Erfaringer ved kjøp av klokker fra utlandet

Medlem
27. sep. 2011
Innlegg
577
Sted
Oslo/ Kolbotn
Jeg sitter med en plan som jeg føler er litt risikopreget. Jeg har funnet en klokke på Chrono24 som jeg har fryktelig lyst å kjøpe. Imidlertid er det et par momenter jeg ikke er helt klar på ang kjøp fra utlandet.

Mva-reglene er i utgangspunktet helt greie, og jeg har alle intensjoner om å betale det som skal betales.

Men oppgjørsform? har lest "manualen" men litt erfaringer fra andre er greit å ha med seg. Noen som har noe å dele?

"trusted seller", "trustet since" osv. Synspunkter rundt dette? Jeg styrer etter "trusted", men ikke av noen bedre grunn enn at det høres "trustworthy" ut.

Budgivning på utenlandske sider? Er det en form for "prutekultur"? Er det fast pris med take it or leave it, eller legger dere inn bud? Hensyntar dere selgers hjemland etc, eller er det en felles forståelse rundt dette uavhengig av nasjonalitet?

Andre erfaringer med kjøp fra utlandet mottas med takk :)

Hagsve
 
Jeg har kjøpt fra utlandet via Chrono24 en gang. Det fungerte veldig greit. Selger hadde typisk status a la: trusted seller since 2006. Undersøkte imidlertid selger utover hva chrono24 ga meg. Sjekk feks. hjemmesider, søk opp firmaet/selger på google, sjekk at oppgitte fakta stemmer (typ adresser).

Ad. prisen, så ga jeg selger et tilbud. Dette godtok han, slik at det var et visst prutmon involvert. Totalt sett ble prisen god på dette objektet. Men all erfaring tilsier at det er dyrere å handle via chrono24, sammenlignet med tilsvarende objekter på bruktmarkedet i Norge.

Når det gjaldt oppgjør, så brukte jeg bankoverføring til utland. Momsen kom på egen regning fra FedEx.
 
Pass på følgende:

  • Betal kun med kredittkort/Paypal, ALDRI bankoverføring
  • Avtal på forhånd forsendelse og forsikring, send ALLTID full-forsikret, be om pris på dette FØR du slår til
  • Pass på at du stiller alle spørsmål FØR du slår til vedr. tilstand, når den fikk service sist osv. Du kan fort få en klokke som koster deg en 3-6000 kroner ekstra hvis den trenger service
  • Pass på at alle bilder er i fokus og viser klokkens tilstand, føler du det mangler bilder, be om det
  • Få salgsreferanser, IKKE stol på "trusted seller" osv.

Har selger problemer med noe av dette, hold deg unna.

Ja, en til ting vedr. forsikring: IKKE prøv å spare penger på forsendelse/forsikring. Du kan fort angre bittert.
 
Ad. prisen, så ga jeg selger et tilbud. Dette godtok han, slik at det var et visst prutmon involvert. Totalt sett ble prisen god på dette objektet. Men all erfaring tilsier at det er dyrere å handle via chrono24, sammenlignet med tilsvarende objekter på bruktmarkedet i Norge.

Jeg ser den, men den jeg er ute etter har jeg aldri sett annonsert i Norge. Når det i tillegg er snakk om en Zenith, så er det i følge Guruen på merket, SantosDumont, nesten umulig å berge pengene :). Men jeg har hittil aldri solgt en klokke, så det får bli som det blir med det
 
Pass på følgende:

  • Betal kun med kredittkort/Paypal, ALDRI bankoverføring
  • Avtal på forhånd forsendelse og forsikring, send ALLTID full-forsikret, be om pris på dette FØR du slår til
  • Pass på at du stiller alle spørsmål FØR du slår til vedr. tilstand, når den fikk service sist osv. Du kan fort få en klokke som koster deg en 3-6000 kroner ekstra hvis den trenger service
  • Pass på at alle bilder er i fokus og viser klokkens tilstand, føler du det mangler bilder, be om det
  • Få salgsreferanser, IKKE stol på "trusted seller" osv.

Har selger problemer med noe av dette, hold deg unna.

Ja, en til ting vedr. forsikring: IKKE prøv å spare penger på forsendelse/forsikring. Du kan fort angre bittert.

Ingen utenlandske AD'er godtar paypal eller norske kredittkort. Kun gråmarkedet.
 
Klart en AD tar MC eller AmEx eller andre norsk-utstedte kredittkort.

Paypal tar de ikke, det er riktig. Det var kanskje det du mente.

Nope. De vet at det blir et absolutt helvete å søke regress fra noen som bor i f'eks Tanzania dersom kunden skulle kjøre en chargeback, og å "miste" en rolex er et ganske stort tap for dem. Men dersom du vet om noen som godtar å sende klokken over dammen og kun trenger kredittkortnummeret ditt, hadde det vært fantastisk.
 
Nope. De vet at det blir et absolutt helvete å søke regress fra noen som bor i f'eks Tanzania dersom kunden skulle kjøre en chargeback, og å "miste" en rolex er et ganske stort tap for dem. Men dersom du vet om noen som godtar å sende klokken over dammen og kun trenger kredittkortnummeret ditt, hadde det vært fantastisk.

Sorry, my bad. Det har du rett i.

Men jeg tror ikke det er shipping-risiko som er problemet. Jeg regner med at Rolex ikke ønsker at de selger i andre markeder hvor andre AD-er opererer. Antar også at dette er regulert i avtalen hver enkelt AD har med Rolex.

Alt kan forsikres og shippes på kjøpers bekostning. Selv dyre Rolexer. :)