Er Rolex produsert i Sveits?

Medlem
5. okt. 2012
Så nettopp en video på YouTube der det ble diskutert dette med at diverse luksusvarer som vesker, men også klokker med «made in France» og Swiss made ble debattert. At produsenter har outsourced produksjonen til Kina og at det i «made in» landet kun ferdigstiller siste rest og eller setter sammen produktet slik at minst 60% av verdiskapningen kvalifiserer til at produktet er laget i Europa. Det ble for eksempel hevdet at Rolex har produksjon av diverse komponenter i Kina, at de som produserer fake Rolex har samme maskiner som Rolex bruker etc.

Dette ble hardnakket hevdet. Når det gjelder f.eks Omega (og mange andre) kan jeg tro at det kan være tilfelle. Men Rolex? Jeg tviler sterkt på at Rolex produserer noe utenfor Europe, vil tro at Rolex produserer alt på ulike steder i Sveits, er det noen som har synspunkter på det, temaet har kanskje blitt diskutert her før?

Redigert:
Jeg har sett mange av de videoene som har dukket opp på sosiale medier den siste uka, som påstår at vestlige luksusprodusenter outsourcer 99% av jobben til kinesiske produsenter, og hvor de kinesiske produsentene nå - som et ledd i handelskrigen med USA - tilbyr seg å selge direkte til vestlige forbrukere til en brøkdel av prisen.

Jeg er så paranoid at jeg tror de langt på vei snakker sant, men samtidig er jeg også så naiv at jeg tror ikke på at Rolex bare setter in rotoren og glasset selv. Derfor fikk jeg litt kaldt vann i blodet da "veskeprodusenten" jeg bladde i sidene til, også plutselig solgte "Rolex".

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Rolex bruker vel "relativt" generiske CNC-maskiner til mye av arbeidet, selv om de trolig har toppmodeller og helt spesifikke teknikker på mye av arbeidet, og da kanskje spesielt på virkelig vanskelige operasjoner som kutting av en fluted bezel i platina. At kopi-produsenter har tilgang til samme/lignende maskiner kan nok helt klart stemme - og med et ekte produkt som utgangspunkt, kan man lage svært nære kopier.

Jeg har derimot ingen tro på at Rolex outsourcer nær sagt noe til kinesiske produsenter. Min antakelse ville være 0% av delene.

Det er dog relativt velkjent at mange, selv dyre og anerkjente produsenter, bruker kinesiske underleverandører på en del, herunder kasser og lenker/låser. En del mindre prestisjetunge produsenter får også produsert tallskiver og visere der. Delene i (sveitsiske) urverk er derimot produsert nærmest utelukkende i Sveits - og det samme gjelder montering, testing, klargjøring av klokkene fra sveitsiske produsenter.

Nå er det jo slik at Swiss Made tar utgangspunkt i "verdiskapningen" på produktet, så det er en kontinuerlig jobb å prissette dette korrekt. Hadde blant annet et svært interessant besøk på en fabrikk for et par år siden, i nedre prisklasse, hvor de hele tiden måtte ta utgangspunkt i valutasvingninger etc, for å være sikre på at de tilfredsstilte kravene. De var helt åpne på at de brukte asiatiske leverandører på svært mye (som nevnt ovenfor).

Rolex har jo i all tid brukt underleverandører, men har over de siste (ti)-årene kjøpt disse opp og innlemmet de i eget konsern. Som Aeglar i 2004. Enda kjøper de trolig inn "noe", men det tror jeg dreier seg om mindre og mindre (skruer? visere?). Jeg tror dog ingen av disse befinner seg utenfor Sveits, men jeg kan ta feil.

Redigert:
Har hørt at Rolex kjøper inn safirglass og visere fra underleverandører, men at dette er fra Sveits, mulig Tyskland?

Ja, glass og visere kan være en god antakelse. Er overraskende få klokkemerker (les: nesten ingen) som produserer visere selv. Krever mer enn man skulle tro. Og som du sier, så KAN også Tyskland være et aktuelt land for spesifikke deler.

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Ja, jeg eier 4 klokker med kassene 100% maskinert av K. Kenzo (Kazimon). CNC, dreiing og fresing skjedde i eget verksted i Tyskland.
2 kasser har jeg kjøpt fra han, og montert resten etterhvert med diverse deler.
De 2 andre innholder bare tyske deler: krystall, tallskive, viserne og pakningene inkludert, alt er tysk bortsett fra urverket.
Mye produseres i Tyskland og nok for å lage 100% av delene i en klokke.
Det er nok en del produsenter i Sveits som bruker tyske deler.

For Rolex, de får nok safirkrystallene laget en annen plass: det er en omfattende prosess, og jeg vil tippe på at kutting og polering skjer også hos en tredjepart.
Juropol (Poland) er tydeligvis den største aktøren i Europa når det gjelder safirglass smelteverk.

Angående resten, alle som vet, vet at Rolex klokkene er laget og montert i Botswana ;)

Redigert:
  • Haha
Reaksjoner: andres
Ja, glass og visere kan være en god antakelse. Er overraskende få klokkemerker (les: nesten ingen) som produserer visere selv. Krever mer enn man skulle tro. Og som du sier, så KAN også Tyskland være et aktuelt land for spesifikke deler.
Fiedler SA har lenge produisert Rolex (og mange andre) sine visere og krystaller.
Tror dette fortsatt er gjeldende.

• Liker
Reaksjoner: Jørgen