Er Stowa Flieger det jeg vil ha?

Medlem
2. juli 2013
Innlegg
12
Hei!

Jeg har planer om å kjøpe meg en hverdagsklokke i prisklassen 5-10k.

Ønsker en klokke som føles solid og ser enkel ut. Må også ha en bra "holdbarhet". Jeg er forholdsvis aktiv, så den må ikke ripes opp ekstremt lett, og den må også tåle vann godt. Føler at utifra hva jeg kan lese at Stowa Flieger skulle passe bra. (link til bilde: Flieger without logo

Det står dog leveringstid i november, som i seg selv er en bekymring da jeg helst vil ha en klokke forholdsvis fort. I alle fall innenfor normale rammer av kjøp via nettet.

Føler jeg snubler over mye klokker som er rene "pynteklokker", med et kult navn, men uten "kvalitetsfølelse".

Ønsker også en klokke fra en seriøs produsent. Men vet ikke hvor mye man kan be om i denne prisklassen? Føler at f.eks Certina-klokker er et litt kjedelig valg? Samme med Tissot? Eller tar jeg feil her. Noen som kan støtte oppunder valget, evnt lede meg i retning av gode alternativer? Longines?

Mvh. Amator:confused::confused::confused:
 
Hva med Sinn 856?

Sinn856L.jpg
 
Hvis det er flieger du er på jakt etter, er Stowa et utmerket valg.

Men om du utvider til å se etter dykkerur, åpner en rekke muligheter seg :)

Hva med en Certina DS Action? (lånte bilder)
i-2QBzS5T-L.jpg

certina_zps1dce22fc.jpg


Eller mitt evige forslag i denne prisklassen; Helson Skark Diver :cool: (mine bilder)
Bronse, 42 mm
4d2160d6d5af11e2a5d322000a1f90e5_7.jpg


Stål, 42mm (fås i andre farger).
5823a744b72a11e2927e22000a9e08e3_7.jpg


Lykke til :D

Ps: Kjøp gjerne brukt på TS og spar penger.
 
Takk for innspill!

Ja, jeg forstår at det er litt å velge i. Både Sinn- og Helson-klokken var flotte. Hadde en bare hatt massevis med penger, kunne jeg også ha laget meg en samling.

Grunnen til at jeg ikke har sett så mye på diver-utgaver er vel at jeg primært ser etter en klokke som også kan se "pen" nok ut til dress osv og jeg ser at mange diver-klokker er mer "kule" og "groteske". Da jeg ikke har råa til flere alternativer... Tenkte å bevege meg vekk fra gummi-rem, da jeg nå daglig går med pulsklokke og har vel fått et par hint om at det går an å gå med ordentelig klokke en gang i blandt også:p Sinn-klokken kunne man jo få med pen lærrem, og da ser den jo på mange måter veldig lik ut med Stowa´n. Fant riktignok ikke noen god netthandel på Sinn sine hjemmesider. Så litt usikker på pris osv. Men hva jeg kunne forstå lå den rundt 8k.

Er det noen forskjell på Stowa og Sinn som produsenter generellt, eller er det mye det samme? Fikk kanskje inntrykk at Sinn var litt mer "militære" i stilen, og kanskje dette bygger oppunder en klokke som skulle tåle en støyt?
 
Hei.

Hvis du vil ha en klokke som oppfyller kravene her: Ønsker en klokke som føles solid og ser enkel ut. Må også ha en bra "holdbarhet". Jeg er forholdsvis aktiv, så den må ikke ripes opp ekstremt lett, og den må også tåle vann godt., så er nok en Stowa Flieger ikke det beste valget.

Som allerede er blitt nevnt her, kan nok Sinn være et bedre valg. Jeg har og har hatt flere klokker fra Sinn, og f.eks. en EZM3 vil nok være en klokke som kan være veldig riktig for deg. Den kommer på ca. 11.000,- levert på døren/postkassen din.

Sinn1.jpg


Forskjellen på Sinn og Stowa er mange, men den viktigste er vel at Sinn er en "bedrift" med en FOU-avdeling, mens Stowa er et "enmannsselskap" (mulig han har noen få ansatte) som produserer mer generiske design.
 
Takk for det. Da titter jeg litt aktivt mot Sinn. Ser de har mange gode alternativer der! Så var det bare å holde budsjettet da ;)
 
Stowa er ok det.

:cool:

Det er ikke lett å velge, men Stowa er et greit ur som fungerer til det meste, selv om det ikke er veldig spenstig.
Du får i det minste mye ur for pengene, og det er kanskje ikke så mange av dem her i landet.

Her er mitt (med logo) på Nato for anledningen. :cool:


 
Jeg har hatt en Stowa Flieger, men var ikke helt fornøyd med lesbarheten, så solgte igjen. Har nettopp bestilt en Damasko DA47 fra produsenten selv i Tyskland, her er leveringstiden bare 14 dager. DA36/37 kunne være en mulig kandidat for deg.

DA36
file_zps77caf002.jpg


DA37
file_zpsc942a74b.jpg


DA47
file_zpse701065a.jpg
 
Jeg har hatt en Stowa Flieger, men var ikke helt fornøyd med lesbarheten, så solgte igjen. Har nettopp bestilt en Damasko DA47 fra produsenten selv i Tyskland, her er leveringstiden bare 14 dager. DA36/37 kunne være en mulig kandidat for deg.

Absolutt! Pene klokker. Dette er midt i blinken, egentlig. Ser solide og gjennomførte ut. Samtidig pene og tidløse. Er også veldig glad i pene lærreimer.

Har tittet så mye rundt at aktive letetimer har gått fra timer til døgn. Men research er gøy.

Stowa er fortsatt innenfor, men jeg ble veldig fristet av hvordan Sinn sine klokker virker så solide. Det er også bredt utvalg. Samtidig ser jeg at så og si alle Sinn-klokkene sprenger budsjettet ganske kraftig. Har heller ikke funnet en god nettside for disse hvor jeg kan kjøpe den remmen jeg vi ha osv. En kan jo kjøpe dette i etterkant. Men kule remmer var virkelig dyre greier! Har også sett på Archimede, men er litt redd for å kjøpe en klokke som ikke representerer noe "orginalt", da jeg forstod at Stowa f.eks hadde en av de orginale fliegerne. En kan jo gjøre seg litt tnaker om en luftwaffe-klokke er noe å sprade rundt med i disse dager. Men det gir jo på en måte et bilde på kvalitet. Selvom firmaet er under andre "vinger" i dag ;) Har også kommet frem til at jeg ønsker klokke uten den ekstra ringen flere av dykkerklokkene har, men jeg tror jeg fortsatt liker det "marine" fremfor det "flyvende" :)
 
Finner mye positivt om Damasko på ulike tilfeldige forum. Ser ut som om kvalitetsfølelsen er i orden! Det eneste som irriterer meg er at jeg gjerne skulle ha kunnet bestilt litt mer spesifikt remmer osv slik en kan hos Stowa. Fant kun amerikanse og engelske dealere, som kun har den ene svarte remmen. Den ser bra ut den altså, men jeg skulle gjerne hatt en i brunt, som kunne gitt den noe mer akademisk look ;)
 
Remmer kjøper man bedre på ebay uansett. Stowas alligatorremmer er ok, men billigremmene deres er etter min mening, tja - billige.

Jeg bruker remmer fra Rios 1931 til mine Stowaer.
 
Letingen er over

Da har jeg plassert ordre på en DA37, samt bestilt noen lysere crocostropper ved siden av. Så da blir det svart til hverdags og brunt til fest. Håper dette ble midt i blinken. Ble vel 7k + skattærogavgiftær + 500nok i stropper. Så det holdt vel akkurat på det berømte håret m tanke på budsjett :)

Takk for hjelpen alle sammen. Nå gjelder det bare å ikke la seg rive med, for det er mye flotte ur der ute!
 
Da har jeg plassert ordre på en DA37, samt bestilt noen lysere crocostropper ved siden av. Så da blir det svart til hverdags og brunt til fest. Håper dette ble midt i blinken. Ble vel 7k + skattærogavgiftær + 500nok i stropper. Så det holdt vel akkurat på det berømte håret m tanke på budsjett :)

Takk for hjelpen alle sammen. Nå gjelder det bare å ikke la seg rive med, for det er mye flotte ur der ute!
Gratulerer så mye. Du må legge ut bilder når du får den. Mener du har gjort et veldig godt valg. Med Damasko får du veldig mye for pengene synes jeg. Samt særpreg, du ser ikke mange Damaskoer rundt omkring her på berget. Synd er det.
 
Reimen du ser på bildet av DA36 på side 1, er en Hirsch Liberty. Den finnes i fire brunlige nuanser foruten i svart. Jeg tror den vil passe bra til DA37 også, hvis du trenger en ekstra brun reim. Jeg vurderte lenge DA37 (og DC57), men DA47 trakk likevel det lengste strået.
 
Tror det var hirsch principal i croco jeg bestilte. Forsøkte å finne noe liknende som på det bildet, ja, da det var det som solgte meg.
 
Tror det var hirsch principal i croco jeg bestilte. Forsøkte å finne noe liknende som på det bildet, ja, da det var det som solgte meg.


Ah, hjemme fra reise, og der ligger en boks fra DHL med mitt første ur. Glede!

Nå håper jeg remmene er rett rundt hjørnet, så hele gildet blir en realitet :)

20130714_235908_zps49f65114.jpg
 
Gratulerer, det var nå egentlig ganske rask levering. Hvordan er lesbarheten for ukedag/dato-feltet? Venter i stor spenning på min DA47 med kautschuk reim. Levering kolliderte med ferien, så har fått den utsatt noen uker. Til den tid skulle et par GasGasBones velcro-reimer også være klare for levering. Har bestilt en lys oliven ZeroZero med sandblåst GGB spenne og svart SPV1 med blåbrent GGB spenne. Med disse tre reimer og en lys lærreim lavet av Olando skulle jeg være dekket inn :)