Erfaringer med Surefoot?

Medlem
17. mars 2014
Innlegg
31
God kveld!

Etter et par år i dvale, har virkelig alpint-gleden min våknet til liv igjen. I fjor vinter handlet jeg utstyr til bonus-kidden og han blei selvfølgelig og heldigvis hektet med en gang.
Jeg har nå fått verdens beste unnskyldning for å snike meg unna helgens husarbeid, og heller ta en tur i bakken. Bonding.

Etter hvert som turene våre har blitt flere og flere, så innser jeg at støvlene mine fra tidlig 2000-tall dessverre ikke holder mål lenger. En medvirkende faktor kan jo selvfølgelig være at heller ikke jeg holder de samme målene som jeg gjorde på tidlig 2000-tall.
Uansett, støvlene er alt for myke, de er ubehagelige, de passer rett og slett ikke foten lenger.

I min søken etter nye støvler, har jeg kommet over Surefoot. Konseptet virker i mine (naive?) øyne lovende, og jeg må innrømme at varme i støvlene frister. Men anmeldelsene jeg har lest er i høyeste grad varierende. Jeg finner mange anmeldelser i fra USA, men lite i fra Norge.
Derfor henvender jeg meg til den største gruppa med kvalitetsbevisste og spisskompetente personer jeg vet om: Dere.

Er det noen som har erfaringer med Surefoot de ønsker å dele?
Evt. andre butikker på Østlandet å anbefale?
 
  • Liker
Reaksjoner: jorgenht
Om du ikkje har nevneverdige problemer med å finne sko som passer så vil du få marginal effekt. ( men kanskje verdt det om du skal stå mykje ) . Dvs varme er sikkert nice . Eg kjenner fleire som er godt nøgd med surefoot , men då snakker vi personer som må få vanlige alpinski blokka og fresa etter alle kunstens regler uansett .
Problemet er at dei er avhengig av tilbakemelding frå deg . Dvs du må nesten vete litt kordan du vil ha det og når det er bra for at resultatet skal bli bra.

Snø og Oslo sportlager får også gode skussmål for støveltilpassing .

Det viktige er å ta sålene først og so tilpasse skoen etterpå . Ja og også ikkje nødvendigvis være fast bestemt på skomerke/ type før du har testa. Min erfaring er at det er viktigere at skoen passer en at den har stiv flex eller er superlett for touring .

Eg har tilpassa skoa mine litt sjølv . Brukte varmepistol, sveisetenger og dremel. Det er en lang prosess med vondt i føttene og har ført til at eg alltid har en 2-3 par sko slik at neste kan være klart når det forrige er oppbrukt . Eg hadde vurdert sterkt surefoot om eg budde i Oslo
 
Jeg er en av de som er godt fornøyd med Surefoot. Nå skal det sies at jeg er i den gruppen @Blodstrupmoen beskriver, og da jeg kjøpte hadde jeg hatt veldig mange år med mye skikjøring og mye vondt i føttene, og det var min motivasjon for å gå nettop dit.
Hvis jeg husker riktig kostet det vesentlig mye mer å kjøpe der enn en "vanlig" støvel, men for meg var det verdt det. Støvlene var helt standard i utgangspunktet, men jeg var tilbake og fikk støpt nye innerstøvler og litt mer blokking tre eller fire ganger før jeg var fornøyd, og når den muligheten ligger innbakt i prisen blir den naturlig nok dyrere.

Vet ikke om det er andre enn dem som har varme i støvlene (det vil jeg nesten tro), men hvis det er motivasjonen din må du vurdere selv om det er verdt det. Har ikke prøvd det, og har ikke noen formening om Surefoot her er bedre eller dårligere enn andre.

Hvis du er bekymret for passform kan det være lurt å få butikken til å love deg gratis blokking i feks ett eller to år frem i tid (aner ikke om dette er realistisk, men det burde vært sånn). Nye støvler er vonde, og skal være det. Når støvelen er helt ny og generelt vond er det vanskelig å kjenne akkurat hvor du evt har smertefulle punkter som kan løses med blokking. Hvis de er skikkelig komfortable som nye er de gjerne helt tøffel etter en sesong eller kortere, når innerstøvelen pakker seg litt sammen. Hvis støvelen ikke sítter godt nok får du vondt i føttene på grunn av feil belastning.

Vet ikke om de har samme service nå, men jeg mener å huske at jeg brukte et par år på å bli fornøyd med støvlene mine, med tre-fire nye innerstøvler, masse blokking og jævlig vondt i føttene de to-tre første dagene på ski etter hver nye innerstøvel.

Lykke til :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Takk for utfyllende svar i fra begge to!

Motivasjonen min er først og fremst å skaffe meg et par støvler som passer meg og mitt bruk. Evt. varme er bare en bonus! Jeg har nok ganske vanlige føtter, og nivået mitt er helt middels, så sånn sett er det kanskje ikke nødvendig.
Men; støvlene jeg har nå, har jeg "holdt ut" med i et sted mellom 15-20 år. Jeg ønsker meg støvler som jeg forhåoentligvis kan være fornøyd med i nye 15 år, og er villig til å betale litt ekstra for det :)
 
Oi.. eg har et par støvler som er 7 år gamle og dei var oppbrukt for 2 år sia . Eg driver kunstig livsopprettholdelse med stadig nye klemmer, gaffateip , booster straps og innerstøvler . Eg fikk opplyst frå en bransjeaktør at dei rekna typisk levetid er ofte til rundt 200 skidager. Noke mindre for lett touring utstyr .

Når dei seier at det skal gjøre litt vondt så er det åpent for tolkning . En bør ihvertfall ikkje få smerter i butikk , og en bør ha på støvlene en times tid omtrentlig .
 
Oi ja. Kan se ut som jeg må justere forventningene mine til levetid. Hvis 200 skidager er forventet levetid, så er jeg nok nærmere 10 år. Støvlene jeg har nå er _definitivt_ på overtid. Uttrykket "tøfler" ble nevnt tidligere i tråden og jeg syntes det var treffende.
 
For vanlig skiinteresserte familiemødre og -fedre vil jeg påstå det tar noen år få få 200 dager i støvelen. Iallefall hele dager...
Noen har føtter som ikke passer en eneste sko og alltid får gnagsår, da er det kanskje verdt å betale veldig mye for en alpinstøvel.
Noen har spesielle behov pga veldig høy aktivitet (aktive alpinister, guider med dagevis i fjellet, mye fritid og dagevis i fjellet... sjelden situasjon for familiemødre og -fedre), da er det kanskje verdt å betale veldig mye for en alpinstøvel

Men generelt: Kjøp en støvel ment for ditt bruk, eks laffing etter kidsa, hopping i park, ræsercarving, topptur. Gå til en av de bedre butikkene og prøv flere sko. Ikke baser deg på salg hos XXL. De fleste står et par timer, blir litt kald på tåa, varmer dem opp i varmestua og står halvannen time til.

Selv ga jeg bort disse, fikk krampe etter 3 min på stuegulvet. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=28142817
Har nå en Lange RX110. Helt super til pappahobbyræserkjøring en times tid et par ganger i uka. Trodde jeg skulle kjøpe Dalbello på tilbud. God hjelp hos Anton. Kjempefornøyd. Kjøpte et par pent brukte Salomon til kidden, han gråt etter første tur... de bare passet ikke hans fot (har kjøpt nye til han stakkar).

Oppsummert: Vurder ift ditt bruksområde. Prøv flere modeller. Få hjelp.
 
Men generelt: Kjøp en støvel ment for ditt bruk, eks laffing etter kidsa, hopping i park, ræsercarving, topptur. Gå til en av de bedre butikkene og prøv flere sko. Ikke baser deg på salg hos XXL. De fleste står et par timer, blir litt kald på tåa, varmer dem opp i varmestua og står halvannen time til.
[...]
Oppsummert: Vurder ift ditt bruksområde. Prøv flere modeller. Få hjelp.
Dette er gode råd