(Extrem) Bruks sub, hvor finner man slikt...?

Den kom Eterna med i 1948.. Hvis man ser på urverk på gamle EternaMatic var de langt framme i utviklingen av moderne selvtrekkende urverk, men så var heller ikke Eterna en bilig klokke :)

Sant nok! Rolex kom også med et nytt "3 visere" urverk på Basel-2015: 3255 som har mange forbedringer

Disse er bare brukt i de Day-Date modeller: Overraskende nok siden urverket tåler mer juling og mindre vedlikehold enn de andre...Og i sted å bli brukt i de "verktøy-klokker", kommer det ut i "kontor-utgaver":confused:
Jeg skal aldri forstå meg i Rolex sin utviklings retning og prioritering.
http://www.ablogtowatch.com/rolex-day-date-40-watches-rolex-3255-movement-baselworld-2015/

Sant nok! Rolex kom også med et nytt "3 visere" urverk på Basel-2015: 3255 som har mange forbedringer.
Disse er bare brukt i de Day-Date modeller: Overraskende nok siden urverket tåler mer juling og mindre vedlikehold enn de andre...Og i sted å bli brukt i de "verktøy-klokker", kommer det ut i "kontor-utgaver":confused:

Man må kanskje prøve de ut i et begrenset opplag først (?), nevnte Eternamatic verk i 1948 kom først ut med et lite kaliber for en dameklokke, først et par år senere i vanlig størrelse og herreklokke ..

Man må kanskje prøve de ut i et begrenset opplag først (?), nevnte Eternamatic verk i 1948 kom først ut med et lite kaliber for en dameklokke, først et par år senere i vanlig størrelse og herreklokke ..

Egentlig ikke. etter min mening. Alt var "prøvd" før. Kulelager system er nå basis til alle.
Rolex bruker stål kulegaler.
Men Girard Perregaux gikk lenger ut ved å bruke keramisk kulelager: Allerede i 2003.
http://www.thepurists.net/forum/gp/gp_cb/gp_ceramics.htm

Og den ny(2015) lettere escapement og escapement-wheel "Chronergy" Rolex bruker er ikke noe helt nytt heller.
Den Chronergy escapement med "luftig" escapement-wheel var allerede brukt av Seiko for samme grunn: Lettere deler og mer effektivitet, holdbarhet...Som de sier hos Rolex "...a cut-out design to make it lighter and reduce its inertia..."
Under kan du se den Rolex Chronergy escapement.
http://www.rolex.com/watches/baselworld-2015/new-calibre-3255.html

Og under der, den Grand-Seiko escapement (laget med MEMS technologi) først brukt i 2013 hvis jeg tar ikke feil.

@Kohe321 snakket om det tidligere: http://www.tidssonen.no/forum/threads/klokkecafé-løst-og-fast-om-klokker.11533/page-82
MEMS teknologi er født fra DARPA i 1986 (Microelectromechanical system)
Review under:
http://www.timezone.com/2013/06/17/the-four-that-caught-my-eye-grand-seiko-44gs-by-james-dowling/

Jeg tenkte på at de produksjonsmessig har kapasitets begrensinger og at de ikke vil putte alle eggene i samme kurv på en gang (usikkerhetsanalyse). De har tross alt en stor butikk som skal gå rundt. Jeg sykler en del og bildet over fikk meg til å tenke på mine gamle versus nye bremseskiver... :)

Jeg tenkte på at de produksjonsmessig har kapasitets begrensinger og at de ikke vil putte alle eggene i samme kurv på en gang (usikkerhetsanalyse). De har tross alt en stor butikk som skal gå rundt. Jeg sykler en del og bildet over fikk meg til å tenke på mine gamle versus nye bremseskiver... :)

Vel, det er på tid å snu: Det 3135 urverk som er i alle Submariner og SD, DSSD stemmer fra 1988.
Så langt jeg vet, den ble oppgradert rundt eller etter 2005 med en ny Parachrom hairspring.

Men Rolex er blitt veldig stor og som en dinosaur, den er blitt treg av sin egen masse.
J.C Quenet som var tidligere direktør på den -escapement/spirale- avdeling hos Rolex forklarer det bra i en russisk interview fra 2012 når han gikk over til Raketa for å bearbeide det nytt urverk "Automat".
Når han ble spurt om hvorfor han gjorte det slutt med Rolex, svarte han noe sånn(oversatt):

"Jeg ble lei av det, det er en stor bil med en haug av administrative hindringer. Alt er veldig treg, mesteparten av tiden jeg har brukt på det var for å løse organisatoriske problemer. Jeg ventet en uke for å få tillatelse fra ulike myndigheter rett og slett for å flytte skrivebordet til et annet sted."

• Liker
Reaksjoner: cosmo_dud
Ja, slik er det med alle store konsern. Jeg har jobbet for flere store internasjonale selskap (ikke klokkerelatert) og felles for de er at de ikke tar risiko. Så når Rolex selger 3135 i hopetall så skal det nok litt til før de endrer dette i stor skala.

Ja, slik er det med alle store konsern. Jeg har jobbet for flere store internasjonale selskap (ikke klokkerelatert) og felles for de er at de ikke tar risiko. Så når Rolex selger 3135 i hopetall så skal det nok litt til før de endrer dette i stor skala.

Der har du det;)
Problemet der er at kunden får ikke det mest oppdatert eller det beste Rolex har å gi.
Disse konserner skjerper seg bare hvis salget går plutselig ned eller hvis de har bestemt seg å selge mer en hovedkonkurrenten, "spise" en del av konkurrentens marked.
Siden Omega selger (kanskje) 800.000 klokker/år og Rolex er på rundt 1.000.000......Rolex tar det rolig.
Men Omega har bombert på urverk avdeling i siste og på en tydelig måte prøver å spise en bit av Rolex sin marked.
Hvis det skjer over årene: da skal Rolex våkne. Til gleden av alle Rolexofil.

"Skaff deg et ikon idag!
Prisene på disse er på vei til himmels!
Jeg leser selv på tidssonen.no og har fått vite at disse gikk for 25000 for bare et par år siden. Nå har de TREDOBLET seg! Og det fortsetter. Jeg priser inn en viss oppgang frem til et salg - derfor min pris. Regner med forståelse for dette!!!!
INGEN SKAMBUD ELLER BYTTEFORSLAG!!!!
OG VENNLIGST UTVIS VANLIG HØFLIGHET VED KONTAKT!!!"

Er det ikke bare å polere bezel, og evt selge med litt profitt?
Er nesten så jeg sender en mail til Klarna...