Erfaringer med turutstyr

Titter litt på hodelykter. Er ute etter en med kraftig lys til bruk på overnattingsturer i skogen på vinteren og hytta på fjellet uten strøm.
Fyren på XXL dro frem Olight H67 med hele 12,000 lumen:eek: Virker litt overkill og ser flere på div forum heller ville gått for Lupine Blika som ligger i samme prissjikt. Men den har «bare» 2100 lumen i forhold. Det snakkes varmt om Lupine, men det er jo svindyrt.

Noen her som har noe erfaring med dette. Er det Lupine som gjelder? Holder 2100 lumen? Hvorfor er Lupine så dyrt ift Olight men med andre «specs»?
Vi bruker LedLenser sin iH8r på jobb, og den leverer mer enn nok lys med sine 600 lumen. Min sitter hjelmontert og blir misbrukt i allslags vær og føreforhold, er oppladbar og varer fint 6 timer på full styrke. Justerbart lysbilde, med fin variasjon mellom flood og spot, samt tre forskjellige nivå på lysstyrke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Jeg har svært god erfaring med Lupine. På privaten bruker jeg en Wilma som yter voldsomt med lys. Den er best egnet til skikjøring eller andre aktiviteter som krever godt lys og er egentlig aldri med på turer. På jobb bruker jeg en Piko med ca 1900 lumen, noe som faktisk er nok til mine langrennsturer uten å få store overraskelser. Min Piko blir svært røft brukt og tåler MYE juling. Sjøvann, snø, is...no probs. Det jeg mener forsvarer prisen på Lupine, er i hovedsak kvaliteten de har i alle ledd. Det at batteripakkene kommer i forskjellige størrelser, men passer alle lyktene, er et stort pluss. Batteriene kan monteres på hode eller på kroppen, noe som er svært gunstig hvis det er lave temperaturer. Du får også kjøpt en overgang fra batteripakken til usb, noe som gjør at du har med en powerpack hvis du har behov for å lade annet utstyr. Diodene som brukes i Lupine er av god kvalitet og du kan sende inn din gamle lykt og få den oppgradert til siste versjon. Dette gjør at man ofte får økt lumen på gamle modeller. For de som er opptatt av bærekraft så kan jo det være et argument. Du kan være sikker på at når Lupine oppgir lumen i sin reklame, så stemmer denne bra. Jeg er usikker på om alle leverandørene gjør det samme.

Skulle jeg kjøpt men ny lykt i dag så hadde det blitt en Blika.
 
Jeg har svært god erfaring med Lupine. På privaten bruker jeg en Wilma som yter voldsomt med lys. Den er best egnet til skikjøring eller andre aktiviteter som krever godt lys og er egentlig aldri med på turer. På jobb bruker jeg en Piko med ca 1900 lumen, noe som faktisk er nok til mine langrennsturer uten å få store overraskelser. Min Piko blir svært røft brukt og tåler MYE juling. Sjøvann, snø, is...no probs. Det jeg mener forsvarer prisen på Lupine, er i hovedsak kvaliteten de har i alle ledd. Det at batteripakkene kommer i forskjellige størrelser, men passer alle lyktene, er et stort pluss. Batteriene kan monteres på hode eller på kroppen, noe som er svært gunstig hvis det er lave temperaturer. Du får også kjøpt en overgang fra batteripakken til usb, noe som gjør at du har med en powerpack hvis du har behov for å lade annet utstyr. Diodene som brukes i Lupine er av god kvalitet og du kan sende inn din gamle lykt og få den oppgradert til siste versjon. Dette gjør at man ofte får økt lumen på gamle modeller. For de som er opptatt av bærekraft så kan jo det være et argument. Du kan være sikker på at når Lupine oppgir lumen i sin reklame, så stemmer denne bra. Jeg er usikker på om alle leverandørene gjør det samme.

Skulle jeg kjøpt men ny lykt i dag så hadde det blitt en Blika.
Nydelig og takk for utfyllende svar. Det Blika jeg egentlig har peilet meg ut som et alternativ. Skal sjekke litt mer, det er jo litt av moroa ;). Når jeg søker så dukker Wilma opp med priser som ikke er så altfor langt unna Blika. Og så har man det gående... Når blir det nok?
 
Jeg har selv Piko og er strålende fornøyd med denne. Liten og lett, men gir samtidig meget godt lys. Brukes stort sett ikke med full lysstyrke.

Når det gjelder modell, så ville jeg kikket litt i butikk. Piko og Blika er jo ganske små og lette modeller, tar du steget opp vil de bli ganske merkbart større.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Noen her som har erfaringer med Arc`teryx Bora AR 63?

1616413132309.png