- Medlem
- 5. okt. 2012
Så nettopp en video på YouTube der det ble diskutert dette med at diverse luksusvarer som vesker, men også klokker med «made in France» og Swiss made ble debattert. At produsenter har outsourced produksjonen til Kina og at det i «made in» landet kun ferdigstiller siste rest og eller setter sammen produktet slik at minst 60% av verdiskapningen kvalifiserer til at produktet er laget i Europa. Det ble for eksempel hevdet at Rolex har produksjon av diverse komponenter i Kina, at de som produserer fake Rolex har samme maskiner som Rolex bruker etc.
Dette ble hardnakket hevdet. Når det gjelder f.eks Omega (og mange andre) kan jeg tro at det kan være tilfelle. Men Rolex? Jeg tviler sterkt på at Rolex produserer noe utenfor Europe, vil tro at Rolex produserer alt på ulike steder i Sveits, er det noen som har synspunkter på det, temaet har kanskje blitt diskutert her før?
Dette ble hardnakket hevdet. Når det gjelder f.eks Omega (og mange andre) kan jeg tro at det kan være tilfelle. Men Rolex? Jeg tviler sterkt på at Rolex produserer noe utenfor Europe, vil tro at Rolex produserer alt på ulike steder i Sveits, er det noen som har synspunkter på det, temaet har kanskje blitt diskutert her før?
Redigert: