Et samlet sæt

Medlem
25. juni 2009
Innlegg
46
Man starter med at ville have et ordentligt ur!

Så opgager men at man har 5 - og vil have flere - og at man er begyndt at samle på dem!

Jeg har samlet Vintage Omegaer siden 2003. Langsomt de første år, siden noget hurtigere.

Jeg er ikke så meget efter de meget dyre modeller, men ser mere og mere udfordringen i at samle "Sæt".

Altså et 100% originalt ur, med en passende original rem eller lænke og den rette box. Også papirer, men det er virkeligt svært, så jeg accepterer også sæt uden papirer!

Et sæt er nemt når vi taler nyere ure - efter 80'erne, tror jeg.

Men at finde sæt fra 50 og 60'erne er udfordrende. Man kan finde den store tegnebog - og gå på jagt efter "færdige sæt" eller man kan prøve at sætte sig ind i hvad der passer sammen og lave sæt. Så længe det passer sammen er det ok i min verden.

Jeg har nok 70 Omegaer - men kun - måske - 15 sæt.

Først tog jeg alle urene frem (undtagen de der er hos Peter Halse):

Sofa – med samlemapper – og samlerboxe på chatollet og udstilling i display!

ureisamlemapper.jpg


ureisamlemboxe.jpg


ureiudstilling.jpg


Så finder man alle de gamle originale boxe frem man har:

detommeboxe.jpg


Og så begynder studiet. Man finder alt det materiale man har: Bøger, Internet sider, billeder man har gemt, gamle brochurer osv. Og man prøver efter bedste evne at lave ”Rigtige sæt”. Kompromisser indgås da man ikke altid har en Original rem – eller kan være 100 % sikker på at en bestemt box er fra en bestemt tid, men i visse tilfælde kan man dog lave et helt korrekt sæt.

Litteratur bruges:

literatur.jpg

liteks.jpg



Ud af de ca 20 jeg fil lavet er 10 – 15 vel ”helt rigtige”
ureiboxe2.jpg



Jeg arbejder på sagen – køber lænker, remme og boxe – og laver flere sæt.

Hvis du har et Vintage Omega sæt vil jeg meget gerne se det - :D

Vh Baun
 
WOW! :eek:

Omega er et fantastisk merke! Og samlingen din er helt fantastisk! :D

Keep up the good work!

alt godt
 
Fantastisk flott samling du har, imponerende med en sånn grundighet og fokus!
 
:eek: Si meg , må det et helt rom til i huset for å få plass til alle klokkene dine? :D
Gøy å se en så stor samling av et merke :)
 
Fantastisk!!!
For en samling! Hadde vært flott å fe se noen mer detaljerte bilder... :D
 
HerrUr skrev:
:eek: Si meg , må det et helt rom til i huset for å få plass til alle klokkene dine? :D
Gøy å se en så stor samling av et merke :)

Da drengene flyttede hjemmefra blev der et rum til mig (og et til min frue) - Der er mit ur-rum - men som du også kan se rummer det også en sovesofa så det er også gæsteværelse! ;)


Frodo skrev:
Fantastisk!!!
For en samling! Hadde vært flott å fe se noen mer detaljerte bilder... :D

Hele samlingen er præsenteret (dog uden boxe) på Galeri siden - Omega samler 8)

vh BaunDK
 
Jeg har respekt for folk som er såpass dedikerte til kompletthet! :mrgreen:

Jeg er nok ingen god samler. Jeg bare akkumulerer det som faller meg inn :roll: :D
 
Anders skrev:
Jeg har respekt for folk som er såpass dedikerte til kompletthet! :mrgreen:

Jeg er nok ingen god samler. Jeg bare akkumulerer det som faller meg inn :roll: :D
Meg også, Anders...
Blir full av respekt for samlere som Baun. :D
 
Hvor i huleste har du fått tak i alle de originale eskene og urene så komplette?? Du må jo ha satt deg i Deloreanen, dratt tilbake i tid og plyndret en gammel Omega-urmaker på 50-60 og 70-tallet :mrgreen: :D

Imponerende samling! :D
 
Tak for alle pæne ord.

Jeg har mest købet urene fra gamle urmagere og på auktioner.

Ofte har kasser og ure ikke passet sammen - og en del ure er blevet solgt videre mens boxen er blevet sat sammen med "det rigtige ur".

Faktisk er det allersværeste at finde gode gamle originale remme, men også disse ligger hos ældre urmagere i rodekasser mv.

vh Baun