ETA verk på Breitling for Bentley

Medlem
7. juli 2016
Innlegg
11
Sted
Vestfold
Hei,

Vil først begynne med å si at jeg er HELT ny her på forumet så kunnskapsnivået mitt er noe moderat.

Har eid en breitling navitimer world tidligere og har nå gått til innkjøp av en breitling for Bentley 6,75.

Ser her inne at det naturlig nok er delte meninger om disse modellene men kompasset mitt pekte den veien.

Etter å ha lest litt om Breitling for Bentley så kom jeg over at de har noe som heter ETA 2892 verk. Og at dette verket kanskje ikke var det "gjeveste".

Hva er ETA 2892?
Er det dårligere enn eksempelvis navitimer world sitt verk? I den grad man kan si dårligere.

Igjen som nevnt tidligere så er kunnskapsnivået mitt vedrørende ETA verk på bunnivå så ønsker gjerne at noen tar seg tid til å belyse dette for meg.

På forhånd takk.
 
Hva er ETA 2892?
Er det dårligere enn eksempelvis navitimer world sitt verk? I den grad man kan si dårligere.

Breitling for Bentley 6.75:
Breitling calibre 44B, dette er et ETA 2892 + Breitlings egen chronographmodul

Navitimer World:
Breitling calibre 24 = ETA 7754

Kvalitetsmessig er urverkene likeverdige.
 
Det er ikke noe "galt" med ETA i klokker. Som du skriver er det mange som anser det som mer spennende med inhouse. På den annen side er det ofte enklere og rimeligere å ha service på et urverk som er laget av standard deler. Mer utprøvd og robust kan det også være. Breitling, som så mange andre, tar utgangspunkt i ETA og flikker lit på det. Dermed gir de det et eget nummer. Ikke uvanlig. Du får en fin klokke. Og til slutt må jeg legge til: Ja, jeg liker Breitling! Flotte og klassiske klokker!

8
 
Du verden, nå ble jeg faktisk litt klokere på hva dette går ut på.

ETA verkene, er dette verk Breitling kjøper inn det da? Jeg trudde at verkene ble produsert hos Breitling.
 
Breitling lager også sine egne urverk i tillegg til å bruke ETA. Modellene som har inhouseverk koster en del mer. Ikke nødvendigvis for at urverket er "bedre" -men for oss over snittet interessert i klokker (nerder) er de kanskje litt mer spennende. Den økte prisen for Breitling sine inhouseverk skyldes mye at det er forbundet høye utviklingskostnader med å lage et urverk fra bunnen. Og den kostnaden tar kundene.

Litt som at det er mer spennende med en bil som har 4x4 kontra fremhjulsdrift. er 4x4 en bedre bil? -for veldig mange er det samme bilen og i all hovedsak er ikke bilen bedre/verre med 4x4. Men noen har hytte på fjellet, og noen er nerder når det kommer til klokker.

Har hatt mange inhouse og mange ETA. Bare positivt å si om ETA.
Dog skal det sies at ETA2892 regnes om et vassere verk enn 2824 av uviss grunn. Hva gjelder chronographurverk så regnes 775x som et av de mer vellykkede chronoverkene noensinne produsert. Det er kombinasjon av produksjonskostnad, kvalitet, tilgang på deler og nøyaktighet
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Grendel
Spørs litt hva du foretrekker.
Hvis du spiser på en dyr restaurant vil du gjerne at maten er laget fra bunnen på kjøkkenet.
Ikke satt sammen av halvfabrikat og varmet opp før servering.
Ingen av delene er en garanti for at det smaker godt da...;)
Men, å betale luksuspris for et mikrobølgeovnmåltid er vel kanskje ikke greit.;)
 
Breitling hev seg på trenden med egne verk 2009 var det vel. Før det gikk det i modifiserte ETA verk. Ingenting galt med 2892a2 , særlig ikke i Breitlings modifiserte utgave , men trenden med in-house gjør det lettere å bevege seg up market og ta høyere priser selv om akkurat Breitling har vært ganske nøktern i prisøkningen av modellene med egne verk. Se diskusjon av inhouse vs ETA her https://www.hodinkee.com/articles/letter-from-the-editor-has-in-house-movement-become-obsolete
Trodde forøvrig ikke det var noen forskjell på Breitling modellene vs feks Navitimer når det gjelder inhouse vs ETA. En fordel med B01 inhouse verket vs 2892/775x er jo gangreserven på 70timer vs 42ish
Her er en fin oversikt over Breitling sin verk
http://www.watchtalkforum.com/topic/1979-breitling-movements/

Siden trådstarter er fra Vestfold anbefales ellers en klokkeprat hos Protid forhandlerne der nede. Når det gjelder Breitling verk feks Trond eller Thomas hos Næss i Sandefjord
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Da begynner jeg å bli litt mer klokere!
I begynnelsen brydde jeg meg nesten kun om utseende på uret, men har nå begynt å blir litt mer interessert i selve verket. Spennende greier!
Har vært der tidligere, men skal snakke med han igjen nå som jeg har fått litt mer "kjøtt på beinet".
Takk for alle svar!