Explorer I vs. IWC mark xvi pilot ????

Medlem
22. april 2008
Innlegg
1.404
Hei!

De mente urene ligger i ca. samme prisklasse.
Begge er meget stilrene, tidløse og fine, ifg. meg ihvertfall. ;)
Explorer I er classic og har 'bedre' stål, men no-date!
Mark XVI er ganske classic og er antimagntisk (ikke i samme grad som Milgauss da), men har et eta-basert urverk.

Hvilket av disse to urene ville du ha valgt? [Kun étt av dem!]

Nysgjerrig på deres meninger og synspkt?
 
Bra sammenlikning! Når jeg kjøpte min IWC Pilot Chrono prøvde jeg en Mark XVI på hånda, den var meget stilren. Kler meget godt den svarte croc-remmen.
Av en eller annen grunn klarer jeg ikke helt å falle for Rolex Explorer. Den er også litt mindre enn Mark XVI, kanskje litt minste laget for en klokke som er litt mer sporty enn en ren "dress watch".

Prismessig ligger de vel ganske likt fra forhandler hvis du kjøper IWCen med lenke. Den blir vel litt billigere med rem (som den uansett kler best). Siden Explorer I ikke er den mest populære modellen i Rolex sitt sortiment blir vel bruktprisene (i hvertfall i utlandet) ganske like.

Jeg ville gått for Mark XVI :D
 
Takk!

Jeg har alltid likt Explorer I. Synes den er utrolig stilren, samtidlig som den er sporty.
Jeg liker IWC. De er utrolig stillig også, passer mer til dress. Men det ETA-baserte urverket plager meg litt.... Jeg foretrekker inhouse-urverk for å si det sånt. Jeg ville nok ha valgt IWCen hvis den har hatt et inhouse-urverk pga. sine innovasjoner...

Kanskje en av dem blir neste ur-kjøp;) :p
 
To litt uvanlige klokker dette her.. Begge er mye mindre og mer diskre enn det som er dagens trend. Begge har også historisk ballast. Explorer I med sin Mount Everest historie, og IWC Mark-serie med sin RAF-historie..

Personlig synes jeg begge er fine, men neppe noe som jeg noen gang vil kjøpe. Explorer I ser ut som nevnt litt "snål" ut, som en forminsket sportsklokke. IWC Mark XVI ser totalt anonym ut, men det kan jo være akkurat hva en ønsker..

Jeg hadde tross alt valgt Explorer, med sitt in-house urverk.

Blant Rolex' no-date modeller er Air-King min favoritt.. En understated Rolex. :)
 
Ja, begge er non-trendy ifg. dagens trend - og det liker jeg og kanskje mange andre....
For meg, skal ur være diskrete og fine for eieren - ikke for folk på gata som titter på det.
Stilrene og tidløse ur fra PP, Rolex, AP, IWC, JLC, Lange, Glashütte etc. appellerer meg mer enn dagens blingbling klokker (som Hublot, store Breitling'er o.l.).
 
Av de to modellene du nevner, ville jeg gått for IWCen. Et veldig stilig ur, men personlig syns jeg diameteren kan virke litt pinglete.

Dersom du ønsker et enkelt ur, ville jeg kikket nærmere på Glahütte Original Senator Sixties. Baksiden av dette uret er helt fantastisk. Spesiell krystall løsning og et flott urverk. Må tilføyes at dette er i en litt annen kategori en de sporty urene du nevner, men siden du snakker om stilrene og enkle ur som er mer en fryd for bærer enn for publiken, kom jeg på denne modellen ;)
 
Glashütte lager utrolig fine klokker! :)

Det er mange som lager/har lagt pilot-klokker... IWC, Stowa, Damasko(?), Sinn etc.
Jeg synes IWC sine er de originale. (IMO!)

Jeg ville nok antageligvis ha valgt IWCen når jeg skal velge enten den eller Explorer.
 
Kjøp den du liker best.

Selv har jeg både Explorer og Mark X, XII og Mark XV.

Jeg ville ikke lagt meg så mye opp i mytene. Hvis det er viktig bør du kjøpe en vintage Explorer eller en Mark XI, de ser begge moderne ut idag og de tåler å brukes daglig.

Jeg ville heller ikke lagt meg opp i om det er in-house verk eller modifisert ETA. IWC er svært flinke til å modifisere disse verkene og jeg har ikke hatt problemer med noen av dem. Det er kanskje ikke like fine verk som Rolex men de går like bra og tåler like mye. Fordelen med dem er at de er enklere å få service på når den tiden kommer. Rolex må sendes til egne uramakere mens det kan hende at du finner en lokal urmaker som kjenner disse verkene og kan ta service på dem.

IWC leveres som sagt både med skinnrem og lenke mens Explorer kun leveres med lenke. Hvis jeg måtte velge en av dem ville jeg kjøpt Mark XVI med skinnrem og folding clasp. Den er mer elegant enn Explorer eller Mark XVI med lenke og kler derfor både dress og t-skjorte.
 
Re: Kjøp den du liker best.

theBH skrev:
Selv har jeg både Explorer og Mark X, XII og Mark XV.

Hei theBH! Velkommen til Tidssonen! Håper du poster noen bilder etterhvert, høres ut som du kanskje har en spennende samling :D