Erfaringer/informasjon om Zodiac/Clebar og Yema?

Medlem
17. sep. 2012
Innlegg
3.903
Sted
Oslo
Hei.

Driver for tiden og sonderer ebay.com og ser etter vintage klokker.
Er på utkikk etter en vintage kronograf, og har kommet over en klokke fra Clebar.
Og en Yema Rallye. Har bydd litt på disse klokkene,
men lurte på om det er noen kunskapsrike sjeler her inne som kunne gitt meg noen pekepinner på hva jeg kan forvente av disse klokkene?
Legger ved linkene til klokkene...

Clebar-Zodiac
Vintage Military Chronograph Clebar Zodiac 3 Reg s Steel Waterresistant 1960'S | eBay

Yema Rallye
Vintage Yema Rallye Chronograph Modele Depose s Steel Valjoux 7730 Ref 9312 | eBay

På forhånd takk.
 
Vet ikke noe om hverken Clebar eller Yema, men siden de har VALJOUX verk er dette supre klokker, spesielt Clebar er lekker etter min mening.

Det ble laget utrolig mange klokker av lite kjente fabrikanter med både Venus og Valjoux verk, ofte utrolig lekre :D
 
Takker for svar:)

Jeg falt for Clebar klokken og en bekreftelse på at urverket er bra er fint å ha:)
 
Vet ikke noe om hverken Clebar eller Yema, men siden de har VALJOUX verk er dette supre klokker, spesielt Clebar er lekker etter min mening.

Det ble laget utrolig mange klokker av lite kjente fabrikanter med både Venus og Valjoux verk, ofte utrolig lekre :D

Ja, som Eternamaniac sier er det bare å kjøre på med disse to. Jeg har selv klokker med hhv. valjoux 7730 og 7733. 7736 er videreutviklingen av disse verkene og er pappaen til valjoux 72 som igjen danner grunnlaget for ETA 7750 som du finner i drøssevis av klokker i dag. Det er vel det mest brukte verket vil jeg tro.

Valjoux 773x serien ble produsert gjennom hele 60-tallet og langt inn på 70-tallet og man antar at det ble produsert i overkant av 2 millioner urverk i denne serien. Dele-situasjonen er god, men regn med at man kanskje må vente litt på deler når den er på service. Men ikke la det stoppe deg!

Er litt usikker på 7736, men 7730 og 7733 hadde en svakhet mht støt. Det skulle lite til for at klokka stoppet og måtte til service hvis den ble utsatt for støt. Selv mistet jeg Breitlingen min (7730) i gulvet på badet og den traff forkjært. Stoppet helt opp. Den måtte til service, dog var det kun en del som var ødelagt og det var så billig å få fikset at jeg ikke husker prisen... :)

Jeg kjenner litt til Yema (franske markedet) og Zodiac (amerikanske markedet). Det virker som Clemar er et underbruk av Zodiac. Yema lagde noen nydelige dykker-ur, jeg mener at det er en her på sonen som sitter på en slik en. Zodiac er spesielt kjent for noen av de tidligste profesjonelle dykker-urene, Sea Wolf som ble lansert på midten av 50-tallet. Den ble bl.a. videreutviklet og seinere kom Super Sea Wolf, ei klokke som Navy Seals brukte på 60-tallet.

En kuriositet er at "The Zodiac Killer" som herjet California på slutten av 60-tallet brukte Zodiac sitt varemerke som signatur på brevene han sendte til pressen... Du har kanskje sett Fincher's film Zodiac som handler drapene som ble begått av en fortsatt ukjent gjerningsmann. Den som var mistenkt for drapene bar en Sea Wolf, men det var ikke nok til å felle han. Godt å vite for eventuelle vintage-entusiaster med morderiske hensikter... ;)

Sorry for trivia-helvete på slutten der... ;)

Kjør på, ta bilder når du får klokka og legg de ut på sonen!
 
Redigert:
Tusen takk for utfyllende svar, her lærte jeg noe nytt:)
Godt å ha sånne som deg her :)
Føler meg mer sikker i min sak nå...
 
Litt sent til festen, men her er Yemaen min:

IMG_3651.jpg


22042010010.jpg