Eterna vintage, verdtipping!hoho.

Medlem
2. mai 2009
Innlegg
377
Eterna 520 SU - manulet trekk slutten av ca 1940/1950
Det måler 29 mm med krone( jaja, jeg vet det!pingle sice, men tiden har jo forandret seg)
Går som en klokke(ehh, gammel vits på dette forumet kanskje) men i alle fall uret går veldig fint holder tiden godt!
Har ingen greie på Eterna, og i alle fall ikke de eldre typene..
Noen som kan komme med kvalifiserte/ukvalifiserte gjettninger på pris ( er veldig glad i det, så skal aldri selges, kun for egen nysjerighet skyld :D

Inge

IMG_1110.jpg

IMG_1108.jpg

IMG_1121.jpg
 
Jeg vet ikke hva forumets moderator sier om slike prisvurderingsposter, mange forum forbyr det. Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt forbud her, og tar derfor sjansen på å svare:

Litt kjapp søking på nett avslører: Finertimes har en del Eterna, og hvis du sorterer litt søketreff på Ebay finner du en del gamle Eterna fra 40- og 50-årene. I full fart så jeg ingen som var identisk med din, men sånn jevnt over ligger prisene på de to nevnte stedene på $400-1000. Med mindre det er noe spesielt med din klokke som er interessant for samlere (sært kaliber, få produserte, ekstremt god stand) tviler jeg på at verdien er noe særlig høyere enn dette, dvs ca 2-5000 kr.

Jeg vil da tippe at affeksjonsverdien langt overgår salgsverdien, og at du derfor burde beholde klokka og ikke tenke så voldsomt på salgsverdien, men sette pris på den for det den betyr for deg.
 
Jeg ville nok tippe en lavere verdi enn Krille. Søker man på Ebay på Completed items får man opp hva ting er solgt for. Svært få vintage Eterna ur går for mer enn 100-200 USD. Mange for under 100 USD. Det er nesten bare KonTiki og særlig Super KonTiki dykkerurene som har høyere verdi. En pen Super KonTiki kan gå for et par tusen USD.

Mvh

Jarl
 
Det er utrolig vanskelig å få solgt vintageur av den sorten der, så en verdivurdering bør jo ta henyn til urets likviditet også. Kanskje finner du en Eterna-samler som ønsker seg akkurat det uret og er villig til å betale en tusenlapp, men mest sannsynlig er det ingen som vil tilby deg mer enn et par hundrelapper. Jeg har hatt en stor pose med ikke-servede vintageur til salgs på Finn og NURK i år, de sveitsiske gikk for 2-800kr. Jeg kunne jo mene at verdien på noen av dem var høyere, men det hjelper jo lite hvis jeg blir sittende med urene i flere år.

Min mening er at verdien på et slikt ur er utelukkende affeksjon. Men det er jo det viktigste! :D
 
Hepp! Om posten er i mot regler eller ikke burde være her, så sletter jeg den på null komma niks. Så mod kan bare sende meg pm eller fjerne den!
Jeg ga 250 ,- for uret og det har som sakt blit en keeper, men irriterer meg som nevnt litt over størelsen, men men.

Takk i alle fall folkens.

Inge
 
Det har vel aldri kommet fram at vurdering av verdi skulle være imot forumreglene?
 
Det er vel bare fordi jeg nevnte at det kanskje ikke var helt kosher..... Mange forum har eksplisitt forbud mot det, tror f.eks både Timezone og WUS praktiserer det. Så da ble jeg litt usikker på om det noensinne var sagt noe slikt her.
 
Jarl fr. skrev:
Jeg ville nok tippe en lavere verdi enn Krille. Søker man på Ebay på Completed items får man opp hva ting er solgt for. Svært få vintage Eterna ur går for mer enn 100-200 USD. Mange for under 100 USD. Det er nesten bare KonTiki og særlig Super KonTiki dykkerurene som har høyere verdi. En pen Super KonTiki kan gå for et par tusen USD.

Mvh

Jarl
Du kommer da ikke i nærheden af en eterna Matic 3000 eller pæn centenair for 100-200 US$ - Der taler vi 500 $ vil jeg mene (300-350 Euro) og mere i guld naturligvis.

De viste - helt korrekt den går under 100 $ - deres manuelle var OK, men jo ikke noget nær Matic 3000 (eller for den sags skyld 1000 som bare er mere almindelig og tykkere)

vh