Excelsior Park med Tre Kronor

Medlem
16. feb. 2011
Innlegg
5
Sted
Oslo
Projekt Excelsior Park.
ExcelsiorParkfram_zpsb3a27b67.jpg


Historik:
Bildades 1866 i St Imier under namnet Jeanneret Fils, senare (1902) under namnet Les Fils de Jeanneret-Brehm. I 1928 bytte de slutligen namn till Excelsior Park. Namnet "Excelsior" kommer från ett patent på ett sports stoppur de fick 1891. I 1922 hade de 32st olika stoppur för olika sporter så detta var och blev deras huvudsakliga inriktning. Caliber 40 kom ut ca 1938 och användes i klockor från Gallet (amerikanska delen av Excelsior Park), Zenith använde urverken under 30år och av Girard Perregaux som inte hade en chronograf själva.
De överlevde inte Quartzdöden på 70-talet och försvann 1984.


Jag har i min ägo 3 st Excelsior Park armbandsur stämplade med Tre kronor på baksidan.
De är inköpta till Kungliga Svenska Flottan. Varje fartyg tilldelades en klocka för att ta tiden från skott till detonation.
2 av mina ur inköptes 1955 till motortorpedbåtarna av Plejad klass och fördes vidare till Spica båtarna.
Den sista är av litet äldre modell (skruvade vikter på balanshjulet)
Urverken är JB kaliber 40-68 med planspiral med justerbart ytterfäste och Incabloc. Det äldre uret har en Breguetspiral och är lite fuktskadat på urtavlan. De har en diameter på 38,5mm.
Just nu renoveras ett av uren (bilden) hos en urmakare och jag lägger ut bilder på när detta är klart.
ExcelsiorParkurverk_zps9ee2ec29.jpg


3 Juni 2013
Då har klockan totalrenoverats och fått nytt plexiglas, packning, olja etc etc. Avstod från att polera den då den är i original skick och lite patina är i min mening bättre.
Visst finns det märken på den men från att vara mellan nästan 70 år gammal så är den i förvånansvärt gott skick (den har trots allt legat i en box de sista 30 åren).
Jag fick hjälp av Nautiska avdelningen på Marinkommando Syd (Tidigare Örlogsbas Syd) för att leta i deras register efter när dessa klockor var inköpta och här är en del av svaret
"Bland våra liggare hittade jag nr 912785 kostade då 127,70:- år 1955 leverantör R Engström Excelsior Park, inköpt samtidigt som din klocka.
Ett annat exempel nr 928499 kostade då 132,75:- år 1959 samma leverantör och märke."
Mina klockor är troligen inköpta till Örlogsbas Ost och sedan följt med ned till Karlskrona med sitt fartyg.

Renoveringen kostade nätta 6000kr hos en urmakare i Sverige. Remmen bör bytas ut mot en Perlon dito som har suttit på från början, detta kan man se på de karakteristiska märkena som blir på baklocket.

Klockan ska ut på salg för nästa projekt så hör av dig om intresse finns. Förbehåller mig rätten att ikke sälja till vilket pris som helst.
Njut av bilderna på en sällan skådad raritet och tack för titten.




http://i1266.photobucket.com/albums/jj523/Martensson1965/IMG_0513_zps8d8d0bb5.jpg[/IMG][/URL]



 
Redigert:
Fantastisk morsom lesning. Her har du jo militær historie i samlingen! Skriv og kom gjerne med flere bilder :)
Takk for at du deler !!!!!
 
Svenska militärur gillar vi ;)
Spännande att Zenith och GP använt verken,
de förstnämnda böev ju senare inte helt oävna på att utveckla en egen kronograf ;)
 
Jeg vil også ha !!!

Kanskje Jimbo har interesse av å se den her Omegaen ? Også fra den Svenske Flottan. Men mer vet jeg ikke, om Jimbo vet mer......

DSCF0390.jpg


Merket med kattfot, en eldre variant av tre kronor har jeg hørt.

DSCF0394.jpg
 
Redigert:
Jeg vil også ha !!!

Kanskje Jimbo har interesse av å se den her Omegaen ? Også fra den Svenske Flottan. Men mer vet jeg ikke, om Jimbo vet mer......

DSCF0390.jpg


Merket med kattfot, en eldre variant av tre kronor har jeg hørt.

DSCF0394.jpg

Hej,

Jag har egentligen en mycket begränsad kunskap tyvärr. Jag gjorde endast research på Excelsior Park.
Den svenska försvarsmakten, alla vapengrenarna, använde alla Tre Kronor på sina klockor.
Den versionen av tre kronor var mycket annorlunda än allt annat jag sett. Liknar mer på en treuddad gaffel och det är kustjägarnas symbol. Allt är endast spekulerande från min sida.