jeg vil ha en dykkerklokke da jeg svømmer nokså ofte og da jeg ønsker å ha en klokke jeg kan bruke til finklær samtidig. Jeg syns en klokke kan være en fin samtalestarter, og når det gjelder mekaniske underverker, synes jeg at historie og kvalitet for penger bør være en god pekefinger, selv om det ikke bør være en fasit.

Jeg så litt på Steinhart Ocean One Ceramic, fra alt jeg har fått med meg så er det en klokke av kjempegod kvalitet mtp. pris (en pris jeg godt kan strekke meg til), men er usikker på om jeg vil ha en tysk homage av submariner (ikke noe ille i seg selv) som har en relativ kort "historie". Gjerne kom med argument for/imot denne klokken, for den er ikke ute av hodet enda. Jeg så også på Christopher Ward C60 Trident og trodde jeg hadde funnet en fantastisk flott klokke med tridentvisere, men så fant jeg ut at de hadde herpet klokken med den nye logoen klokka 9, samtidig som at det var en heftig pris. Har også hørt fra noen kollegaer at Seiko SKX007 er en veldig bra klokke som første, men jeg liker ikke at krona stikker ut klokka 4, også liker jeg heller ikke dialen på den.


Så etter en del søking igjennom både dette forumet, reddit, andre forum og youtube, har jeg funnet en liten liste som er aktuell:

- Seiko SNZF17J1
- Seiko SBDC051 (ny og litt dyrere, men jammen meg flott)
- Glycine Golden Eye Combat Sub

Jeg valgte også to flotte dressklokker som eventuelt får ta over for Lorusen etterhvert.
- Tissot Tradition Powermatic 80 Open Heart
- Seiko SARB033

Jeg har dessverre ikke økonomi til noe stormanns greier, så jeg tenkte på rundt 5.000 ,- maks, så får jeg heller oppgradere etterhvert.

Må ellers si at det er litt morsomt å søke rundt på forskjellige klokkeforum, blant annet et bilde jeg kom over da jeg søkte på hvorfor det er mercedeslogo på viserne til Rolex, "fordi andre bilmerker ikke ser like bra ut".
expskoda.jpg

Men ja, da tenkte jeg at jeg skulle spørre om hva dere synes om den lille lista mi, og muligens andre klokker som kan anbefales.
 
Hiver meg på anbefalingene til kollegaene dine. Skx007 er svaret du leter etter :) Men kjøp samtidig en lenke fra strapcode.com og bytt ut den grusomme gummiaktige reima som står originalt på den. Da får du en allrounder du blir glad i og til en uslåelig pris :) (creationwatches.com)
20170901_200015.jpg
 
Først, honnør til deg for å ha gjort en innsats ved å lese deg opp om hva som er der ute, og å gjøre deg tanker om hva du er ute etter. Du er blant fåtallet som gjør dette, og jeg må ærlig innrømme at jeg til å begynne med hoppet elegant over tråden din. Men, så feil kan man ta!

Du sier du ikke liker skive og krone på SKX007, og budsjettet er 5000kr..
De jeg foreslår strekker litt i budsjettet ditt, opp til snaut 7000kr, men det er i god Tidssone-ånd :p
Det er godt mulig det er litt rabatter å hente hos en evt. forhandler, uten at jeg tør påstå noe.

Certina DS Action, med det nye Powermatic 80 urverket, enten på lenke eller på original gummi. Det er etter min mening noe av det beste man kan få, sett som et hele. Du får 300m vanntetthet, et urverk med gangreserve som tåler å ligge fra fredag til mandag uten å brukes, og et flott utseende.
image.jpeg


image.jpeg



image.jpeg

Lykke til, og hold oss oppdatert :) Velkommen til Tidssonen!
 
Først, honnør til deg for å ha gjort en innsats ved å lese deg opp om hva som er der ute, og å gjøre deg tanker om hva du er ute etter. Du er blant fåtallet som gjør dette, og jeg må ærlig innrømme at jeg til å begynne med hoppet elegant over tråden din. Men, så feil kan man ta!

Du sier du ikke liker skive og krone på SKX007, og budsjettet er 5000kr..
De jeg foreslår strekker litt i budsjettet ditt, opp til snaut 7000kr, men det er i god Tidssone-ånd :p
Det er godt mulig det er litt rabatter å hente hos en evt. forhandler, uten at jeg tør påstå noe.

Certina DS Action, med det nye Powermatic 80 urverket, enten på lenke eller på original gummi. Det er etter min mening noe av det beste man kan få, sett som et hele. Du får 300m vanntetthet, et urverk med gangreserve som tåler å ligge fra fredag til mandag uten å brukes, og et flott utseende.
Vis vedlegg 64492

Vis vedlegg 64494


Vis vedlegg 64493
Lykke til, og hold oss oppdatert :) Velkommen til Tidssonen!
+1
Forrige utgave av DS Action er flott, men faceliften gjorde den bare helt utrolig kul! Løp og kjøp!
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis og Preacher
Først, honnør til deg for å ha gjort en innsats ved å lese deg opp om hva som er der ute, og å gjøre deg tanker om hva du er ute etter. Du er blant fåtallet som gjør dette, og jeg må ærlig innrømme at jeg til å begynne med hoppet elegant over tråden din. Men, så feil kan man ta!

Du sier du ikke liker skive og krone på SKX007, og budsjettet er 5000kr..
De jeg foreslår strekker litt i budsjettet ditt, opp til snaut 7000kr, men det er i god Tidssone-ånd :p
Det er godt mulig det er litt rabatter å hente hos en evt. forhandler, uten at jeg tør påstå noe.

Certina DS Action, med det nye Powermatic 80 urverket, enten på lenke eller på original gummi. Det er etter min mening noe av det beste man kan få, sett som et hele. Du får 300m vanntetthet, et urverk med gangreserve som tåler å ligge fra fredag til mandag uten å brukes, og et flott utseende.
Vis vedlegg 64492

Vis vedlegg 64494


Vis vedlegg 64493
Lykke til, og hold oss oppdatert :) Velkommen til Tidssonen!
+1
Et flott og ærlig ur!
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Ok, på tide å banne litt i kirka. Jeg er heller ikke kjempestor fan av SKX007 :eek: Synes kassen er klumpete og at 7s26-verket er relativt primitivt. Har hatt et par klokker med det urverket, men jeg savner alltid muligheten for manuelt opptrekk og nøyaktigheten er et sjansespill. Skulle jeg absolutt valgt en klokke fra SKX-serien hadde jeg nok gått for SKX013. IMO ser kassen mye mer harmonisk ut på den. Dog har den også 7s26-verket.
SKX013K2-7.jpg



Synes @Preacher har et godt forslag her. Certinaen ser meget bra ut og har et godt urverk med 80 timers gangreserve. Powermatic 80-urverket ble utviklet som et samarbeid mellom Tissot og ETA og nå har det også funnet veien til andre Swatch Group-merker som Certina. Det er en videreutvikling av den kjente arbeidshesten ETA 2824-2. Jeg har ingen personlig erfaring med dette verket, men det fremstår for meg som et robust og nøyaktig urverk som bør vekke interesse hos klokkeinteresserte :)


Får vel komme med noen forslag selv også. Så dersom du ikke allerede har sjekket ut dykker-serien til Hamilton anbefaler jeg å gjøre det :)


Hamilton Khaki Navi Scuba H64515133 (urverk: ETA 2834-2)
H64515133_7.png




Hamilton Khaki Navi Scuba H82335131 (urverk: cal H-10. Om jeg har skjønt det rett er dette mer eller mindre samme urverket som Powermatic 80)
h82335131.png




Hamilton Khaki Navi Scuba H82305131 (urverk: cal H-10)
h82305131.png
 
Velkommen til forumet! For cirka et år siden var jeg i samme situasjon som deg, og jeg kjøpte en SKX007 som første ur. Denne har jeg fortsatt, men jeg falt aldri helt for SKX'n selv. Seiko er et fint merke å starte med synes jeg selv, men utvalget er så stort at det er vanskelig å lete seg frem til riktig modell. Om jeg skulle anbefalt ett ur ut fra det du skriver, så ville jeg tipset deg om Seiko Alpinist. Denne er robust og pen på samme tid. -Den er ikke spesielt svær, så hvis du har store håndledd kan den se litt liten ut. Det er ingen dykker, men tåler vann bra, og er pen nok for dress.
20170613_164535.jpg


Ellers kan du også finne mye spennende brukt til under 5 tusen på markedet her på forumet, eller andre bruktmarked. Det handler stort sett om hvordan den ser ut på ditt håndledd, og hva du synes selv, så du bør helst få prøvd den før du kjøper. Lykke til med valget!

Jeg benytter sjansen til å snikreklamere for denne også: En CWC Royal navy diver med ETA 2824 urverk.
20171016_184733.jpg
 
Velkommen til forumet! For cirka et år siden var jeg i samme situasjon som deg, og jeg kjøpte en SKX007 som første ur. Denne har jeg fortsatt, men jeg falt aldri helt for SKX'n selv. Seiko er et fint merke å starte med synes jeg selv, men utvalget er så stort at det er vanskelig å lete seg frem til riktig modell. Om jeg skulle anbefalt ett ur ut fra det du skriver, så ville jeg tipset deg om Seiko Alpinist. Denne er robust og pen på samme tid. -Den er ikke spesielt svær, så hvis du har store håndledd kan den se litt liten ut. Det er ingen dykker, men tåler vann bra, og er pen nok for dress.
Vis vedlegg 64513

Ellers kan du også finne mye spennende brukt til under 5 tusen på markedet her på forumet, eller andre bruktmarked. Det handler stort sett om hvordan den ser ut på ditt håndledd, og hva du synes selv, så du bør helst få prøvd den før du kjøper. Lykke til med valget!

Jeg benytter sjansen til å snikreklamere for denne også: En CWC Royal navy diver med ETA 2824 urverk. Vis vedlegg 64515

Alpinisten er nydelig og allsidig! Den har vel skru-krone og 200m vanntetthet, så det skal være null problem å svømme med den :)

Synes den ser helt fantastisk ut på jubilee-lenke!

ss201820b058s_seiko-alpinist-sarb017.jpg

ss201805b064_seiko-alpinist-sarb017-5.jpg
 
Takk for svar, har sett at flere Seikoer har benevning J og K til slutt virket jeg forstår er etter hvor de er laget, så da lurer jeg på om det er en fordel å ha en klokke laget i Japan kontra annet? Er visstnok ikke kvalitetsforskjell så langt jeg har fått lest meg opp. Fant også ett lite selskap kalt "Spinnaker" som fokuserer på maritime klokker, hvor disse var nydelige i mine øyne. Er det noen som har erfaring med merket?
SP-5043-01_1024x1024.jpg
SP-5044-01_1024x1024.jpg
 
Høres litt ut som meg. Jeg gikk for en Hamilton Field Khaki med ETA 2824-2. Er storfornøyd med den. Veldig solid og flott klokke til en fornuftig pris. Selges vel ikke mye i Norge men kan bestilles fra urverket. Jeg kjøpte min hos autorisert forhandler i Estland.
 
Har egentlig latt 007'en fått komme inn på den bedre siden av meg, så jeg går nok for den i første omgang og modifisere den senere (J-versjonen). Men da jeg ikke er noe fan av den lenken som kommer med som jeg også har hørt er dårlig, fant jeg en på creationwatches. Da får jeg en nato-rem på kjøpet som jeg synes passer godt til, så får jeg kjøpe Super Oyster Bracelet senere. Men jeg lurte på om man har gode tilbakemeldinger fra creationwatches - om det er verdt og anskaffe den gjennom de?

Forøvrig bilde:
q18Dprk.png



Så får jeg se om jeg skaffer meg en gammel og fin Omega fra chrono24 eller lignende.
 
Høres litt ut som meg. Jeg gikk for en Hamilton Field Khaki med ETA 2824-2. Er storfornøyd med den. Veldig solid og flott klokke til en fornuftig pris. Selges vel ikke mye i Norge men kan bestilles fra urverket. Jeg kjøpte min hos autorisert forhandler i Estland.

Jeg tok foresten feil. Det er ikke ETA 2824-2 i Hamiltonklokker lengre men et nytt ETA-urverk, et sterkt modifisert 2824, som visstnok er likt det i Tissot Powermatic 80. Hamilton kaller det caliber H-10. De har blant annet senket beat raten til 21600bph og økt power reserve til 80 timer. Kommer nok i flere klokker etterhvert.

Siden dette er min første mekaniske klokke kunne jeg ikke se forskjell. Men min har definitivt H-10.