Får ikke åpnet Seiko klokke

Medlem
12. nov. 2012
Innlegg
99
Sted
Drotningsvik, Bergen
Jeg kjøpte en Seiko 5 Sport på bukten, og er ganske fornøyd med kjøpet.
Men som tittelen sier, får jeg ikke åpnet lokket på den for det sitter meget godt fast.
Noen som har noen tips til hvordan jeg lettere kan få åpnet den, evt feste den eller noe?
Dette har jeg prøvd-

Tar imot alle tips her, folkens :)

-Regje
 
Limpistollim på baklokket også setter du den fast på en plank eller lignende. (Jeg har brukt kjøkenbenken men det synes ikke samboeren min var en god ide :p)
Baklokket vipper/skjærer du løst med en kniv etterpå.
 
Hatt samme problemet et par ganger selv. Løste saken med å tre en sokk rundt kassen før jeg grep tak i kassen mellom lugsene med en rørtang. Hold tanga med ene hånden og vri opp baklokket med den andre, bare vær forsiktig så det ikke glipper og lager stygge spor i kassen/lokket.
 
Jeg bruker en slik når jeg åpner mine klokker. I tillegg bruker jeg også en slik som jeg setter fast i skrustikken, men man kan også sette kassen rett i stikken.

Slenger med et dårlig bilde også:)
 
Jeg bruker en slik når jeg åpner mine klokker. I tillegg bruker jeg også en slik som jeg setter fast i skrustikken, men man kan også sette kassen rett i stikken.

Jeg har en ganske lik kasseholder, så får prøve dette når jeg kommer hjem fra jobb :)
Hvis ikke det er nok, får vell nissen gå innom biltema i julen :p

-Regje
 
Den modellen som @Hopie bruker er nok best, bortsett fra et særdeles kostbart utstyr med innebygd skrustikke og et stort hjul på toppen som meget kontrollert gir stor kraftoverføring. Mange klokker har lokk som sitter så hardt at man ikke klarer å få nok moment med en kasseåpner alene, man er ikke sterk nok til å holde kassen helt stille i hånden. Ender ofte bare med riper, siden det er lett å glippe. Hvis jeg merker det minste motstand så setter jeg kassen i en kasseholder og deretter den i en skrustikke. Da kan man bruke begge hender på kasseåpner, en for å lage moment og en som sikrer at verktøy er helt vannrett på kassen. Jeg bruker jaxa som det største verktøy på øverste bildet er inspirert av til det meste. Til Oyster har jeg eget verktøy som er laget til tohåndsbruk. Vil legge til at denne type kasse i særdeleshet er lett å glippe på / lage riper på hvis man ikke holder selv korrekt verktøy fullstendig vannrett.
 
Redigert av en moderator: