Erfaring med Heuer-service via NorTime

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Avsluttet akkurat en telefon med min lokale TAG Heuer forhandler (som jeg kjenner godt, har jobbet der selv), vil gjerne dele erfaringen med dere.

Jeg hadde bestemt meg for å sende min Heuer Autavia 11630 fra tidlig 70-tall til Sveits for en skikkelig service. Fikk tips fra andre Heuer-entusiaster i USA og Europa om at TAG Heuer er flinke til å finne NOS bezeler og andre originale deler, og en full service med skifte av deler etc kan komme på en 4-500 Euro totalt. I tillegg ønsket jeg å bestille en "Heuer" spenne på 18mm, dette er en del som er laget til den første re-edition av Monaco (som var merket kun "Heuer" på på skive og spenne). Jeg vet spennen finnes og fortsatt produseres, ref nr er 1052, har fått pris på den fra en nettforhandler i Storbrittannia og ser den innimellom på TZ etc. Forhandler sente uret til NorTime for en prisvurdering.

I dag fikk forhandler beskjed tilbake. Besel var ikke å finne, påstod de. Det er jeg skeptisk til, da jeg vet om flere som nylig har fått erstattet sin meget slitte bezel med flotte NOS bezeler rett fra TAG Heuer mens uret var på service der.

Spennen skjønte de ikke hvilken kunne være, selv med både ref nr (som selvsagt kan være feil) _og_ beskrivelse av hvilken modell den tilhører.

Jeg ønsket ikke puss av kassa eller oppussing av skiva, jeg liker best originalstanden der. Så det som gjenstår er altså en full service og justering av cal 12 verket. Pris: 8000,- (med et moderat påslag fra forhandler) :eek:

Er ikke det vel mye? :?:

Jeg takker selvsagt nei, og får gleden av å betale ca. 200,- for prisoverslaget ... Men hva er alternativet mitt? Jeg vil gjerne ha en full service og justering på verket, gjerne fra fabrikk men kan jo selvsagt nøye meg med en flink lokal urmaker. En ny NOS bezel skulle jeg gjerne ha ...

Andre som har erfaringer med NorTime? Service på vintage Heuer? Jeg kan ikke si at jeg er så veldig imponert foreløpig ...
 
Vet ikke om jeg forstår deg riktig, men hvis 8000 kun er for service (altså rengjøring av verket) og regulering så er det en latterlig høy pris spør du meg. Forhør deg med lokale urmakere andre steder om hva de kan gjøre.
Problemet oppstår imidlertid hvis uret trenger nye deler som kun autoriserte forhandlere kan få tak i.
 
Kun service/regulering. Ingen deler, utover muligens noen pakninger ...

Jeg vet at TAG Heuer i Sveits har gjort dette mye billigere for samlere i f.eks. Belgia, så jeg lurer på hva markupen til NorTime er. Må jeg nødvendigvis om NorTime, tro?
 
Bruker ikke den klokka et Valjoux 72 verk? Burde være mulig for en erfaren urmaker å ta den inn skulle jeg tro.. Ta en telefon til Urmaker Alf Lie i Oslo å hør hva de sier der.
 
Denne Autavian bruker en kal 12 micorotor automatverk. Men det er ikke egentlig det jeg spør om. Jeg lurer på om ikke jeg kan få sendt uret til TAG Heuer i Sveits utenom NorTime?

Det er sikkert mange urmakere i Norge som kan ta verket.
 
Det vet jeg ikke, men du kan jo maile Tag Heuer å spørre. Vet det er mange som sende klokker direkte til produsent for service. Omega f.eks har en egen avdeling for dette i Bienne
 
8000 høres sykt dyrt ut! Det er jo nesten like mye som klokken er verdt!

Riktignok er det et spesielt urverk, men likevel...

Håper du finner en rimligere løsning!
 
chrgod skrev:
8000 høres sykt dyrt ut! Det er jo nesten like mye som klokken er verdt!

Riktignok er det et spesielt urverk, men likevel...

Håper du finner en rimligere løsning!

Det er omtrent akkurat hva jeg betalte for klokka, ja :roll:

Jeg finner nok en rimeligere løsning, håper bare på å finne en like bra.
 
Jeg har ikke direkte erfaring med Heuer urverk, men samler på vintage klokker fra 60-70 tallet og jeg har brukt Urmakermester Ødegaard i Sarpsborg det han ikke kan om gamle verk er ikke vært og vite. Han er kanskje den største kompetansen i landet på spesielle urverk og han tar i mot ur fra hele landet det går kanskje ann og kontakte han, og få råd event at han kan overhalle uret ditt og skaffe orginale deler. Her er en link til hans hjemmeside http://www.urmakermester.com/ellers finnes det en urmaker i Oslo som heter John Lindstrøm som også har god greie på eldre/gamle urverk, i tilegg har han et stort lager av deler til gamle urverk. Her er hans hjemmeside http://www.urlind.com/
Lykke til :) larhat
 
Hei Anders.

Jeg vill sjekket pris på service med Nic hos http://www.heuerboy.com , eller Jasper Bitter på http://www.classicheuer.de

Begge de to fikser service på Autavianen din, men pris vet jeg ikke. Tipper det er billigere enn NorTime.

At Tagheuer er tomme for bezel er nok tilfelle. Jeg har fått samme beskjed fra flere hold. De er tomme for både 1163 og 11630..... Synd men sant.

Jeg syns din bezel er så bra at det ikke er nødvendig å bytte den ut, men du kan jo prøve denne linken her..... http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... :IT&ih=001

...noen har begynt å produsere "aftermarket" bezelinserts for både 1163 og 11630. Kan jo være verdt et forsøk.

En NOS bezel går for minst 300 Euro... Jeg fikk tak i en fin 1163 komplett bezel til 150 Euro så det går an.... men det tar litt tid.

Lykke til!

Jarl
http://www.classicheuers.com
 
Takk for gode tips, larhat og Jarl! :D

Mulig jeg går for en hjemlig urmaker.

Når det gjelder bezel er det jo synd hvis de er slutt fra TAG. Den jeg har er ikke så dårlig, men jeg har jo en tom 11630-kasse som jeg tenkte begynne å fylle etterhvert :mrgreen: Den gamle bezelen kunne komme godt med der, så jeg hadde tenkt å beholde den selv om jeg fikk ny. Aftermarket er jeg ikke så keen på, synes de hadde bommet litt der Jarl. Men da blir det eBay og forumer. Jakta er jo halve moroa :)

18mm Heuer-spenner fikk jeg bestilt enkelt og greit ved å sendeen mail til fyren bak http://watchpart.co.uk/, han skjønte umiddelbart hva jeg ville ha og kunne bestille straks fra TAG Heuer. En rask og hyggelig telefon med kredittkortet i hånda, så er det bare å vente på posten. Skal jo ikke anbefale ham til andre før jeg har varene i hånda, men så langt har David på Watchpart vært rask og meget serviceminded.

God helg!
 
Re: Takk for nytteige lenker Larhat!!

:)
Priser på service gjennom merke distributører her i landet,på litt mere spesielle ting
uten at jeg har ner enn en erfaring bli ekstremt dyrt.
Da snakker jeg ikke om de to"store" her i byen som forsåvidt har faire and square "norske" priser,
= dyrt nok.
 
Anders skrev:
Takk for gode tips, larhat og Jarl! :D
Aftermarket er jeg ikke så keen på, synes de hadde bommet litt der Jarl. Men da blir det eBay og forumer. Jakta er jo halve moroa :)
God helg!

Jeg er ikke spesielt glad i "aftermarket" selv, og har ikke sett den 11630 bezel insert jeg viste deg på Ebay i virkeligheten, så jeg skal ikke gå god for den. Men jeg fikk en til 1163 MH fra en annen selger/produsent i posten i går, og den er faktisk bra. Man ser ikke at det er "aftermarket". Tipper den kommer til å selge bra. Men det er som du sier, jakten på deler er halve moroa :D

Jarl