Erfaringer med salg av klokker

Medlem
14. feb. 2008
Innlegg
1.553
Sted
Oslo
Lurer på om det er noen som har erfaringer med salg av klokker som de har lyst til å dele med oss andre. Har et par jeg lurer på å kvitte meg med, og er usikker på hvilken måte jeg skal gjøre det på.

Jeg har veid mulighetene litt frem og tilbake. Og det jeg har kommet frem til så langt er følgende (ganske prioritert liste):

1. Salg gjennom seriøs bruktforhandler/bruktbutikk:
Pluss: Slipper å få masse prutemail, sikker på at pengene kommer inn når salget går igjennom.
Minus: Lavere pris på grunn av provisjonen man må betale. Mister "kontroll" med klokkene en stund.

2. Salg gjennom Tidssonen:
Pluss: Interesserte kjøpere som har realistiske forhold til prisnivå. Å selge til aktive tidssonere er forholdsvis i mitt hode temmelig risikofritt med tanke på oppgjør.
Minus: Når en interessert, men forholdsvis liten kundemasse.

3. Salg på finn.no
Pluss: Mange potensielle kjøpere på en billig måte.
Minus: Mye masing/pruting? Pågang av folk som gjerne vil svindle litt? Stress meg oppgjør.

4. Salg via utenlandske nettsider som watchnet.
Pluss: Veldig mange potensielle kjøpere. Lav kronekurs øker sjansene for en god deal.
Minus: Mye stress med sending/forsikring. Temmelig stor sjanse for svindelforsøk. Hvordan kommer man i gang uten referanser?

5. Salg via ebay
Pluss: Som på nettsidene.
Minus: Som på nettsidene bortsett fra at jeg har positiv feedback etter en del kjøp.

6. Beholde klokkene selv.
Pluss: Beholde klokkene selv.
Minus: Økonomi. Dessuten har man jo bare to armer, og det er grenser for hvor kult det er med en på hver uansett.

(EDIT: Hadde skrevet to punkt nummer 5. Nå er punkt 5 nummer 2 punkt nummer 6 :D )

Er det noe jeg har oversett? Noen som har erfaringer som gjør plussene og minusene mindre eller større?

Kort sagt: Er det noen som har noen erfaringer/råd de har lyst til å dele?
 
Heihei

Jeg har for det meste benyttet meg av FINN når det gjelder salg av klokkene mine. Synes dette er en grei måte å gjøre det på. Et smart trekk er å legge ut klokken til et par tusen høyere enn det du forventer/håper på å få. Folk forventer nemlig å kunne prute. Men har ikke fått masse skambud, men noen må du jo selvsagt regne med, men ikke slik at det blir irriterendes!

Hva skal du selge forøvrig? Kan hende jeg er interessert :D
 
Under forutsetning av at 5 ikke er ønsket, er min prioriterte fremgangsmåte 2 & 4 samtidig, dernest 2, 3 og 4 samtidig :)

Og pris? En helt annen historie.. Prutningsmonn? Helst ikke.. : -)
Ulempen med Finn er at man møter på utrolig mange som enten ikke har peiling på hva de kjøper, eller forsøker å finne en som er desperat eller dum nok til å godta skambud.
 
Har solgt en del ur på Finn.no, og har stort sett bare gode erfaringer. En del skambud, og pussige tilbud (En ville bytte i et gull-halskjede, en annen ville bytte i en ekte Versace-klokke..). Men, alt i alt er det et greit sted å selge. Hvis du bor i en større by, er det ofte lokale kjøpere som en møter ansikt til ansikt. :)

En ulempe kan være kjøpere helt uten peiling på mekaniske ur.. I et tilfelle tok det mange mailer å forklare kjøperen hva han måtte være forsiktig med angående klokken og hvordan den virket ( en Speedmaster i det tilfellet).. Etter noen dager fikk jeg sms hvor han lurte på "Hvorfor bare den lille og ikke den store sekundviseren beveget seg." :D

De fleste kjøperne er også temmelig paranoide for ikke å kjøpe en replica/fake, så det kan være greit å være forberedt på det, og si at en kan møtes hos en urmaker.

Lykke til!
 
chrgod skrev:
De fleste kjøperne er også temmelig paranoide for ikke å kjøpe en replica/fake, så det kan være greit å være forberedt på det, og si at en kan møtes hos en urmaker.

Lykke til!


Takk for mange fine råd. Noen som har erfaring med å stille med gråmarkedkjøpte klokker hos urmaker sammen med en potensiell kjøper? Jeg vil for eksempel forestille meg at Bjerke er mer interessert i å selge en Rolex selv enn at noen skal stå å diskutere en privathandel i butikken deres.
 
Jeg har også solgt en del klokker via finn.no og det har funket ganske bra. Når en kommer opp i litt pris så er det ikke så mange som har råd/vil ta seg råd til objektet og dermed så blir det ikke så mye masing. Jeg har solgt en Breitling Navitimer Olympus og en TagHeuer Link via Finn.
 
Santos-Dumont skrev:
Takk for mange fine råd. Noen som har erfaring med å stille med gråmarkedkjøpte klokker hos urmaker sammen med en potensiell kjøper? Jeg vil for eksempel forestille meg at Bjerke er mer interessert i å selge en Rolex selv enn at noen skal stå å diskutere en privathandel i butikken deres.

Jeg har vært med selger hos Bjerke i Karl Johan og fått ekthetesvurdert en Rolex Submariner på 5 min. Det var en hyggelig opplevelse, ikke noe problem i det hele tatt. Ingen papirer ble vist fram, kun uret. Det er selvsagt ikke høflig å prate handel i butikken, det kan man gjøre på en kafe i nærheten eller tilsvarende.