ETA 2824

Bentley Continental var kanskje et dårlig eksempel, jeg tenkte på bilen, ikke kundene :)

Når det gjelder Breitlings urverk så er det ikke så vanskelig, samtlige urverk laget etter 2000 er chronometersertifisert. Breitling kjøper inn urverkene som byggesett, fra ETA eller Sellita, dekorerer og setter de sammen selv. Det ferdige urverket kan sammenliknes med den dyreste ETA varianten, men med bedre kvalitetskontroll og mer forseggjort dekorering.

Det er ingen hemmelighet hvilke ETA verk Breitling bruker; B17 er basert på ETA 2824 (eller Sellita sw200). Breitling bruker tre forskjellige ETA verk som basis, 2824, 2892 og 7750. Før 2001 kjøpte Breitling inn noen urverk ferdige fra ETA, noen urverk ble kjøpt som byggesett og montert sammen hos Breitling og modulchronographene ble kjøpt inn fra Kelek. På tidlig 90’tall var urverkene ikke dekorert og ble kjøpt inn ferdigmontert.

Breitling åpnet sin egen urverkdivisjon, Breitling Chronometrie i La Chaux-de-Fonds, i 2001. Her blir urverkene finpusset, dekorert og satt sammen. Chronographmodulene og Breitlings eget urverk blir også laget her. Urverkene blir grundig testet før de blir sendt til chronometersertifisering. Etter sertifiseringen blir urverkene sendt til Breitlingfabrikken i Grenchen, hvor klokkene settes sammen og får den siste kvalitetskontrollen før de blir pakket og sendt til ut grosistene og forhandlerne.

IWC bruker to urverk fra ETA, 7750 og 2892. Urverkene kjøpes inn som byggesett, men foredlingen er mer omfattende enn hos Breitling. Tannhjul og fjærer er av høyere kvalitet og styringsmekanismen til chronographen blir bygget om. IWC har også noen tilleggsfunksjoner som evighetskalender m/månefase, rattrapante og dybdemåler som de har utviklet selv.

Jeg er enig i at klokkeprodusentene burde være flinkere til å opplyse om hvilke urverk som brukes, hvilken variant og hva som eventuelt blir modifisert eller bygget om. 90 % av kundene kjøper klokken pga designen og/eller varemerket. Det er bare ”halvgale” klokkeelskere som bryr seg om hva som er på innsiden. :D

deBalzac skrev:
Hva er det som er så galt med ETA urverk?

ETA er verdens største urverksfabrikk. ETA, Manufactures des Ebauches ble etablert på midten av 30’tallet, som et markedssamarbeid mellom flere uavhengige urverksprodusenter. På 90’tallet ble de fleste av disse produsentene kjøpt opp av Swatch gruppen og integrert i ETA.
Bare som lille tillæg, så er ETA faktisk er udspring af Eterna. Eterna som opfandt en smal automat baseret på kugleleje (ball bearing) rotor, som faktisk ligger til grund, også for dagens ETA værker

Wikipedia lexikon skriver:
A Brief History

ETA SA Manufacture Horlogère Suisse is one of the world's largest manufacturers of watches and movements.[1] In 1856 at Grenchen, Urs Schild, a schoolmaster, and Dr. Girard set up a watch movement (ébauche) factory which eventually became Eterna. In 1926, ETA AS (the movement branch of Eterna, founded in 1896) and FHF (founded in 1793) took part in the creation of Ebauches Ltd. In 1978 AS and ETA merged and in 1985 ETA took in all the activities done before by Ebauches Ltd and FHF (both part of SMH/Swatch Group).

Når Eterna og ETA skiltes omkring 1980 var det fordi Eterna fremragende kugleleje automater havde et kæmpe marked foran sig, men ex Omega og andre, ville ikke gerne ha at man kunne sige de anvendte Eterna værker, så heller ETA.

ETA og Eterna udskillelsen var kommercielt betinget. Eterna baserede sig oprindeligt på flere forskellige fabrikker som meget tidligt før 1930) gik sammen.

En anden god gennemgang fra Walt Odet:

The Eterna-Matic was introduced in 1948. For the first time, a ball-bearing was used to mount the rotor onto a movement with automatic winding.
The five balls of the ball-bearing of the Caliber 1199 became Eterna's significant trademark.Until the triumphal procession of the quartz movement,
Eterna continuously expanded its success in the mid to high range wristwatch industry. In his remarkable article "The A-B-C's of Watch Finish",
Walt Odets writes: "Eterna, like Omega, was always known as a "high-value" watch, and the attention to important, functional finishing reveals why. In the context of today's market, it represents the best of watches in the $1,000 to $3,000 range, and offers better quality than most ETA movements now being sold. It is probably representative of the best iterations of the caliber 2892. The Eterna 1424 is very similar in design and construction to current ETA automatics, most of which are dervied from Eterna designs.

Ingen tvivl om ETA (ex 2892/2824) er glimrende basis værker til prisen, og grundet at de er så smalle (thin) egnede til kronografer med modul) Navnet var heller ikke helt tilfældigt :)
ETernA

vh fra Danmark og

hannover_dk skrev:
deBalzac skrev:
Hva er det som er så galt med ETA urverk?

ETA er verdens største urverksfabrikk. ETA, Manufactures des Ebauches ble etablert på midten av 30’tallet, som et markedssamarbeid mellom flere uavhengige urverksprodusenter. På 90’tallet ble de fleste av disse produsentene kjøpt opp av Swatch gruppen og integrert i ETA.
Bare som lille tillæg, så er ETA faktisk er udspring af Eterna. Eterna som opfandt en smal automat baseret på kugleleje (ball bearing) rotor, som faktisk ligger til grund, også for dagens ETA værker

Wikipedia lexikon skriver:
A Brief History

ETA SA Manufacture Horlogère Suisse is one of the world's largest manufacturers of watches and movements.[1] In 1856 at Grenchen, Urs Schild, a schoolmaster, and Dr. Girard set up a watch movement (ébauche) factory which eventually became Eterna. In 1926, ETA AS (the movement branch of Eterna, founded in 1896) and FHF (founded in 1793) took part in the creation of Ebauches Ltd. In 1978 AS and ETA merged and in 1985 ETA took in all the activities done before by Ebauches Ltd and FHF (both part of SMH/Swatch Group).

Når Eterna og ETA skiltes omkring 1980 var det fordi Eterna fremragende kugleleje automater havde et kæmpe marked foran sig, men ex Omega og andre, ville ikke gerne ha at man kunne sige de anvendte Eterna værker, så heller ETA.

ETA og Eterna udskillelsen var kommercielt betinget. Eterna baserede sig oprindeligt på flere forskellige fabrikker som meget tidligt før 1930) gik sammen.

En anden god gennemgang fra Walt Odet:

The Eterna-Matic was introduced in 1948. For the first time, a ball-bearing was used to mount the rotor onto a movement with automatic winding.
The five balls of the ball-bearing of the Caliber 1199 became Eterna's significant trademark.Until the triumphal procession of the quartz movement,
Eterna continuously expanded its success in the mid to high range wristwatch industry. In his remarkable article "The A-B-C's of Watch Finish",
Walt Odets writes: "Eterna, like Omega, was always known as a "high-value" watch, and the attention to important, functional finishing reveals why. In the context of today's market, it represents the best of watches in the $1,000 to $3,000 range, and offers better quality than most ETA movements now being sold. It is probably representative of the best iterations of the caliber 2892. The Eterna 1424 is very similar in design and construction to current ETA automatics, most of which are dervied from Eterna designs.

Ingen tvivl om ETA (ex 2892/2824) er glimrende basis værker til prisen, og grundet at de er så smalle (thin) egnede til kronografer med modul) Navnet var heller ikke helt tilfældigt :)
ETernA

vh fra Danmark og

Takk for utfyllende informasjon :)

Kjøpte en Longines Hydroconquest - blå skive- med dette urverket i slutten av august.
Er svært fornøyd med klokka, som ny gikk den 8-9 s/d for fort, men den har roet seg, og nå ligger den stødig på +4 s/d, uansett hva jeg finner på.

2824-2 dato?

Vekker tråden til Sponon da jeg har et spørmål ang. 2824-2 som jeg lurer på om noen kan hjelpe med.

For meg virker det som de fleste urene med dette verket har dato. Fek. min Sinn U1 som har dato kl.3. Jeg tittet litt på Dievas Vortex som også bruker 2824-2 (ref Gnomonwatches), men dette uret har ikke dato? Hva vil det si? De har vagt å sjule datoen, eller de bruker en modifisert variant?

Er dette spesielt for denne ETA modellen, eller er det alltid slik at produsenten av ur selv kan modisfisere ETA verkene uten at dette er oppgitt i spesifikasjonene? Nå leser jeg om ETA verk som blir utsmykket da de er synlig gjennom glass, men det regner jeg med er noe helt annet.

Hei!

Jeg tror faktisk de skjuler datoen, muligens av estetiske årsaker.
Begge mine Debaufre ur med 2824-2 har dette fenomenet.
Når jeg stiller den, hører jeg at de skifter dato, uten at urene faktisk har datovisning.:confused:

Dere har nok trolig meget rett i at de bare unlater "å bruke" datovisningen i deres klokker, eller i noen av deres modeller. Dette er jo da også den rimligste måten å unlate datovisningen..

Må forresten si meg meget enig i det deBalzac er inne på i tidliggere innlegg her og gi en liten kred for et godt innlegg!

M

Hei!

Jeg tror faktisk de skjuler datoen, muligens av estetiske årsaker.
Begge mine Debaufre ur med 2824-2 har dette fenomenet.
Når jeg stiller den, hører jeg at de skifter dato, uten at urene faktisk har datovisning.:confused:

Akkurat. Det er spesielt, at du hører de skifter dato mener jeg. Takk for svar.

Er på mange måter enig med alle her. Fornuften sier at ETA ikke er noe problem, men har likevel en liten magefølelse som motsier det.
Har nå Breitling med 7750, og er storfornøyd. +4,5 om dagen, hver dag, aldri noen variasjoner. Som noen sa "man kjøper UR for URverket". Ja, i stor grad enig. Men hvilke kriterier skal man sette til et godt urverk, eller ur for den saks skyld, hvis vi stripper av "jåleri"? I min verden er det at uret viser riktig tid, og at det er holdbart. Det er faktisk grunnfunksjonene til et ur. Og når et urverk fra ETA gjør dette bedre enn de fleste, og i tillegg har fullt ut akseptabel kraftreserve og serviceintervall, hva er da egentlig problemet? At det ikke er dekorert nok, eller nok inovative løsninger? Det gjør fortsatt jobben kjempegodt. Hva er da så mye bedre med et in-house-verk, som gjør samme jobben? Eller enda værre, et in-house-verk som går +8-16 sekunder, og bryter sammen etter et år? Så vidt jeg vet finnes det nok av eksempler på dette. Selv om in-house-verk flest er gode.

Det var fornuften, men så er det følelsene da...

Når jeg ser på "neste klokke" nå, så kjenner jeg at det lugger litt mot å kjøpe et ur til med samme ETA-verk. Har jo ett fra før, blir på en måte samme greie i en litt annen innpakning. I tillegg til at jeg liker litt tanken på at samme fabrikk som har laget klokken også har designet, forsket og funnet frem et "nytt" og eget urverk. At man kjøper noe som er gjennomført fra grunnen av klokkeprodusenten. Og det tidligere nevnte problemet, følelsen av å betale alt for mye for "alt for lite". Deler for noen tusen satt sammen, uten R&D av noe særlig grad, og solgt for langt, langt over selvkost.

Men det her handler vel kun om smak og behag til syvende og sist. Selv har jeg ikke klart å bestemme meg enda om jeg vil eie et ur til med ETA-verk, selv om jeg er kjempefornøyd med det jeg har, og ikke har noe problem med at det er nettopp et ETA som sitter i klokken. Magefølelsen avgjør nok det òg før neste kjøp.