Erfaringer med FromJapan...

Medlem
25. sep. 2023
Innlegg
65
Sted
Agder
... og tilsvarende sider (f.eks Buyee) - nettsider som spesialiserer seg på å la deg handle fra Japan og by på auksjoner der.

Noen prøvd seg på klokkekjøp her? Ser blant annet mange Seiko jeg klør i fingrene etter å by på, men har ikke kasta meg uti ennå. Prisene (før frakt+andre avgifter) er jo vanvittig snille sammenlignet med lokalt marked og C24.
 
Har brukt zenmarket rundt 20 ganger uten problemer, hvis du ikke kan lese noe japansk selv så må jeg nevne at google translate gjør en veldig 'spesiell' jobb ut fra hva annonsene ofte forteller. Skal riktignok sies at de fleste japanere underselger tilstanden på tingene sine, at noe skal se nytt ut er en veldig stor faktor som igjen betyr at klokkene du finner i øvre prissjikt vil være polerte.

Utover det gjelder regel nummer 1 der som alle andre steder, kjøp selgeren.

PS Tilnærmet alle Seikoer har andre produktkoder i Japan enn i resten av verden, finner du ikke modellen du er ute etter kan du f.eks forsøke bruke urverket som søkeord. 6r15, 5r65, 8f56, 4s etc etc.
 
Har brukt zenmarket rundt 20 ganger uten problemer

Hvordan er det der med frakt/skjulte kostnader? Leste noen Reddit-historier om at fraktpriser kan bli svimlende høye om man ikke har tunga rett i kjeften - har du hatt noen spesielle opplevelser, f.eks at objektet er billig, men selger tar en vanvittig pris for "frakt"?
 
Har kjøpt en håndfull klokker fra Japan, eBay hver gang. Aldri noen problemer av noe slag. Japanerne er flinke til å beskrive alle mangler på klokkene, meget gode beskrivelser av skavanker.
 
Hva endte fraktkostnadene på?
Jeg betalte 4.725 Yen for shipping, som inkluderer en "commission fee" på 900 Yen og shippingen innen Japan på 550 Yen. Inkludert FedEx sin pris på 3.275 Yen ble det da prisen ^ over.

De har da trukket meg 358 kr for alt det ovennevnte, vil si det er veldig spiselig!

Har ikke fått pakken ennå, men skal være i Norge - spent på innholdet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Jeg betalte 4.725 Yen for shipping, som inkluderer en "commission fee" på 900 Yen og shippingen innen Japan på 550 Yen. Inkludert FedEx sin pris på 3.275 Yen ble det da prisen ^ over.

De har da trukket meg 358 kr for alt det ovennevnte, vil si det er veldig spiselig!

Har ikke fått pakken ennå, men skal være i Norge - spent på innholdet.
Ikke galt! Hold oss gjerne oppdatert.
 
Da var de kommet! Kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd - fikk akkurat det jeg bydde/betalte for mtp beskrivelse og bilder...
Tre flotte Credor til en veldig snill penge :) Og en fornøyd samboer som også måtte få noe nytt.

Har for øvrig en pakke til på vei i posten, kunne ikke dy meg... Blir nok enda mer handling på FromJapan for min del.

IMG_8723.JPG
 
Gode nyheter! Da har det kommet en til :D Rart hva man får for rundt 800 NOK (EDIT: Faktisk vant jeg budrunden for den nette sum av 667 kroner, og med frakt endte det på cirka 970kr) i Japan... Følte meg heldig med denne!

Litt "sliten i lakken" og trengte nytt batteri og et bad da den kom - men nå går den og er i bruk. Eneste som var snålt var at det i annonsen sto armomkrets på 16 cm, som jeg for øvrig har, men det var med ledd nok til at denne kunne passet 17-18 cm håndledd. Kanskje derfor så få andre bydde?

Veldig fin 9570a Credor-urverk inni, kan ta bilde om folk er veldig interesserte.

Og utrolig tynn sammenlignet med min Tudor Prince 34mm. Mulig denne Credoren nå er den kuleste klokka jeg eier?

IMG_8735.JPG
IMG_8737.JPG
IMG_8740.JPG
IMG_8732.JPG
IMG_8734.JPG
 
Redigert:
Da var de kommet! Kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd - fikk akkurat det jeg bydde/betalte for mtp beskrivelse og bilder...
Tre flotte Credor til en veldig snill penge :) Og en fornøyd samboer som også måtte få noe nytt.

Har for øvrig en pakke til på vei i posten, kunne ikke dy meg... Blir nok enda mer handling på FromJapan for min del.

Vis vedlegg 348084
Hva er klokken helt til venstre?
Ser smashing ut!
 
Hva er klokken helt til venstre?
Ser smashing ut!
Credor 5931-5230 (y)

Eneste minuset er at for å justere lengden på armbandet, så må det kuttes. Tydeligvis ikke så enkelt, samt er ikke reversibelt etter jeg har fått justert det til mine mikrohåndledd...

Har den hos en gullsmed nå som skulle prøve å se om han fikk det til :unsure:
 
Klarer ikke holde meg så kom enda en pakke i dag noe av det samme og noe annerledes. Den Universal Genèven var imidlertid i dårligere stand enn forventet - den mangler glass og går ikke, så den kommer jeg til å auksjonere bort her om det er interesse for det.

IMG_8968.jpeg
IMG_8969.jpeg